تبیان، دستیار زندگی
بعد از ظهور اسلام، قدرت و ثروت یهودیان كم شد و به خصوص پس از مبارزاتى كه با مسلمانان داشتند، بسیار ضعیف شدند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی مائده - آیات 64 الی 67

خدا مفسدان را دوست ندارد

بعد از ظهور اسلام، قدرت و ثروت یهودیان كم شد و به خصوص پس از مبارزاتى كه با مسلمانان داشتند، بسیار ضعیف شدند. بعضى از آنان به مسخره و با گستاخى مى‏گفتند: «دستان خدا بسته است كه بخششى به ما نمى‏كند!» خداوند مهربان مى‏فرماید:

و یهود گفتند: دست خدا بسته است. دست‏هایشان بسته باد! و براى آن‏چه گفتند، لعنت شوند. بلكه دستان او گشاده است. هر گونه بخواهد مى‏بخشد و به یقین، آن‏چه از نزد پروردگارت به سوى تو فرود آمده، سركشى و كفر بسیارى از آنان را افزایش مى‏دهد. و تا روز قیامت بین آنان دشمنى و كینه قرار دادیم. هر بار كه آتش جنگى افروختند، خدا آن را خاموش ساخت و در زمین براى فساد مى‏كوشند و خدا مفسدان را دوست ندارد.

آیه‌ی 64

اگر ایمان بیاورند

خداوند مهربان، اهل كتاب را نصیحت مى‏كند كه ایمان بیاورند و به دستورات تورات و انجیل و قرآن عمل كنند تا گناهانشان را ببخشد:

و اگر اهل كتاب ایمان بیاورند و پرهیزكار شوند، به یقین بدى‏هایشان را مى‏پوشانیم و آنان را به باغ‏هاى پر نعمت وارد مى‏كنیم.

و اگر آنان به تورات و انجیل و آن‏چه از جانب پروردگارشان به سوى ایشان نازل شده است عمل كنند، از بالاى سرشان و از زیر پاهایشان روزى مى‏خورند. از میان آنان گروهى میانه‏رو هستند و بسیارى از آنان كارهاى بدى مى‏كنند.

آیات 65 و 66

جانشین پیامبر(ص)

سال دهم هجرى، آخرین سال عمر پیامبر اكرم(ص)، مراسم حج بسیار باشكوه برگزار شد. مسلمانان زیادى از هر شهر و دیار در این مراسم شركت كردند. در راه بازگشت از سفر، محلى بود به نام غدیر خم كه از شمال به مدینه، از شرق به عراق، از غرب به مصر و از جنوب به یمن منتهى مى‏شد. در این‏جا مسلمانان باید از یكدیگر جدا مى‏شدند، اما پیامبر اكرم(ص) دستور توقف دادند. مسلمانانى كه جلوتر رفته بودند، بازگشتند و صبر كردند تا آنان كه عقب مانده بودند نیز رسیدند و همه با پیامبر(ص) نماز خواندند. پیامبر(ص)، پس از نماز فرمودند همه براى شنیدن یك پیام مهم الهى آماده شوند. از جهاز شتران، منبرى ساختند تا همه بتوانند پیامبر(ص) را ببینند. رسول اكرم(ص) بالاى منبر رفتند و فرمودند: «من به زودى از میان شما خواهم رفت. من مسئولم، شما هم مسئولید. شما درباره‌ی من چگونه شهادت مى‏دهید؟» مردم گفتند: «گواهى مى‏دهیم كه تو وظیفه و رسالت خود را انجام دادى و خیرخواه ما بودى و در راه هدایت ما بسیار تلاش كردی .»

پیامبر(ص) فرمودند: «آیا به یگانگى خدا و رسالت من و حقانیّت روز رستاخیر گواهى مى‏دهید؟» همه گفتند: «آرى.»

سپس فرمودند: «اى مردم آیا صداى مرا مى‏شنوید؟» گفتند: «آرى.»

همه ساكت شدند. پیامبر(ص) فرمودند: «اكنون بنگرید با این دو چیز با ارزش و گرانمایه كه در میان شما به یادگار مى‏گذارم، چه خواهید كرد؟» پرسیدند: «كدام دو چیز گرانمایه؟» پیامبر(ص) فرمودند: «اول كتاب خدا، كه یك سوى آن در دست پروردگار و سوى دیگرش در دست شماست. از قرآن دست برندارید كه گمراه نشوید. دوم خاندانم، كه خداوند مهربان فرموده كه این دو از هم جدا نمى‏شوند تا در بهشت به من بپیوندند. از این دو پیشى نگیرید و عقب نمانید كه در هر دو صورت هلاك خواهید شد.» آن‏گاه دست على(ع) را گرفت و بلند كرد و همه مردم او را دیدند. صداى پیامبر(ص) بلندتر و رساتر شد و فرمودند: «هر كس من مولا و رهبر او هستم، على مولا و رهبر اوست.» سپس دعا كردند: «خداوندا! با دوستان او دوست باش و با دشمنانش دشمن. یارانش را یارى كن و هر كس یارى او را ترك كند، از یارى خویش محروم ساز. حق را همراه او بدار و او را از حق جدا نكن.» سپس فرمودند: «آگاه باشید همه‌ی حاضران وظیفه دارند این خبر را به غایبان برسانند.» خطبه پیامبر اكرم(ص) به پایان رسید. هنوز جمعیت پراكنده نشده بود كه بر او وحى شد: «امروز آیین شما را كامل و نعمت خود را بر شما تمام كردم.» میان مسلمانان شورى برپا شد و همه به على(ع) تبریك گفتند. پیامبر اكرم(ص) مأموریت مهم خود را انجام داده بود. او پیام الهى براى معرفى على(ع) را این‏گونه دریافت كرد:

اى پیامبر! آن‏چه از سوى پروردگارت به تو نازل شده، برسان و اگر انجام ندهى، پیامش را نرسانده‏اى. و خدا تو را از مردم حفظ مى‏كند. به راستى كه خدا گروه كافران را هدایت نمى‏كند.

آیه‌ی 67

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء ششم - سوره‌ی مائده

سوره‌ی مائده - آیات 55 الی ٦٣

سوره‌ی مائده - آیات 48 الی 54

سوره‌ی مائده - آیات 38 الی 47

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.