تبیان، دستیار زندگی
اگرچه انسان هزاران سال است که به مطالعه آسمان ها و کیهان پرداخته، اما هنوز اطلاعات بسیار اندک و ناچیزی پیرامون فضا و جهان اطراف خود دارد. سایت تخصصی علم نجوم به بسیاری از سئوالات در مورد این علم پاسخ می دهد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایگاه تخصصی علم نجوم

اگرچه انسان هزاران سال است که به مطالعه آسمان ها و کیهان پرداخته، اما هنوز اطلاعات بسیار اندک و ناچیزی پیرامون فضا و جهان اطراف خود دارد. همچنان که در راستای افزایش دانش و آموخته های خود گام بر می داریم، هر روزه با مسایل شگفت آور جدیدتری آشنا می شویم و این درحالیست که برخی از آنها بسیار پیچیده و گیج کننده می باشند.

امروزه جستجو برای حیات در سیارات فراخورشیدی و یافتن زندگی در خارج از کره زمین به یکی از داغ ترین و مهم ترین مباحث اخترشناسی تبدیل شده است. ما حقیقتاً در محدوده زمانی بسیار مهمی برای تحقیق پیرامون سیارات فراخورشیدی قرار گرفته ایم. تنها 18 سال قبل بود که اولین سیاره در خارج از منظومه شمسی ما کشف شد و  15 سال قبل وجود یکی از آنها در اطراف ستاره میزبان به اثبات رسید.

علاوه بر این هر روزه نشانه های جدیدی از وجود اتمسفر و شرایط حیات در بسیاری از این سیارات به دست می آید که این نشانه ها با سرعت چشمگیری در حال افزایش می باشند. حجم این داده ها به اندازه ای زیاد است که اخترشناسان را قادر ساخته تا حتی درباره چگونگی تشکیل و پیدایش این سیارات نیز نظریات قابل قبول و استنتاج هایی را ارایه دهند.

سایت تخصصی علم نجوم، با هدف گسترش این علم پایه گذاری شده است به بسیاری از سئوالات در مورد علم نجوم پاسخ می دهد. در این سایت اطلاعات جامع و کاملی دارد که از نظر علمی هم معتبر هستند. این سایت برای کلیه علاقمندان علم نجوم مرجع خوبی است و دانش آموزان و معلم ها هر دو می توانند از آن استفاده کنند. قسمت های سایت عبارتنداز:

آشنایی با علم نجوم، اصطلاحات علم نجوم، دانشمندان علم نجوم، کلیپ ها، تلسکوپ، ستاره شناسی باستانی و اجرام آسمانی

معرفی مختصری از بخش ها در زیر آورده شده است:

آشنایی با علم نجوم: در این بخش اطلاعات اولیه علم نجوم وجود دارد و بیش از 30 مقاله در مورد آنها نوشته شده است.

اصطلاحات علم نجوم: این بخش به توضیح علمی و ساده اصطالاحات نجوم پرداخته و بیش از 250 اصطلاح را توضیح داده است.

در بخش دانشمندان علم نجوم به معرفی 70 دانشمند تاثیر گذار در علم نجوم در دوره های مختلف تاریخی و هم اکنون پرداخته است.

بخشکلیپ ها شامل 15 فیلم دیدنی است. بخش تلسکوپ شامل معرفی و چگونگی کار با انواع آن را به زبان ساده توضیح داده است.

از زمان های کهن، مردم در آسمان شب در میان گروه های ستارگان، اشکالی خیالی دیده‌اند. با استفاده از خطوط، آنها ستارگان این گروه ها را به یکدیگر متصل کرده و اشکالی به نام صورت فلکی را تشکیل داده‌اند. امروز طبق سیستمی بین المللی آسمان پیرامون زمین به 88 منطقه تقسیم می‌شود و هر منطقه در بر گیرنده یک صورت فلکی است.

بخش ستاره شناسی باستانی شامل مقاله هایی در مورد تمدن های باستانی در نقاط مختلف جهان و از جمله ایران و نظریه های آنها می شود.

بخش اجرام آسمانی شامل معرفی بیش از 20 جرم آسمانی است.

درکلیه مقاله های این سایت منابع نیز ذکر شده اند. این سایت را می توانید اینجا ببینید.

مطالب مرتبط:

سلسله مقاله های معرفی سازمان ها و سایت های بین المللی

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه کننده: زهرا انصاری