تبیان، دستیار زندگی
خداوند مهربان در مورد ممنوعیت ازدواج با زنان محرم و احكام ازدواج با زنان دیگر، مردان را راهنمایى مى‏كند و راه‏هاى سعادت افراد و در نتیجه جامعه را بیان مى‏دارد و مى‏فرماید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره‌ی نساء - آیات 24 الى 31

اگر صبر كنید بهتر است

خداوند مهربان در مورد ممنوعیت ازدواج با زنان محرم و احكام ازدواج با زنان دیگر، مردان را راهنمایى مى‏كند و راه‏هاى سعادت افراد و در نتیجه جامعه را بیان مى‏دارد و مى‏فرماید:

و زنان شوهردار، غیر از آنانى كه مالك شده‏اید، بر شما حرام شده است. این‏ها دستوراتى است كه خدا بر شما مقرر داشته و غیر از این‏ها، براى شما حلال است كه آنان را با اموال خود، از راه پاك، نه پلیدانه، به دست آورید. پس از زنانى كه بهره‏مند شدید، واجب است كه مهرشان را بدهید و گناهى بر شما نیست كه پس از تعیین مهر، با یكدیگر توافق كنید؛ به راستى خدا داناى حكیم است.

و هر كس از شما كه از نظر مالى نمى‏تواند با زنان آزادِ با ایمان ازدواج كند، پس با كنیزانِ با ایمانتان كه مالك شده‏اید ازدواج كند.

و خدا به ایمان شما داناتر است. همه از یكدیگرید. پس با اجازه‌ی خانواده‏هایشان با آنان ازدواج كنید و مهرشان را به طور پسندیده به خودشان بدهید. پاكدامن باشند، نه خطاكار و نه آنان كه پنهانى دوست مى‏گیرند و اگر ازدواج كردند و مرتكب عمل زشتى شدند، كیفر آنان نصف زنانِ آزاد است. این براى كسى از شما است كه از گناه بیم دارد و اگر صبر كنید برایتان بهتر است و خداوند آمرزنده‌ی مهربان است.

خدا مى‏خواهد براى شما توضیح دهد و شما را به آدابِ كسانى كه پیش از شما بوده‏اند راهنمایى كند و شما را ببخشد و خدا داناى حكیم است.

خدا مى‏خواهد شما را ببخشد و كسانى كه پیرو شهوات هستند، مى‏خواهند شما منحرف شوید. خدا مى‏خواهد كار را براى شما آسان كند و انسان، ضعیف آفریده شده است.

آیات 24 الى 28

حفظِ جان، واجب است

در اسلام، تقلب و خلاف‏كارى در معاملات حرام است. هم‏چنین ربا، خرید و فروشِ وسایل فساد و گناه، قمار و هر معامله‏اى كه رضایتِ دو طرف در آن نباشد، باطل و گناه است. این‏گونه رفتارها و معاملات، مردم را نسبت به یكدیگر بدبین مى‏كند و جامعه را فاسد و آلوده مى‏سازد و آسیب‏هاى اجتماعى به‏بار مى‏آورد و موجبِ نابودى مادى و معنوى افراد مى‏شود.

گاه افراد بر اثر شكست‏هاى مالى، كه در اثرِ معاملات ظالمانه و خلاف به وجود مى‏آید، چنان دچار ناامیدى مى‏شوند كه ممكن است دست به خودكشى بزنند. خودكشى نیز در اسلام حرام است و هیچ كس حق ندارد خودش را نابود كند و حفظِ جان بر مسلمانان واجب است.

بعضى از مردم نیز به دلایل دیگرى، از مشكلات مادى و معنوى رنج مى‏برند و زندگى را چنان تلخ و ناگوار مى‏بینند كه هیچ راهى جز خودكشى نمى‏یابند؛ در حالى كه هیچ‏گاه نباید از لطف و رحمت بى‏پایانِ خداوند غافل بود كه او بسیار مهربان است و مردم را به شدت از این كار بازمى‏دارد:

اى كسانى كه ایمان آوردید، اموال یكدیگر را به باطل نخورید، مگر این كه دادوستدى باشد كه با رضایت شما انجام گیرد و خودكشى نكنید. خداوند با شما مهربان است. و هر كس از روى سركشى و ستم این عمل را انجام دهد، به زودى او را در آتشى وارد خواهیم ساخت و این كار براى خدا آسان است.

آیات 29 و 30

چه گناهى بزرگ است؟

امام محمد باقر(ع) فرموده‏اند كه گناهِ بزرگ آن است كه خداوند براى آن وعده آتش فرموده باشد. از پیامبر اكرم(ص) نیز نقل شده است كه فرمودند از هفت گناه بزرگ بپرهیزید: شرك به خدا، آدم‏كشى به ناحق، سحر و جادو، رباخوارى، خوردن مال یتیم، فرار از جهاد و تهمت زدن به زنانِ شوهردارِ مومنه.

به هر حال، كوچك شمردن هر گناهى یا اصرار بر گناهانِ كوچك و تكرار آن‏ها، باعث بزرگ شدن گناه خواهد شد. انسان مومن باید با انجام كارهاى نیك، خود را به خداوند بخشنده نزدیك سازد و از هر گناهى چه كوچك و چه بزرگ پرهیز كند و امیدوار باشد كه خداوند مهربان از گناهان كوچكى كه گاه از روى جهل و نادانى از او سر مى‏زند، بگذرد. خداوند بخشنده در قرآن به مومنان چنین وعده داده است:

اگر از گناهان بزرگى كه شما را از آن نهى كرده‏اند، دورى كنید، بدى‏هاى شما را پاك مى‏گردانیم و شما را به مكان خوبى وارد مى‏كنیم.

آیه‌ی 31

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی نساء - آیات 24 الى 147

سوره ی نساء - آیات 17 الى 23

سوره ی نساء - آیات 9 الى 16

سوره ی نساء - آیات 5 الى 8


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.