تبیان، دستیار زندگی
اگر شما از جمله دانش پژوهانی هستید که به انجام پروژه های نجومی نظیر ساخت تلسکوپ بازتابی، چگونه آسمان را رصد کنیم؟، اجزاء تشکیل دهنده منظومه شمسی چیست؟ علاقمند هستید، اگر مایلید درباره آسمان شب و پدیده های آن بیشتر بدانید، از گنبد مینا، بزرگ ترین....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین آسمان نمای پایتخت

محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

اگر شما از جمله دانش پژوهانی هستید که به انجام پروژه های نجومی نظیر "ساخت تلسکوپ بازتابی"، "چگونه آسمان را رصد کنیم؟"، "اجزاء تشکیل دهنده منظومه شمسی چیست؟ " علاقمند هستید، اگر مایلید درباره آسمان شب و پدیده های آن بیشتر بدانید، از گنبد مینا، بزرگ ترین آسمان نمای کشور در پارک آب و آتش بازدید نمایید.

بزرگترین آسمان نمای پایتخت

شهروندان تهرانی، در این چند ماه اخیر حتماٌ هنگام عبور از تقاطع بزرگراه همت و بزرگراه مدرس و یا هنگام بازدید از پارک آب و آتش، گنبد آبی رنگ بزرگی را در قسمت جنوبی مشاهده کرده اید و برایتان سوال پیش آمده که این نیم کره غول پیکر چیست؟

بزرگترین آسمان نمای پایتخت

نیم کره آبی رنگ بزرگی که در مرکز بوستان منظومه شمسی در قسمت جنوبی پارک آب و آتش می بینید، پلانتاریوم یا همان آسمان ‌نما است. پلانتاریوم یا افلاک نما در واقع سالن نمایش به شکل نیم کره است که در آن صندلی های مخصوصی تعبیه شده و توسط پرژکتورهای مخصوص نمایی از ستارگان، سیاره‌ها و دیگر پدیده‌های آسمانی برای اهداف آموزشی یا سرگرمی نمایش داده می‌شود. معمولاً آسمان‌نما دارای گنبدی است که بینندگان در زیر آن می‌نشینند و تصویری از آسمان را که با پروژکتور مخصوصی بر سقف گنبد می‌افتد تماشا می‌کنند. این امر بدون نگرانی از ابری بودن هوا، زیبایی های آسمان را در هر لحظه از زمان به شما نمایش می دهد.

بزرگترین آسمان نمای پایتخت

علم نجوم متکی بر مشاهده ستارگان و سیاراتی است که در آسمان شب ظاهر می شوند. در عین حال کمتر مکان آموزشی را می توان یافت که از فضای باز بتواند به خوبی جهت آموزش ستاره شناسی استفاده نماید. عواملی هم چون یافتن مکان مناسب، مطلوب بودن شرایط جوی، صاف و تاریک بودن آسمان شب، مشاهده تعداد زیادی ستاره که به صورت فشرده در کنار یکدیگر قرار دارند، تصور خطوط فرضی دستگاه های مختصات در آسمان و ... باعث می شود که آموزش این علم در فضاهای باز با دشواری انجام پذیرد. با استفاده ازآسمان نما می توان بیشتر مسایل مربوط به فراگیری علم نجوم را در محیطی مناسب و با امکانات نمایشی گسترده به نمایش گذاشت.

بزرگترین آسمان نمای پایتخت

در مرکز گنبد آسمان نما یک پروژکتور قرار دارد که شامل پروژکتورهای جداگانه ای برای خورشید، ماه، سیارات و ستارگان می باشد. این پروژکتورها توسط موتورهای دقیقی به حرکت در می آیند و در صورت لزوم سرعت شان را سریع و یا آرام می کنند. می توان این پروژکتورها را طوری ساخت که آسمان شب را در هر زمانی در گذشته یا آینده نشان دهند.

