تبیان، دستیار زندگی
خداوند مهربان به مشركان براى همیشه یادآورى مى‏فرماید كه پرستش هر چیزى غیر از خدا باطل است و سودى به حال كسى ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی مائده - آیات 76 الی 81

خداوند شنوا و داناست

خداوند مهربان به مشركان براى همیشه یادآورى مى‏فرماید كه پرستش هر چیزى غیر از خدا باطل است و سودى به حال كسى ندارد. پرستش مخصوص خدایى است كه دعاها را مى‏شنود و به اسرار درونِ همه آگاه است. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

بگو: آیا چیزى غیر از خدا را مى‏پرستید كه مالك سود و زیان شما نیست و خداست او كه شنواى داناست.

آیه‌ی 76

زیاده‏روى نكنید

مسیحیان معتقد بودند كه حضرت عیسی (ع) فرزند خداست كه براى بازخرید گناهان بشر آمده است و به او لقب «فادى»، یعنى فدا شونده در برابر گناهان بشر داده بودند و در توصیف حضرت مسیح(ع) بسیار زیاده‏روى مى‏كردند. بنى‏اسرائیل هم، خود را قوم برتر مى‏دانستند و معتقد بودند فرزندان خدا هستند و آتش جهنم جز چند روزى به آنان نخواهد رسید. خداوند مهربان مى‏فرماید:

بگو: اى اهل كتاب در دین خود به ناحق زیاده‏روى نكنید و از خواسته‏هاى گروهى كه پیش از این گمراه شدند و بسیارى را گمراه كردند و از راه راست گمراه شدند، پیروى نكنید.

آیه‌ی 77

امر به معروف و نهى از منكر

در حدیثى از پیامبر اكرم(ص) مى‏خوانیم: «باید امر به معروف و نهى از منكر كنید و دست افرادِ نادان را بگیرید و به سوى حق دعوت كنید وگرنه خداوند قلب‏هاى شما را مانند یكدیگر مى‏كند و شما را از رحمت خود دور مى‏كند؛ همان‏گونه كه آنان را از رحمت خود دور كرد.»

حضرت عیسى(ع) و حضرت داوود(ع)، قوم بنى‏اسرائیل را نفرین كردند؛ زیرا عده‏اى از آنان گناهكار بودند و دیگران هم آنان را از گناه بازنمى‏داشتند و به ایمان و كارهاى شایسته دعوت نمى‏كردند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

از بنى‏اسرائیل، آنان كه كافر شدند به زبان داوود و عیسى پسر مریم لعنت شدند؛ به این دلیل كه سركش و متجاوز بودند. آنان از كارهاى زشتى كه مرتكب مى‏شدند، یكدیگر را نهى نمى‏كردند. چه كار بدى مى‏كردند.

آیات 78 و 79

دوستى با كافران ممنوع

كافران، مردم را از خداپرستى بازمى‏دارند و به گناه و كارهاى بد تشویق مى‏كنند. خداوند مهربان به مومنان اجازه نمى‏دهد كه با كافران دوست باشند و مى‏فرماید:

بسیارى از آنان را مى‏بینى كه با كافران دوستى مى‏كنند. به راستى آن‏چه از پیش براى خود مى‏فرستند چه بد است. خداوند بر آنان خشم گرفت و همیشه در عذاب مى‏مانند. و اگر به خدا و پیامبر و آن‏چه به او نازل شده ایمان مى‏آوردند، آنان را به دوستى نمى‏گرفتند، ولى بسیارى از آنان نافرمانند.

آیات 80 و 81

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء ششم - سوره‌ی مائده

سوره‌ی مائده - آیات 68 الی 75

سوره‌ی مائده - آیات 64 الی 67

سوره‌ی مائده - آیات 55 الی 63


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.