تبیان، دستیار زندگی
تغییر نام معاونت سیاسی صدا و سیما به معاونت خبر و انتخاب پیمان جبلی به این سمت واکنش های متفاوتی را از سوی گروه های مختلف به دنبال داشته.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش به تغییر معاون سیاسی صدا و سیما


تغییر نام معاونت سیاسی صدا و سیما به معاونت خبر و انتصاب پیمان جبلی به این سِمت، واکنش های متفاوتی را از سوی گروه های مختلف به دنبال داشته.

واکنش به تغییر معاون سیاسی صدا و سیما

در ادامه تعدادی از این نظرات را میخوانید:

تغییر رویکرد در بخش سیاسی

حسام‌الدین آشنا درباره انتصاب پیمان جبلی به عنوان معاونت خبر صدا و سیما و ارزیابی درباره تغییر نام این معاونت گفت: در سال‌های گذشته صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نقش بی بدیلی در ارائه اطلاعات مورد نیاز، ارائه جهت‌گیری‌هایی سیاسی و مدیریت افکار عمومی بر عهده داشته است.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری تاکید کرد: انتصابات قبلی آقای دکتر سرافراز نشان داد ایشان به حرفه‌ای‌گرایی، پاکدستی و انصاف در انتصابات مدیریتی کاملا متعهد هستند. در مورد معاونت سیاسی هم اتفاق بسیار مهمی رخ داد و آن هم تغییر نام و عنوان معاونت سیاسی به معاونت خبر بود. خود این تغییر عنوان، نشان از تغییر رویکرد دارد، به این معنا که سیاست، محور اخبار نخواهد بود، بلکه داشتن ماهیت خبری، ملاک اصلی برای انتشار اخبار در سازمان صدا و سیما خواهد بود. این رویکرد که ارزش‌های خبری، ملاک جمع‌آوری و انتشار خبر قرار گیرد به انتصاب کسی که هم این شناخت را داشته باشد و هم این اعتقاد و توانایی را داشته باشد، نیاز داشت.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد وقتی که ویژگی‌های اخلاقی، توانمندی‌های مدیریتی، شناخت داخلی و جهاتی که آقای دکتر جبلی از آن برخوردارند به مقبولیتی که در درون سازمان دارند هم اضافه شود، می توان آینده‌ای روشن برای معاونت خبری سازمان صدا و سیما پیش‌بینی کرد.

وی تاکید کرد: آقای دکتر جبلی از حمایت درون سازمان، حمایت جامعه خبری کشور و از حمایت همه ذی نفعان و ذی ربطانی که با حوزه خبر سازمان صدا و سیما سر و کار دارند، برخوردار هستند. آشنا تصریح کرد: این انتصاب را به ریاست محترم سازمان صدا و سیما، مجموع همکاران در معاونت خبر سازمان صدا و سیما و جامعه خبری کشور به خاطر اعتمادی که به این جامعه شد، تبریک عرض می کنم و می توان امید داشت که اعتمادی که به یک عضو جامعه خبری شد بتواند اعتماد ملی به سازمان صداو سیما را تقویت کند.

بازگشت مخاطب از دست رفته

سایت تابناک در این باره نوشت: پس از اندکی تأمل، بالاخره تغییرات سراغ معاونت سیاسی رسانه ملی را به عنوان پاشنه آشیل رسانه ملی در سال‌های اخیر نیز گرفت و نقطه‌ای که بزرگ‌ترین ضربه به رسانه ملی به واسطه نوع عملکردش در یک دهه اخیر ‌خورده، ‌دستخوش تغییر شد و کرسی که در اختیار مجید آخوندی بود، به یک چهره رسانه‌ای با سبقه دیپلماتیک سپرده شد؛ چهره‌ای که کاری دشوار پیش روی خواهد داشت.

قائم مقام سابق رحمانی فضلی و معاون سیاسی سازمان صداوسیما در دوره عزت الله ضرغامی، یکی از با نفوذ‌ترین افراد جام جم بود. مدیریت گروه سیاسی تمامی شبکه‌ها به دست وی انتخاب می‌شد، رئیس خبر سیما و واحد مرکزی خبر نیز از او دستور می‌گرفت و علاوه بر این‌ها، باشگاه خبرنگاران نیز در اختیارش بود و‌ آنچه با نام خبر ‌روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌رفت، در ید اختیار مجید آخوندی بود؛ مردی که علاقه چندانی به دیده شدن نداشت اما آثار تصمیمات او و همکارانش کاملاً نمایان بود.

بزرگ‌ترین پاشنه آشیل رسانه ملی در سال‌های اخیر، حوزه خبر بود و تمام تلاش رادیو و تلویزیون برای تولید یک محتوای کیفی در سایر بخش‌ها نظیر تولید فیلم، سریال و... به سادگی تحت‌الشعاع نوع عملکرد بخش‌های خبری قرار می‌گرفت و گاهی یک سلسله خبر‌ها، منجر به از دست رفتن تلاش‌ها سایر بخش‌ها برای جذب مخاطب می‌شد.