بزرگترین آسمان نمای پایتخت

همان طور که گفته شد گنبد مینا در مرکز بوستان منظومه شمسی قرار دارد. این بوستان در سایتی به وسعت 321 10 مترمربع به عنوان سومین بوستان موضوعی حد فاصل بوستان بنادر و باغ گل به عنوان مرکزی برای اشاعه علوم در شاخه های متنوع برای تمامی گروه های سنی طراحی و اجرا شد.

هندسه بوستان منظومه شمسی به مرکزیت گنبد آسمان برگرفته از نقش مرکزیت خورشید در منظومه شمسی است که سکوهای دایره شکل حلقه زده به عنوان سیارات در اطراف آن قرار گرفته و هم چنین مسیرها با رعایت شیب طبیعی سایت و پله های دسترسی و رمپ های معلولین به عنوان مدارهای آسمانی نمایش داده شده است.

به منظور ایجاد حس فضایی موضوعی مناسب از سه روش جهت نورپردازی خارجی محوطه استفاده شده که شامل تعدادی حجم طراحی شده با الهام از فرم شهاب سنگ که در جهات متفاوت در سایت جانمایی می گردد و به هنگام شب با نوری که از خود متصاعد می کنند موکد موضوع بوستان هستند.

بزرگترین آسمان نمای پایتخت

نمایشگاه_ موزه علوم

پروژه گنبد مینا (پلانتاریم) از سه بخش اصلی نمایشگاه و گالری علوم، سالن سینما و رینگ های تأسیساتی تشکیل شده است که در فضای نمایشگاه های علوم به عنوان یک کمربند عملکردی پیرامون گنبد نمایش به کار برده می شود. نمایشگاه علوم به صورت دوره ای در هر دوره از فعالیت به نمایش ادوات و وسایل عملکردی مرتبط با موضوعات علمی اعم از نجوم، ریاضیات و ... می پردازد.

بنای VIP

این بنا در زیر زمینی در قسمت ورودی جنوبی بنای اصلی پلانتاریوم احداث گردیده است که شامل فضاهای اداری و سالن های کنفرانس در نقش یک فضای مکمل به ایفای نقش می پردازد. این مکان امکان برگزاری گردهمایی گروه های مختلف علمی در فضایی مجهز را فراهم می آورد.

کافی شاپ خانه فضایی

بر روی یکی از سکوهای مجموعه کافه ای با ایده یک خانه فضایی با هندسه خاص پیش بینی شده که امکان آسودن در یک بوستان ویژه را با حس یک مکان فرا زمینی فراهم می نماید.

بزرگترین آسمان نمای پایتخت

سینما گیم هفت بعدی

بر روی دیگر سکوی مجموعه ساختمانی با ساختار کروی واقع شده که به لحاظ شکل کلی یادآور حجم آسمانی مانند سیاره است. در این بخش سینما گیم هفت بعدی جانمایی شده است. کاربری سینما گیم بدین منظور است که با استفاده از تکنولوژی روز و خلق فضای چند بعدی امکان تجربه مکانی را فراهم آورد که در شرایط زندگی عادی این تجربه امکان پذیر نیست.

جهت بازدید از این مجموعه کامل علمی به آدرس: تهران بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، خیابان شهیدی، گنبد مینا مراجعه نمایید.

جهت کسب اطلاع بیشتر جهت بازدید با شماره تلفن های : 02188194684 و 02188194685 تماس حاصل نمایید.

برنامه زمان بندی بازدید از گنبد مینا را در جدول زیر مشاهده نمایید.

برنامه زمان بندی بازدید های گروهی از گنبد مینا

از شنبه تا پنج شنبه

9 الی 10:30

10:30 تا 12

14 الی 15:30

15:30 الی 17

برنامه زمان بندی بازدید های عمومی از گنبد مینا

از پنج شنبه تا جمعه

شروع سانس 17:30

شروع سانس 19

شروع سانس 20:30

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی