تبیان، دستیار زندگی
سرانجام خداوند یگانه، دین را كامل كرد و آخرین پیامبر را مبعوث نمود و آخرین كتاب آسمانى را فرو فرستاد. قرآن، پیامبران و كتاب‏هاى پیشین را تصدیق مى‏كند و مردم را به سوى بهترین روش زندگى راهنمایى و هدایت مى‏نماید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی مائده - آیات 48 الی 54

قرآن

سرانجام خداوند یگانه، دین را كامل كرد و آخرین پیامبر را مبعوث نمود و آخرین كتاب آسمانى را فرو فرستاد. قرآن، پیامبران و كتاب‏هاى پیشین را تصدیق مى‏كند و مردم را به سوى بهترین روش زندگى راهنمایى و هدایت مى‏نماید. خداوند مهربان مى‏فرماید:

و ما این كتاب را به حق بر تو نازل كردیم كه كتاب‏هاى پیشین را تصدیق مى‏كند و نگهبان آن‏هاست. پس میان آنان طبق آن‏چه خدا نازل كرده است حكم كن و در برابر آن‏چه از حق برایت آمده است، از هوس‏هاى آنان پیروى نكن. براى هر یك از شما آیین و راه روشنى قرار دادیم و اگر خدا مى‏خواست شما را یك امت قرار مى‏داد، ولى شما را در آن‏چه به شما داده است آزمایش مى‏كند. پس در نیكى‏ها از یكدیگر پیشى بگیرید. بازگشت همه‌ی شما به سوى خداست. و از آن‏چه در آن اختلاف كرده‏اید به شما خبر خواهد داد.

آیه‌ی 48

داورى چه كسى بهتر از خداوند است؟

بعضى از بزرگان یهود نقشه‏اى كشیدند و قرار گذاشتند نزد پیامبر(ص)بروند شاید بتوانند ایشان را از آیین خود منحرف سازند. آنان نزد رسول اكرم(ص) رفتند و گفتند: «ما از دانشمندان و اشراف یهودیم و اگر از تو پیروى كنیم، سایر یهودیان نیز مسلمان مى‏شوند، اما این كار یك شرط دارد. میان ما و جمعیتى نزاعى در گرفته است؛ اگر در این نزاع به نفع ما داورى كنى به تو ایمان خواهیم آورد.» در این نزاع حق با قوم یهود نبود و پیامبر(ص) از چنین داورى خوددارى كرد و آنان در این توطئه نیز ناامید شدند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

و در میان آنان طبق آن‏چه خدا نازل كرده، داورى كن و از هوس‏هاى آنان پیروى نكن و از آنان بپرهیز كه تو را از بعضى از آن‏چه خدا به سوى تو فرو فرستاده به فتنه نیندازند. پس اگر رویگردان شدند، بدان كه خدا مى‏خواهد آنان را به بعضى از گناهانشان برساند. و به راستى بسیارى از مردم نافرمانند. آیا حكم جاهلیت را مى‏خواهند؟ و براى مردمى كه یقین دارند، داورى چه كسى بهتر از خداوند است؟

آیات 49 و 50

دل‏هایشان بیمار است

بعد از جنگ بدر، «عبادة بن صامت» كه از قبیله خزرج بود، خدمت پیامبر(ص) رسید و گفت: «من، هم پیمان‏هایى از یهود دارم كه تعدادشان زیاد است و بسیار نیرومندند، اما اكنون كه آنان ما را به جنگ تهدید مى‏كنند و حساب مسلمانان از غیر مسلمانان جدا شده است، من از دوستى و هم پیمانى با آنان دست برمى‏دارم. هم پیمان من تنها خدا و پیامبر اوست.» عبدالله بن ابى گفت: «من از هم پیمانى با یهود دست برنمى‏دارم، زیرا از حوادث سخت مى‏ترسم و به آنان نیاز دارم.» پیامبر اكرم(ص) او را هم از دوستى با یهود بر حذر داشت.

در جنگ احد، سیصد نفر از یهودیان براى همكارى با مسلمانان اعلام آمادگى كردند، اما پیامبر(ص) آنان را از نیمه‌ی راه بازگرداند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، یهود و نصارى را به دوستى نگیرید. بعضى از آنان دوستان یكدیگرند و هر كس از شما با آنان دوستى كند، به راستى او از آنان خواهد بود. به درستى كه خدا مردم ستمكار را هدایت نمى‏كند. پس مى‏بینى كسانى كه در دل‏هایشان بیمارى است، در كار آنان مى‏شتابند. مى‏گویند مى‏ترسیم به ما آسیبى برسد. امید است خدا از سوى خود پیروزى یا كارى پیش آورد تا از آن‏چه در دل پنهان داشته بودند پشیمان شوند. و مومنان می گویند آیا اینان بودند كه به خدا سوگندهاى سخت مى‏خوردند كه حتماً همراه شما خواهند بود؟ اعمالشان تباه شد و زیانكار شدند.

آیات 51 الى 53

خدا آنان را دوست دارد

آیا مى‏دانید خداوند مهربان چه افرادى را دوست دارد؟ افرادى كه خداى یگانه را دوست دارند، با مومنان، فروتن و مهربان و با كافران سرسخت و دشمن هستند، در راه خدا جهاد مى‏كنند و در پاسدارى از دین خدا از سرزنش هیچ كس ناراحت و نگران نمى‏شوند. اما آنان كه از دین برمى‏گردند، هیچ زیانى به خداى بى‏همتا نمى‏رسانند كه او از همه‌ی جهانیان بى‏نیاز است و مى‏فرماید:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، هر كدام از شما از دینش بازگردد، پس به زودى خدا مردمى را مى‏آورد كه آنان را دوست دارد و آنان او را دوست دارند. در برابر مومنان فروتن هستند و در برابر كافران سخت‏گیرند. در راه خدا جهاد مى‏كنند و از سرزنش هیچ سرزنش كننده‏اى نمى‏ترسند. این فضل خداست كه آن را به هر كس بخواهد مى‏دهد و خداوند گشایشگرى داناست.

آیه‌ی 54

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء ششم - سوره‌ی مائده

سوره‌ی مائده - آیات 38 الی 47

سوره ی مائده - آیات 32 الی 37

سوره ی مائده - آیات 17 الی ٣١ 


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.