معاونت سیاسی شاید یكی از مهم‌ترین و حساس‌ترین سمت‌های سازمان صدا و سیما باشد. همان حوزه‌یی كه در سال‌های اخیر به مدیر سابق آن انتقادهای زیادی وارد شد. با این همه سرافراز این‌بار انتخاب جالبی داشت. بر خلاف سایر انتخاب‌هایش، این یكی انتخابی كاملا جناحی است

البته بی‌انصافی است ‌همه آنچه در حوزه خبر در یک دهه اخیر رخ داده ‌به حساب مجید آخوندی گذاشت. بسیاری از اتفاقات رخ داده، متاثر از تیمی است که برای آخوندی فعالیت می‌کرد و دامنه‌اش از رئیس واحد مرکزی خبر تا رئیس شبکه خبر گسترده است و البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که در چنین معاونتی، همه تصمیمات در این مجموعه گرفته نمی‌شود و گاهی معاونت سیاسی در نقش مجری است.

با این حال، برخی اعتقاد دارند ‌حتی اگر این معاونت تنها در نقش مجری بوده باشد نیز نتوانسته با دقت و حساسیت بیشتر ‌اطلاع رسانی ‌و مخاطب را در این پروسه باهوش تلقی کند و سرعت، کیفیت و دقت اطلاع رسانی را متناسب با افزایش سواد رسانه‌ای مردم کشورمان و همچنین در قیاس با رسانه‌های رقیب، افزایش دهد. به همین دلیل، مجری این سیاست‌ها تغییر کرد و معاون سیاسی به چهره تازه‌ای سپرده شد.

آینده نامعلوم حوزه خبر

روزنامه اعتماد نوشت: رییس جدید سازمان صدا و سیما درست در روزهایی كه انتقادات از او به اوج خود رسیده بود، یك انتخاب مهم كرد. او «معاون سیاسی» را انتخاب كرد تا راهبرد آینده این سازمان برای خبر و سیاست تعیین شود. گزینه مورد نظر اما آن چیزی نبود كه پیش‌بینی می‌شد. خبر از انتخاب یكی از مدیران نزدیك به سعید جلیلی در یكی از كلیدی‌ترین پست‌های سازمان صدا و سیما آمد.

این انتخاب از رویكرد اصلی مدیر جدید ساختمان شیشه‌یی خبر می‌دهد. رویكردی برای آینده سیاسی سازمان صدا و سیما كه می‌توان با توسل به آن پیش بینی كرد كه محمد سرافراز هم همچون عزت‌الله ضرغامی در مقاطع حساس سیاسی آینده روزهای پرتلاطمی را خواهد گذراند.

معاونت سیاسی شاید یكی از مهم‌ترین و حساس‌ترین سمت‌های سازمان صدا و سیما باشد. همان حوزه‌یی كه در سال‌های اخیر به مدیر سابق آن انتقادهای زیادی وارد شد. با این همه سرافراز این‌بار انتخاب جالبی داشت. بر خلاف سایر انتخاب‌هایش، این یكی انتخابی كاملا جناحی است.

محمد سرافراز اما دو ماه پس از انتصابش دست به این انتخاب زد. همان انتصابی كه در روز مراسم تودیع و معارفه‌اش از آرزوهایش گفت و اعلام كرد كه: "وزن و جایگاه رسانه ملی باید در سبد رسانه‌یی مردم افزایش پیدا كند. صداوسیما یك رسانه متمركز در سطح جهان است و این رسانه باید در واقع رسانه اسلامی شود با رسالت جهانی".

او اما از برنامه‌هایش نیز گفته و یادآور شده بود كه: "رسانه ملی برای انجام ماموریت خود نیاز به راه‌حل‌هایی دارد. باید نیروی انسانی آن كارآمد شود و اصلاح روش و گردش كار در دستورالعمل‌ها صورت بگیرد.". كارآمدی‌ای كه سرافراز از آن صحبت می‌كند اما این روزها در حال ظهور و بروز است. ظهور و بروز‌هایی كه در قامت معاون سیاسی شكل ویژه‌تری به خود گرفته است. هر چه هست حالا این پیمان جبلی است كه باید آینده و رویكرد سیاسی سازمان صدا و سیما را در برنامه‌های سیاسی، مناظره‌ها و میزگردها و از همه مهم‌تر اخبار تعیین كند.

آینده‌ ای كه معلوم نیست چقدر قرار است با آرامش طی شود یا با تلاطم! یك سال و چند ماه دیگر انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان پیش‌رو است. منازعات دولت و صدا و سیما به بیشترین حجم خود در ماه‌های اخیر رسیده است. سایر چهره‌های سرشناس نظام نیز انتقاد دارند و همه‌چیز خبر از نیاز به یك راهبرد خاص برای سر و سامان دادن به منازعات سیاسی دارد. با این همه پیش بینی راهبرد با انتخاب پیمان جبلی كمی سخت‌تر شد.

فرآوری: فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایرنا/ تابناک/ روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط:

اولین تصمیم جدی معاونت جدید سیما