تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اكرم(ص) در راه هدایت مردم، سخت مى‏كوشید و از این كه بعضى از آنان ایمان نمى‏آوردند یا از دستورات الهى سرپیچى مى‏كردند، رنج مى‏برد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی نساء - آیات 80 الی 83

تو نگهبان آنان نیستى

پیامبر اكرم(ص) در راه هدایت مردم، سخت مى‏كوشید و از این كه بعضى از آنان ایمان نمى‏آوردند یا از دستورات الهى سرپیچى مى‏كردند، رنج مى‏برد.

خداوند رحمان خطاب به پیامبر(ص) و همه كسانى كه پس از او، در راهِ هدایت مردم و امر به معروف و نهى از منكر تلاش مى‏كنند، یادآورى مى‏فرماید كه وظیفه‏شان هدایت، ارشاد و تبلیغ دین است:

هر كس از پیامبر اطاعت كند، در حقیقت از خداوند اطاعت كرده است و هر كس سرپیچى كند، پس ما تو را به نگهبانىِ ایشان نفرستاده‏ایم.

آیه‌ی 80

بر خدا توكل كن

منافقان وقتى در مجالسِ مسلمانان، حضور پیدا مى‏كردند، دستورات پیامبر(ص) را مى‏شنیدند و مى‏گفتند: «كار ما این است كه از تو پیروى و اطاعت كنیم.» اما هنگامى كه از پیامبر(ص) و مسلمانان جدا مى‏شدند، پیمان خود را فراموش مى‏كردند و جلساتى تشكیل مى‏دادند و با یكدیگر علیه پیامبر(ص) و مومنان نقشه مى‏كشیدند.

خداوندِ آگاه، چهره‌ی منافقان را آشكار مى‏سازد و آنان را رسوا مى‏كند و مى‏فرماید باید در كارها به خدا توكل كرد كه یارى خدا براى پیروزى كافى است:

و مى‏گویند: فرمانبرداریم، اما هنگامى كه از نزد تو بیرون مى‏روند، گروهى از آنان شبانه بر خلاف گفته‌ی تو تصمیم مى‏گیرند.

و خدا تصمیم‏هاى شبانه‌ی آنان را مى‏نویسد. پس از آنان روى بگردان و بر خدا توكل كن و خدا براى وكالت كافى است.

آیه‌ی 81

آیا به قرآن نمى‏اندیشند؟

اسلام، دین تفكر و اندیشه است. خداوندِ مهربان، مردم را براى پذیرش دین، مجبور نمى‏كند؛ بلكه از آنان مى‏خواهد كه درباره‌ی آن بیندیشند و با استفاده از نیروى عقل، ایمان بیاورند. یكى از مواردى كه براىِ پى بردن به حقانیت آن، دعوت به تفكر شده‏ایم، قرآن مجید است:

آیا به قرآن نمى‏اندیشند و اگر از سوى غیر خدا بود، اختلافات فراوانى در آن مى‏یافتند.

آیه‌ی 82

هر خبرى را باور نكنید

یكى از روش‏هایى كه دشمنان اسلام، از آغاز تا كنون، از آن بهره‌ی زیادى برده‏اند، شایعه‏سازى است. آنان خبرهایى مى‏سازند و شایع مى‏كنند كه مى‏دانند در میان مردم، ناامیدى، ترس و جدایى پدید مى‏آورد و مسلمانان ناآگاه نیز با پخش این شایعات و زودباورىِ خود به آنان كمك مى‏كنند؛ در حالى كه وظیفه دارند درباره‌ی اخبارى كه مى‏شنوند، تحقیق و بررسى كنند. خداوند مهربان به مومنان هشدار مى‏دهد:

و هنگامى كه خبرى از ایمنى یا ترس به آنان برسد، آن را منتشر مى‏كنند و اگر آن را به پیامبر و اولیاى امر برسانند آن عده از آنان كه خبر شناسند، آن را مى‏دانستند. و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود، جز عده‌ی كمى، از شیطان پیروى مى‏كردید.

آیه‌ی 83

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی نساء - آیات 24 الى 147

سوره ی نساء - آیات 72 الى 79

سوره ی نساء - آیات 65 الى 71

سوره ی نساء - آیات 59 الى 64

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.