تبیان، دستیار زندگی
در میان مسلمانان، همیشه كسانى هستند كه وقتى فرمان جهاد داده مى‏شود، خودشان در جهاد شركت نمى‏كنند و دیگران را نیز از این كار بازمى‏دارند. این‏ها از ترس شكست، به جهاد نمى‏روند، اما اگر جهاد به پیروزى منجر شود، خواهند گفت:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی نساء - آیات 72 الی 79

اى كاش من هم با آن‏ها بودم

در میان مسلمانان، همیشه كسانى هستند كه وقتى فرمان جهاد داده مى‏شود، خودشان در جهاد شركت نمى‏كنند و دیگران را نیز از این كار بازمى‏دارند. این‏ها از ترس شكست، به جهاد نمى‏روند، اما اگر جهاد به پیروزى منجر شود، خواهند گفت: «اى كاش ما هم در جهاد شركت داشتیم.» خداوند دانا، این منافقین را معرفى مى‏كند و به مجاهدان مژده‌ی پاداشى بزرگ مى‏دهد:

و در میان شما افرادى هستند كه سستى مى‏كنند. پس اگر مصیبتى به شما برسد، مى‏گوید خدا به من نعمت داد كه در آن هنگام همراهشان نبودم و اگر به شما خیرى از جانب خداوند برسد، در حالى كه گویى بین شما و او هیچ گونه دوستى نبوده، مى‏گوید: اى كاش من هم با آنان بودم و پیروزى بزرگى به دست مى‏آوردم. پس آنان كه زندگى دنیا را به آخرت فروخته‏اند، باید در راه خدا پیكار كنند. و آن كس كه در راه خدا پیكار كند، چه كشته شود و چه پیروز شود، پاداش بزرگى به او خواهیم داد.

آیات 72 الى 74

نقشه‌ی شیطان ضعیف است

خداوند از مسلمانان مى‏خواهد كه هرگاه مردم را مورد ظلم و ستم دیدند، آرام نگیرند؛ از مستضعفان و مظلومان دفاع كنند و با ظالمان پیكار كنند. خداوند از كافران، به عنوان یاران شیطان یاد مى‏كند و به مجاهدان مى‏فرماید كه از آنان و نقشه‏هایشان نترسند؛ زیرا نقشه‏هاى شیطانى ضعیف است:

و چرا شما در راه خدا و مردان و زنان و كودكانى كه ناتوان شده‏اند، پیكار نمى‏كنید؟ همانان كه مى‏گویند: پروردگارا! ما را از این شهر كه اهلش ستمگرند بیرون ببر و از جانب خود، براى ما سرپرستى قرار بده و از جانب خودت براى ما، یاورى قرار بده. كسانى كه ایمان آورده‏اند در راه خدا پیكار مى‏كنند و آنان كه كافر شده‏اند در راه طاغوت مى‏جنگند. پس شما با یاران شیطان پیكار كنید كه نقشه‌ی شیطان ضعیف است.

آیات 75 و 76

آخرت، از آنِ پرهیزكاران است

هنگامى كه مسلمانان در مكه بودند، كافران و مشركان، آنان را بسیار مورد اذیت و آزار قرار مى‏دادند. مسلمانان به پیامبر اكرم(ص) مى‏گفتند: «ما قبل از اسلام عزت و احترام داشتیم. اما حالا احترام خود را از دست داده‏ایم و دشمنان به ما آزار مى‏رسانند. اجازه دهید تا با آنان بجنگیم و عزت و احترام گذشته‌ی خود را به دست آوریم.» پیامبر(ص) به آنان مى‏فرمود: «فعلاً اجازه جنگ نداریم و باید صبر كنید.»

آن زمان مسلمانان باید خودسازى مى‏كردند و پایه‏هاى دین را محكم مى‏ساختند. اما وقتى مسلمانان در مدینه حكومت تشكیل دادند و قدرت یافتند، دستور جهاد نازل شد. پیامبر(ص) تمام مسلمانان را به جهاد در مقابل دشمنان دعوت فرمود. اما بعضى از آنان از شركت در میدان جهاد خوددارى و كوتاهى مى‏كردند و از جنگیدن در راه خدا مى‏ترسیدند.

خداوند مهربان مى‏فرماید:

آیا ندیدى كسانى را كه به آنان گفته شد اكنون دست نگه‏دارید. و نماز بخوانید و زكات بدهید. ولى هنگامى كه جنگیدن بر آنان واجب شد، گروهى از آنان، از مردم ترسیدند، همان‏گونه كه از خدا مى‏ترسند، یا ترسى شدیدتر؛ و گفتند: پروردگارا! چرا جنگ را بر ما واجب كردى؟ چرا به ما مدت كوتاهى مهلت ندادى؟ بگو متاع دنیا ناچیز است و آخرت براى پرهیزكاران بهتر است و به قدر رشته‏اى كه میان هسته‌ی خرماست، به شما ستم نمى‏شود.

آیه‌ی 77

همه از جانب خداست

قوم یهود و افرادى كه به ظاهر مسلمان بودند، هرگاه در صلح و آرامش و آسایش زندگى مى‏كردند، آن را نعمت خدا مى‏دانستند و هرگاه جنگ یا مشكلى پیش مى‏آمد، آن را از چشم پیامبر اكرم(ص) مى‏دیدند و گمان مى‏كردند پیامبر(ص) مى‏باید با تدبیر، از جنگ و مشكلات جلوگیرى نماید. آنان از ترس مرگ، حاضر نبودند در جنگ‏ها شركت كنند و به بهانه‏هاى گوناگون از یارى مسلمانان، خوددارى مى‏كردند.

خداوند رحمان به آنان و تمام مردم در طول تاریخ، یادآورى مى‏فرماید كه مرگ براى همه، قطعى و حتمى است و بدى‏ها و مشكلاتِ انسان‏ها، مربوط به عملكردِ خودشان است:

هر جا كه باشید حتى اگر در برج‏هاى محكم بلند باشید، مرگ شما را فراخواهد گرفت. و اگر خیرى به آنان برسد، مى‏گویند این از سوى خداوند است و اگر شرى به آنان برسد، مى‏گویند كه این از سوى توست. بگو همه از جانب خداست.

چه شده است كه این قوم نمى‏خواهند سخنى را درك كنند. هر خیرى كه به تو برسد از جانب خداست و هر شرى كه به تو برسد از جانب خود توست.

و ما تو را براى پیامبرى به سوى مردم فرستادیم و گواهى خداوند كافى است.

آیات 78 و 79

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی نساء - آیات 24 الى 147

سوره ی نساء - آیات 65 الى 71

سوره ی نساء - آیات 59 الى 64

سوره ی نساء - آیات 53 الى 58

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.