تبیان، دستیار زندگی
من عاطفه رفیعی هستم کلاس سوم راهنمایی از مدرسه خدیجه کبری با ساخت دستگاهی به نام جاسوس در نهمین دوره از جشنواره دانش آموزی تبیان شرکت کرده ام.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموز طراح دستگاه امنیتی

مصاحبه با دانش آموز طراح دستگاه جاسوس

تبیان: سلام. بسیار خوش آمدید به نهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان. لطفاً مدرسه و گروهی که با آن در این جشنواره شرکت کرده اید را معرفی کنید:

با سلام و خسته نباشید خدمت شما من عاطفه رفیعی هستم کلاس سوم راهنمایی از مدرسه خدیجه کبری با ساخت دستگاهی به نام جاسوس در نهمین دوره از جشنواره دانش آموزی تبیان شرکت کرده ام.

تبیان: علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟ پیشنهاد این موضوع با دبیرتان بود یا خودتان انتخاب کرده اید که در این زمینه کار کنید؟

دبیر ما از ما خواست دنبال کاری باشیم که علاوه بر داشتن علاقه به کار در آن زمینه، احساس کنیم در رابطه با آن کمبودی هست. و من این کار را پیشنهاد دادم.

مصاحبه با دانش آموز طراح دستگاه جاسوس

تبیان: کمی در رابطه با پروژه خود توضیح دهید:

پروژه ما یک پروژه بلند مدت است که امسال در مرحله اول ساخت آن بودیم. پیش بینی خود ما رسیدن به دستگاه جاسوس در اندازه بسیار کوچک است. این پروژه با یک برنامه پنج ساله شروع شده و قرار است سال های آینده روی اندازه و کارکرد این جاسوس کار شود تا بتوانیم کاری کنیم که تا حد امکان قابل دید نباشد.

کار اصلی این دستگاه عکاسی و فیلم برداری است. فیلمبرداری آن در 360 درجه است. فیلم های ضبط شده توسط آن، هم به صورت مستقیم قابل دیدن هستند و هم دستگاه به صورت وایرلس می تواند فیلم ها را بفرستد و شما آن ها را ببینید.

چهار طرف دستگاه، سیستم دفاعی آن است و آن به صورت تیر انداز طراحی شده است. در صورت مشاهده خطر می توان تیر انداز آن را فعال نمود.

چرخ هایی برای راهپیمایی بر روی سطح صاف و چرخ هایی برای بالا رفتن از سطوح شیب دار و چرخ هایی برای سطوحی با سنگ های بزرگ یا خاکی تعبیه شده است.

و نکته اصلی این است که به وسیله کنترل از راه دور می توانید تمام بخش های دستگاه را کنترل کنید.

مصاحبه با دانش آموز طراح دستگاه جاسوس

تبیان: انجام کار پژوهشی چه تاثیری روی شما داشته است؟

خیلی جالب است وقتی کاری انجام می دهی که در برنامه زندگی روزمره ات نبوده خودت هم شگفت زده می شوی و می بینی که می توانی کار هایی را انجام دهی که فکرش را هم نمی کردی و با این حساب چقدر کار هست که باید انجام دهی.

تبیان: آیا برنامه خاصی از طرف مدرسه برای شما در نظر گرفته شده بود؟

بله ما هفته ای دو ساعت برنامه کار پژوهشی داشتیم.

تبیان: از طرف خانواده چقدر مورد حمایت بودید؟

بله. خدا را شکر. خانواده من معتقدند وقتی کاری از دستت بر می آید باید هرچه می توانی کمک کنی. این شامل کار من هم می شود.

تبیان: به نظر شما برای ارتقإ سطح فرهنگ پژوهش محوری، چه کارهایی می توان انجام داد؟

در ابتدای مسیر باید دانش آموزان را تشویق به انجام کار پژوهشی کرد و از کار های کوچک باید آغاز شود تا کم کم پیشرفت کنند. تنها معیار سنجش سطح علمی دانش آموز نباید نمرات دروس تئوری باشد تا او بتواند با رغبت به کار تحقیقی خود بپردازد.

تبیان: فعالیت های خارج از مدرسه شما در چه زمینه ای است؟

من به علوم کامپیوتری علاقه دارم و با کار هایی در رابطه با کامپیوتر وقتم را پر می کنم. کنار آن به کتاب های داستانی هم علاقه دارم و مطالعه می کنم.

مصاحبه با دانش آموز طراح دستگاه جاسوس

تبیان: نظرتان راجع به برگزاری جشنواره های دانش آموزی از جمله تبیان چیست؟

به نظر من تبیان عالی است چون استعداد های دانش آموزان شکوفا شده و در معرض دید همگان قرار می گیرد.

تبیان: آشنایی شما با سایت تبیان چطور است؟ آیا برای پژوهش یا دروس خود از این سایت استفاده کرده اید؟

بله به سایت تبیان سر زده ام. سایت کامل و جامعی است.

تبیان: از شما دانش آموز عزیز بسیار ممنونیم که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. برای شما آرزوی موفقیت و شاد کامی داریم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا یعقوبیان

تنظیم: نسرین صادقی