تبیان، دستیار زندگی
فرمانروایان حبشه را نجاشى مى‏نامیدند. در زمان پیامبر اكرم(ص)، «اصحمه» نجاشىِ حبشه بود. او مسیحى و بسیار عادل بود و مسلمانانى را كه از مكه به حبشه مهاجرت كرده بودند، پناه داد و حاضر نشد با مشركان مكه، علیه مسلمانان همكارى كند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی مائده - آیات 82 الی 92

دشمن سرسخت مومنان

فرمانروایان حبشه را نجاشى مى‏نامیدند. در زمان پیامبر اكرم(ص)، «اصحمه» نجاشىِ حبشه بود. او مسیحى و بسیار عادل بود و مسلمانانى را كه از مكه به حبشه مهاجرت كرده بودند، پناه داد و حاضر نشد با مشركان مكه، علیه مسلمانان همكارى كند.

مسلمانانى كه به دستور پیامبر(ص) و سرپرستى جعفر بن ابى‏طالب، به حبشه رفته بودند و چند سال با آرامش در آن‏جا زندگى كرده بودند، تصمیم گرفتند به مدینه مهاجرت كنند. آنان همزمان با فتح خیبر و شكست یهودیان به مدینه رسیدند. پیامبر اكرم(ص) فرمودند: «نمى‏دانم از پیروزى خیبر خوشحال باشم یا از بازگشت جعفر؟»

نجاشى عده‏اى از مسیحیان را به همراهى یك راهب براى اظهار علاقه به پیامبر(ص) و اسلام به مدینه فرستاده بود. آنان در حضور حضرت محمد(ص) با شنیدن آیات سوره یس گریه كردند و مسلمان شدند.

خداوند مهربان در مورد دشمنى یهود و دوستى نصارى با مسلمانان مى‏فرماید:

یه یقین، یهود و مشركان را دشمن‏ترین مردم نسبت به مومنان خواهى یافت و نزدیك‏ترین دوستان نسبت به مومنان، كسانى را خواهى یافت كه مى‏گویند ما نصارى هستیم؛ براى آن كه برخى از آنان كشیشان و راهبان هستند و آنان كبر نمى‏ورزند؛ و هنگامى كه آن‏چه به پیامبر نازل شده، بشنوند، مى‏بینى از حقیقتى كه شناخته‏اند، از چشم‏هایشان اشك جارى مى‏شود؛ مى‏گویند: پروردگارا! ایمان آوردیم! پس ما را با شاهدان بنویس و چرا به خدا و آن‏چه از حق به ما رسیده ایمان نیاوریم در حالى كه آرزو داریم كه پروردگارمان ما را به گروه صالحان وارد گرداند.

پس براى این سخن، خداوند باغ‏هایى كه از پاى آن جویبارها جارى است، به آنان پاداش مى‏دهد. همیشه در آن مى‏مانند و این پاداش نیكوكاران است. و كسانى كه كافر شدند و آیات ما را دروغ خواندند، آنان اهل دوزخند.

آیات 82 الى 86

بیهوده سوگند نخورید

بعضى از مومنان گمان مى‏كنند براى این كه در آخرت جایگاهى عالى داشته باشند و از بهشتیان باشند، باید از تمام كارها و لذت‏هاى دنیایى چشم‏پوشى كنند و فقط به عبادت و نیایش مشغول باشند.

در زمان پیامبر اكرم(ص) عده‏اى از مومنان و یاران آن حضرت، دست از دنیا كشیده بودند و بعضى از آنان سوگندهایى یاد كرده بودند كه مثلاً تمام روزها را روزه بگیرند یا شب‏ها كم بخوابند و عبادت كنند...

رسول خدا(ص) هنگامى كه از موضوع با خبر شد، به مسجد رفت و به مسلمانان فرمود كه لازم نیست مانند راهبان، دنیا را ترك كنند و نباید به خودسخت بگیرند. یاران پیامبر(ص) گفتند: «ما سوگند یاد كرده‏ایم كه بعضى از كارهاى دنیا را ترك كنیم؛ وظیفه ما در برابر سوگندهایمان چیست؟»

خداوند مهربان به تمام كسانى كه سوگندهایى درست یا نادرست یاد مى‏كنند مى‏فرماید:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، چیزهاى پاكیزه‏اى كه خدا بر شما حلال كرده، حرام نكنید و از حد تجاوز نكنید. به راستى كه خدا متجاوزان را دوست ندارد. و از آن‏چه خداوند روزى حلال و پاكیزه شما قرار داده بخورید و از خدایى كه به او ایمان دارید بترسید. خداوند شما را به سوگندهاى بیهوده‏تان بازخواست نمى‏كند، ولى از سوگندهاى كه با آن پیمان بسته‏اید، بازخواست مى‏كند. و كفاره‌ی آن، غذا دادن به ده فقیر است از غذاهاى متوسطى كه به خانواده خود مى‏دهید، یا لباس آنان، یا آزاد كردن یك بنده. پس هر كس نتواند، سه روز روزه بگیرد. این كفاره‌ی سوگندهاى شماست. وقتى كه سوگند یاد مى‏كنید. و سوگندهاى خود را حفظ كنید. خداوند این گونه، آیاتش را براى شما بیان مى‏كند. شاید سپاسگزار شوید.

آیات 87 الى 89

كارهاى شیطانى

پیش از اسلام مردم آداب و رسوم بدى داشتند. شراب‏خوارى و قمار در میانشان بسیار رایج بود. بت‏پرستان و كافران، بت‏ها و سنگ‏هایى را در اطراف خانه‌ی كعبه نصب كرده بودند و براى آنان قربان مى‏كردند. با چوب‏هایى نازك قرعه‏كشى و نوعى قمار مى‏كردند. این چوب‏هاى نازك را «ازلام» مى‏نامیدند. روى آن‏ها چیزهایى مى‏نوشتند و داخل كیسه‏اى قرار مى‏دادند و هنگام قرعه‏كشى، یكى از آن‏ها را بیرون مى‏كشیدند. خداوند مهربان، مسلمانان را از عادات زشت و آداب و رسوم نادرست بازمى‏دارد و مى‏فرماید:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! شراب و قمار و بت‏ها و تیرهاى قرعه‏كشى، پلید و از عمل شیطان است. پس، از آن دورى كنید. شاید رستگار شوید. به راستى شیطان مى‏خواهد به وسیله شراب و قمار میان شما دشمنى و كینه ایجاد كند و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا دست برمى‏دارید؟

و از خدا اطاعت كنید و از پیامبر اطاعت كنید و بر حذر باشید! پس اگر روى‏گردان شوید، بدانید، فقط پیام رساندن آشكار، بر عهده‌ی پیامبر ماست.

آیات 90 الى 92

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هفتم - سوره‌ی مائده آیات 82 الی 120 

سوره‌ی مائده آیات 76 الی 81

سوره‌ی مائده آیات 68 الی 75

سوره‌ی مائده آیات 64 الی 67

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.