سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
در صورتی که یقین به سرایت نجاست حاصل نگردد نباید به شک خود اعتنا کرد و تا دو واسطه باعث انتقال نجاست می شود، نه بیشتر، یعنی اگر دست نجس مثلاً به دست دیگری بخورد آن هم نجس می شود، و اگر آن به شیء سوم اصابت کند آن نیز نجس می شود، ولی اگر شیء سوم به چهارمی ب
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند حکم از طهارت و نجاست

طهارت

در صورتی که یقین به سرایت نجاست حاصل نگردد نباید به شک خود اعتنا کرد و تا دو واسطه باعث انتقال نجاست می‌شود، نه بیشتر، یعنی اگر دست نجس مثلاً به دست دیگری بخورد آن هم نجس می‌شود، و اگر آن به شیء سوم اصابت کند آن نیز نجس می‌شود، ولی اگر شیء سوم به چهارمی بخورد نجس نخواهد شد. به تعبیر دیگر، متنجس اول و دوم سبب سرایت نجاست می‌شود، ولی متنجس سوم سبب سرایت نجاست نمی‌شود، هر چند خود آن نجس است. حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی)


سوال: اگر بدن انسان نجس باشد و به واسطه عرق، نجاست به مبل برسد، آیا مبل نجس می‌شود؟

اگر عرق یا رطوبت دیگر، آن‌قدر زیاد باشد که از لباس‌ها عبور کرده و به مبل برسد، آن مبل نجس می‌شود و لباسها حکم واسطه را نخواهد داشت؛ در هرحال، چنان‌چه یقین به سرایت نجاست حاصل نگردد نباید به شک خود اعتنا کرد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

در فرض سوال حکم دو واسطه را ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در صورتی که یقین به سرایت نجاست حاصل نگردد نباید به شک خود اعتنا کرد و تا دو واسطه باعث انتقال نجاست می‌شود، نه بیشتر، یعنی اگر دست نجس مثلاً به دست دیگری بخورد آن هم نجس می‌شود، و اگر آن به شیء سوم اصابت کند آن نیز نجس می‌شود، ولی اگر شیء سوم به چهارمی بخورد نجس نخواهد شد. به تعبیر دیگر، متنجس اول و دوم سبب سرایت نجاست می‌شود، ولی متنجس سوم سبب سرایت نجاست نمی‌شود، هر چند خود آن نجس است.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

چنانچه یقین به سرایت نجاست داشته باشد نجس می‌شود و در صورت شک محکوم به طهارت است.

 

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

چنانچه یقین به سرایت نباشد نجس نمی‌شود.

 

سوال: حکم طهارت الکل سفید چیست؟

امام خمینی(ره):

اگر معلوم نیست که الکل مست کننده و از چیز مایع بدست آمده محکوم به طهارت است.

 

آیة الله اراکی(ره):

پاک است. اگر انسان نداند از چیزی که مست کننده و روان است درست کرده اند.

 

آیة الله بهجت(ره):

احتیاط در اجتناب است.

 

آیة الله تبریزی(ره):

الکل سفید که به تنهایی و بدون علاج قابل خوردن نیست پاک می باشد. والله العالم

 

آیة الله خامنه ای(دام ظله):

اگر یقین نداشته باشید که در اصل مست کننده و مایع است محکوم به طهارت می باشد.

 

آیة الله خویی(ره):

الکلی که معهود نباشد از آنها اسکار نمودن و برای اسکار استعمال نمی شود نجس نیست.

 

آیة الله سیستانی(دام ظله):

پاک است.

 

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظله):

اگر مست کننده باشد نجس است و در صورت شک، از نظر نجاست اجتناب لازم نیست. والله العالم

 

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

اگر علم به اینکه از مسکر مایع ساخته شده، نداشته باشید اشکال ندارد، هر چند شستن موضع برای نماز مطابق احتیاط است.

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

الکل طبی و صنعتی پاک است.

 

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):

پاک است.

 

آیة الله نوری همدانی(دام ظله):

الکل طبی و صنعتی که انسان نمی داند از چیز مست کننده مایع گرفته شده پاک است.

سوال: حكم نشستن بخار مدفوع و یا ادرار در هنگام تخلی روی لباس یا بدن انسان چیست؟

جواب: اگر حامل ذرات نجاست نباشد اشكالی ندارد. بخار پاك است. (استفتائات جدید امام خمینی (ره) ج1، ص99، س257).

 

سوال: شخصی كه بعد از ادرار و مدفوع طهارت می‌گیرد به اندازه‌ی كمی از آن آب تطهیر به بدن او اصابت می‌كند آیا شستن آن لازم است؟ در صورت لزوم شستن می‌تواند اول مسح پا را بكشد و بعد بشوید؟

جواب: ترشحات مذكور، اگر با شلنگ متصل به آب كرّ، طهارت می‌گیرد، پاك است مگر یقین داشته باشد كه قطرات جدا شده به موضع نجس برخورد كرده و از آن به بدن پاشیده است. ـ در صورتی كه عضوی از بدن نجس باشد، وضو گرفتن مانعی ندارد ولی برای نماز باید آب كشید ـ بلی اگر نجاست در محل وضو باشد، اول باید آن عضو را تطهیر كرد و بعد وضو گرفت. (تحریر الوسیله، ج1، ص121، م1).

 

و چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:

سوال: اینجانب به علت نیاز به عمل جراحى مجبور شدم به یکى از بیمارستانهاى خارج از کشور بروم. آیا تختى که بیماران روى آن استراحت مى‌‌کنند، نجس است؟ حکم خود بیمارستان از لحاظ طهارت و نجاست چیست؟

جواب:‏ تا یقین به نجاست آنها نباشد، محكوم به طهارت هستند.

 

سوال: اگر دندان‌ها به وسیله‌ى موادى پر شده باشند كه قابل جدا شدن از آنها نیستند، در صورتى که داخل دهان نجس شود، آیا نیاز به آبکشى آن وجود دارد یا به صرف زوال عین نجاست، پاك مى‌شود؟

جواب: اگر جزو دندان محسوب شود، پس از زوال عین نجاست پاك مى‌شود و آب كشیدن لازم نیست.

 

سوال: اگر یک پارچه به علت مجاورت با عین نجس تغییر رنگ دهد ولى جِرم نجاست در آن مشاهده نشود (مثل آلودگى به آب انار) و با شستن زیاد (هرچه بیشتر شسته شود آلودگى بیشتر از بین مى‌‌رود) بتوان آن رنگ را از بین برد آیا قبل از شستن زیاد آن پارچه نجس است؟

جواب: صِرف مجاورت بدون سرایتِ نجاست، موجب نجاست نیست و در فرض سرایت هم، چنانچه عین نجس موجود نباشد با یکبار شستن بوسیله آب کر و یا دوبار شستن با آب قلیل پاک مى‌‌شود.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

سایت اندیشه قم

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله خامنه ای دام ظله

 

مطالب مرتبط:

وضو با ناخن مصنوعی

چند مسئله در باب غسل و وضو

حکم کاشت ناخن

مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین