تبیان، دستیار زندگی
هر کار فرهنگی در کنار خود پیوست فرهنگی دفاع مقدس را می طلبد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرچشمه فرهنگ دفاع مقدس است


هر کار فرهنگی در کنار خود پیوست فرهنگی دفاع مقدس را می‌طلبد

سرچشمه فرهنگ دفاع مقدس است

مریم مجتهدزاده، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در سلسله نشست‌های هم‌اندیشی سازمان با دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: برای تثبیت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید لایحه‌ای تصویب شود که در کنار هر کار فرهنگی پیوست فرهنگی دفاع مقدس داشته باشیم.

مجتهد زاده خاطرنشان کرد: برای زنده نگه‌داشتن و ترویج مولفه‌های دوران دفاع مقدس باید در ضمن کار فرهنگی، امید را در جامعه تقویت کنیم و به‌دوراز سیاه نمایی شور را در کنار شعور به وجود آوریم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نگذارید کسانی که در دفاع مقدس کارکردند منزوی شوند خاطرنشان کرد: پیشینه فرهنگی یک کشور باید زنده شود و لازم است سرمایه‌های عظیمی که در عرصه جهاد و دفاع از میهن، حماسه‌آفرین بوده‌اند با چنگ و دندان حفظ شوند و با همراهی و همفکری آنان مانع از تحریف فرهنگ غنی کشورمان شویم.

در ادامه این نشست رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس از برگزاری نشست هم‌اندیشی نمایندگان کلیه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی با سازمان در اواخر بهمن‌ماه خبر داد و افزود در طی این نشست کلی مقدمات اجرای دوره‌های آموزشی سبک زندگی اسلامی ایرانی منطبق با وصایای شهدای عزیز و جنگ نرم نهایی خواهد شد

وی همچنین پتانسیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را مورداشاره قرارداد و از مصادیق ویژه آن می‌توان به بازدید خانواده شهدا و ایثارگران از موزه‌ها و مراکز گردشگری در نشست‌های همدلی اشاره کرد.

در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، کتاب‌های «داماد اروند» و «رد پای ستاره» از سوی انتشارات موزه دفاع مقدس تهران منتشر شد

مجتهد زاده ابراز امیدواری کرد: این سازمان با استفاده از ظرفیت نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های متولی امور فرهنگی می‌تواند در ترویج مولفه‌های دوران دفاع مقدس و ایجاد گفتمان مشترک در این زمینه در جامعه اثرگذار باشد.

تازه‌های نشر

همچنین در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، کتاب‌های «داماد اروند» و «رد پای ستاره» از سوی انتشارات موزه دفاع مقدس تهران منتشر شد.

کتاب «داماد اروند» به نویسندگی ابوالقاسم علیزاده، روایت شهید علی‌اصغر سبزی‌کاران است، وی بسان نماد حقیقی اخلاص در «گردان اخلاص» شناخته‌شده و با بصیرت و غیرت دینی، در دل آتش پیش رفت، او به‌عنوان داماد اروند قدم در فراخنای نامتناهی ملکوت نهاد تا در بزم ابدی حضرت حق (جل و علا) به کام رسد.

کتاب «ردپای ستاره» نیز به نویسندگی ابوالقاسم علیزاده، تحلیلی بر مکتوبات و نامه‌های شهید سید کریم خوش‌قلب طوسی است. این شهید نگاه معرفتی و متفاوتی نسبت به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران داشت و سعی می‌کرد در پیام‌هایی این نگاه خود را به خانواده‌اش منتقل کند. نامه‌های او سرشار از نگاه عرفانی است.

گفتنی است که انتشارات موزه دفاع مقدس تهران باهدف ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت از مهرماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده است.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: روابط عمومی: باغ موزه دفاع مقدس/ سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس

مطالب مرتبط:

کریسمس به یاد شهدا

تدوین تاریخ شفاهی نیازمند افراد صادق و شاهد است

 آتشی برای فجر عاشقان