تبیان، دستیار زندگی
در حدیثى از پیامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمودند: «خون هیچ انسانى به ناحق ریخته نمى‏شود مگر این كه سهمى از مسئولیتِ آن بر عهده ی پسر آدم است، زیرا او نخستین كسى بود كه سنت قتل را بنا نهاد.»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی مائده - آیات 32 الی 37

آدم‏كشى ممنوع

در حدیثى از پیامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمودند: «خون هیچ انسانى به ناحق ریخته نمى‏شود مگر این كه سهمى از مسئولیتِ آن بر عهده‌ی پسر آدم است، زیرا او نخستین كسى بود كه سنت قتل را بنا نهاد.» و خداوند مهربان در مورد كشتن افراد بى‏گناه مى‏فرماید:

از این جهت بر بنى‏اسرائیل مقرر داشتیم كه هر كس، كسى را جز به قصاصِ قتل یا فساد در زمین بكشد، چنان است كه تمام مردم را كشته باشد و هر كس، كسى را زنده كند چنان است كه تمام مردم را زنده كرده است. و به یقین، پیامبران ما، با دلایل روشن براى آنان آمدند؛ بعد از آن، بسیارى از آنان در زمین زیاده‏روى مى‏كنند.

آیه‌ی 32

فساد نكنید

گروهى از مشركان به مدینه رفتند و مسلمان شدند. اما چون آب و هواى مدینه به آنان سازگار نبود، بیمار و رنجور شدند. در خارج از مدینه، منطقه‌ی خوش آب و هوایى بود كه شتران زكات را در آن‏جا به چرا مى‏بردند. پیامبر اكرم(ص) اجازه دادند كه این مسلمانان به آن ناحیه بروند تا هم از هواى آن‏جا استفاده كنند و هم از شیر تازه شتران بخورند تا سلامت خود را بازیابند. دستور پیامبر(ص) اجرا شد و آنان پس از مدتى حالشان كاملاً خوب شد. اما یك روز دست به كار عجیبى زدند؛ به مسلمانان آن منطقه حمله كردند، دست و پاى چوپان‏ها را بریدند و چشمانشان را درآوردند و آنان را كشتند و شتران زكات را غارت كردند و از اسلام خارج شدند. به دستور پیامبر اكرم(ص)، آنان را دستگیر و مجازات كردند. خداوند مهربان مجازات كسانى را كه امنیت مسلمانان را از بین مى‏برند و دست به ستم و فساد مى‏زنند، چنین اعلام مى‏فرماید:

سزاى كسانى كه با خدا و پیامبرش مى‏جنگند و در زمین به فساد مى‏كوشند این است كه كشته شوند، یا به دار آویخته شوند، یا دست‏ها و پاهایشان در خلاف جهت یكدیگر بریده شود، یا از آن سرزمین تبعید شوند. این، خوارى آنان در دنیاست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت، مگر كسانى كه پیش از آن كه بر آنان دست یابید، توبه كنند. بدانید كه خدا آمرزنده‌ی مهربان است.

آیات 33 و 34

رستگار شوید

خداوند مهربان براى رستگارى مومنان سه دستور مى‏دهد:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید از خدا بترسید، و براى نزدیكى به او وسیله‏اى بیابید، و در راه او جهاد كنید شاید رستگار شوید.

آیه‌ی 35

كافران در قیامت

خداوند مهربان از حال كافران در روز قیامت خبر مى‏دهد:

به راستى آنان كه كافر شدند، اگر تمام آن‏چه در زمین است و همانندش را داشته باشند و همه را براى نجات از عذاب روز قیامت بدهند، از ایشان پذیرفته نمى‏شود و براى آنان عذابى دردناك است. مى‏خواهند از آتش بیرون آیند و از آن بیرون آمدنى نیستند و برایشان عذابى پایدار است.

آیات 36 و 37

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء ششم - سوره‌ی مائده

سوره‌ی مائده - آیات 17 الی ٣١

سوره ی مائده - آیات 11 الی 16

سوره ی مائده - آیات 4 الی ١٠


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.