تبیان، دستیار زندگی
یكى از مهاجران به نام «زبیر بن عوام» با یكى از انصار بر سر آبیارى نخلستان‏هاى خود، كه در كنار هم قرار داشتند كردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی نساء - آیات ٦٥ الی ٧١

مومن نیستند

یكى از مهاجران به نام «زبیر بن عوام» با یكى از انصار بر سر آبیارى نخلستان‏هاى خود، كه در كنار هم قرار داشتند اختلاف پیدا كردند. آن دو نفر براى حل اختلاف، خدمت رسول اكرم(ص) رفتند. چون باغ زبیر در قسمت بالاى نهر بود، پیامبر(ص) دستور داد كه اول او باغش را آبیارى كند و سپس مسلمان انصارى. اما آن مرد به ظاهر مسلمان، از داورىِ عادلانه‌ی پیامبر اكرم(ص) ناراحت شد و گفت: «آیا این قضاوت به خاطر آن بود كه زبیر، عمه زاده‌ی توست؟» پیامبر(ص) از این سخن آن‏قدر ناراحت شد كه رنگ چهره‌ی مباركش دگرگون شد.

خداوند مهربان مى‏فرماید:

نه! سوگند به پروردگارت كه آنان ایمان نمى‏آورند مگر وقتى كه تو را در اختلافاتِ خود داور قرار دهند پس از حكمى كه تو مى‏دهى در دل‏هایشان احساس ناراحتى نكنند و كاملاً تسلیم باشند.

آیه‌ی 65

از خانه‏هایتان بیرون روید

در ادیان گذشته، وقتى مردم از دستورات خدا و پیامبرش نافرمانى مى‏كردند خداوند براى آنان تكالیف سنگینى قرار مى‏داد تا هم طاقت و توانشان را افزایش دهد و هم آزمایشى براى ایمانشان باشد. البته خداوند به حال همه‌ی بندگان آگاه است؛ اما بندگان نیاز دارند تا خود را در مقابل آزمایش‏ها و تكلیف‏هاى الهى بسنجند و به میزان ایمان و اعتقاد خود پى ببرند. تمام دستورات خداوند به سود مردم است و باعث تقویت ایمانشان مى‏شود. خداوند دانا مى‏فرماید:

و اگر بر آنان واجب كرده بودیم كه خود را بكُشید یا از شهرتان خارج شوید، فقط عده‌ی كمى از آنان عمل مى‏كردند. در حالى كه اگر اندرزهایى كه به آنان داده مى‏شد انجام مى‏دادند، برایشان بهتر بود و استوارتر مى‏شدند. و آن‏گاه از جانب خود، پاداش بزرگى به آنان مى‏دادیم و حتماً آنان را به راه راست هدایت مى‏كردیم.

آیات 66 الى 68

علم خدا كافى است

یكى از یاران پیامبر اكرم(ص) به نام «ثوبان» كه به پیامبر(ص) علاقه شدیدى داشت، روزى با حال پریشان خدمت ایشان رسید. پیامبر اكرم(ص) علت ناراحتى او را سوال كرد. او در جواب گفت: «زمانى كه از شما دور مى‏شوم و شما را نمى‏بینم، بسیار ناراحت مى‏شوم و طاقت دورى شما را ندارم. در این فكر هستم كه اگر در روز قیامت، من اهل بهشت باشم، مسلماً در مقام و جایگاه شما نخواهم بود و شما را نخواهم دید و اگر اهل بهشت نباشم، كه تكلیفم روشن است. در هر حال از درك حضور شما محروم خواهم بود. پس چرا ناراحت نباشم؟»

خداوند مهربان به او و تمام كسانى كه از خدا و پیامبرش اطاعت مى‏كنند، چنین بشارت مى‏دهد:

و هر كس از خدا و پیامبر اطاعت كند، با كسانى خواهد بود كه خدا به آنان نعمت داده است، از پیامبران و صدیقان و شهیدان و صالحان و اینان چه رفیقان نیكویى هستند. این فضل از جانب خداست و دانا بودن خدا كافى است.

آیات 69 و 70

آماده باشید

مسلمانان باید در هر زمان براى حفظ امنیت و دفاع از سرزمین خود آماده باشند و باید هشیار باشند كه مورد هجومِ ناگهانىِ دشمن قرار نگیرند. استفاده از وسایل و تجهیزات و آگاهى از روش‏هاى جنگى و آمادگى جسمى و روحى و شناخت دشمنان، همیشه لازم است. خداوند رحمان در قرآن مى‏فرماید:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، اسلحه خود را بگیرید و دسته دسته به سوى دشمن حركت كنید یا همگى به سوى دشمن حركت كنید.

آیه‌ی 71

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی نساء - آیات 24 الى 147

سوره ی نساء - آیات 59 الى 64

سوره ی نساء - آیات 53 الى 58

سوره ی نساء - آیات 48 الى 52


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.