تبیان، دستیار زندگی
عده‏اى از مردم مكه، به مدینه رفتند و مسلمان شدند؛ ولى بعد از مدتى، چون زندگى در مدینه را دوست نداشتند، به مكه بازگشتند و كافر شدند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی نساء - آیات 88 الی 91

خداوند آنان را گمراه ساخته

عده‏اى از مردم مكه، به مدینه رفتند و مسلمان شدند؛ ولى بعد از مدتى، چون زندگى در مدینه را دوست نداشتند، به مكه بازگشتند و كافر شدند. در مورد چگونگىِ برخورد با این منافقان، بین مسلمانان اختلاف افتاد. بعضى معتقد بودند كه آنان منافق و كافر هستند و باید با آنان جنگید. بعضى دیگر مى‏گفتند نباید با آنان جنگید؛ زیرا آنان به یگانگى خدا و پیامبرى رسول اكرم(ص) شهادت داده‏اند. خداوند مهربان تكلیف مسلمانان را در آن زمان و همیشه در مقابل منافقان روشن مى‏سازد:

چرا درباره‌ی منافقان دو دسته شده‏اید؟ در حالى كه خداوند آنان را به خاطر آن‏چه انجام داده‏اند بازگردانده. آیا مى‏خواهید كسى را كه خداوند گمراه كرده است، هدایت كنید؟ و كسى را كه خداوند گمراه كند، هرگز براى او راهى نخواهى یافت.

آیه‌ی 88

دوست دارند شما هم كافر شوید

در آیه‌ی قبل خواندیم كه بعضى از مسلمانان، از افرادى كه به ظاهر ایمان آورده بودند، دفاع مى‏كردند؛ در حالى كه خطر منافقین از خطر دشمنانِ آشكار، بیش‏تر و شدیدتر است. منافقین مى‏توانند در لباسِ دوستى به مسلمانان نزدیك شوند، روى عقیده و ایمانِ آنان اثر بگذارند و آنان را به گمراهى بكشانند. هم چنین در مواقع حساس، اطلاعات و اخبارِ سرّى مسلمانان را از خودِ آنان دریافت كنند و علیه آنان به كار گیرند.

خداوند مهربان به مسلمانان هشدار مى‏دهد:

آنان دوست دارند كه شما هم مانند آنان كافر شوید تا مثل هم باشید. پس، از ایشان براى خود دوستانى نگیرید. مگر این كه در راه خدا هجرت كنند. پس اگر رویگردان شدند، هر جا آنان را یافتید اسیر كنید و بكشید و از ایشان دوست و یاورى نگیرید.

آیه‌ی 89

آنان را رها كنید

در آیه‌ی قبل، خداوند به مسلمانان فرمان داد كه دشمنان منافق را هر جا یافتند اسیر كنند و بكشند. اما این موضوع چند استثنا دارد. یكى در مورد كسانى كه با مسلمانان یا با هم‏پیمانان مسلمانان پیمان بسته‏اند. دیگر در مورد كسانى كه از نظر قدرت و تعداد ناتوانند. این افراد، توانِ مبارزه با مسلمانان را ندارند و با قوم خود نیز نمى‏توانند مبارزه كنند و به سوى مسلمانان بیایند.

در زمان پیامبر(ص) طایفه «بنى مدلج» این وضع را داشتند. آنان خدمت پیامبر(ص) رفتند و گفتند: «ما نه با شماییم و نه مانند قومِ خود، علیه شما هستیم.»

این موارد استثنا در قرآن چنین بیان شده است:

مگر كسانى را كه با هم‏پیمانان شما، پیمان دارند یا نزد شما بیایند در حالى كه از پیكار با شما یا پیكار با قومشان دلتنگ باشند.

و اگر خدا مى‏خواست آنان را بر شما مسلط مى‏كرد و با شما مى‏جنگیدند.

پس اگر از شما كناره‏گیرى كردند و با شما نجنگیدند و پیشنهاد صلح كردند، خداوند براى شما، علیه آنان راهى قرار نداده است.

آیه‌ی 90

اگر تسلیم نشدند

گروهى از مردم مكه، خدمت رسول اكرم(ص) مى‏رفتند و به ظاهر مسلمان مى‏شدند. اما وقتى در كنار كافران قریش و بت‏هاى آنان قرار مى‏گرفتند، به عبادت بت‏ها مشغول مى‏شدند. آنان مى‏خواستند هم از طرف اسلام و هم از طرف كفر، در امان باشند و هیچ زیانى نبینند. این‏ها خیانت‏كارانى بودند كه با هر دو گروه همكارى مى‏كردند. هشدار قرآن به مسلمانان را بخوانیم:

به زودى گروه دیگرى را خواهید یافت كه مى‏خواهند هم از شما و هم از قوم خود در امان باشند. اینان هرگاه به فتنه دعوت شوند، به آن بازمى‏گردند. پس اگر از شما كناره‏گیرى نكردند و پیشنهاد صلح ندادند و دست از شما برنداشتند، آنان را هر جا كه یافتید بگیرید و بكشید و ما شما را بر آنان كاملاً مسلط كرده‏ایم.

آیه‌ی 91

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی نساء - آیات 24 الى 147

سوره ی نساء - آیات 84 الى 87

سوره ی نساء - آیات 80 الى 83

سوره ی نساء - آیات 72 الى 79


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.