تبیان، دستیار زندگی
استیضاح وزیر آموزش و پرورش همچنان بین نمایندگان مجلس مطرح است و این موضوع مورد توجه نمایندگان مجلس و مسئولان این وزارتخانه بود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استیضاح وزیر آموزش و پرورش جدی نیست

استیضاح وزیر آموزش و پرورش همچنان بین نمایندگان مجلس مطرح است و این موضوع مورد توجه نمایندگان مجلس و مسئولان این وزارتخانه بود.

استیضاح وزیر آموزش و پرورش جدی نیست

این برای چندمین بار است كه موضوع استیضاح فانی مطرح می‌شود؛ برای مثال فروردین امسال زمزمه استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 92 امضا در راهروهای خانه ملت شنیده شد. نمایندگان امضا‌كننده طرح استیضاح مسائل مختلفی ازجمله به‌كارگیری بازنشستگان را علت این استیضاح بیان می‌كردند.

پس از آن نیز استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح شد و مهر امسال موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت:‌ طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به امضای 44 نماینده رسیده است و بنا به درخواست رئیس مجلس به‌دلیل بازگشایی مدارس با یك هفته تأخیر، هفته آینده پیگیری می‌شود. چند روز قبل نیز یكی از نمایندگان از پیشنهاد رئیس مجلس برای برگزاری جلسه‌ای با وزیر و به تعویق افتادن اعلام وصول تقاضای تعدادی از نمایندگان خبر داد. این استیضاح البته همیشه مخالفانی هم داشته است. روز گذشته رئیس كمیته آموزش و پرورش مجلس درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش به خبرآنلاین گفت: استیضاح آقای فانی نمی‌تواند به حل مشكلات این وزارتخانه كمك كند. عطاءالله سلطانی‌صبور با تأكید بر این كه مشكل آموزش و پرورش حذف وزیر نیست، افزود: مشكل نوع نگاه دولت به آموزش و پرورش است. وقتی دولت انگیزه ندارد نباید وزیر را قربانی كرد و اگر او استیضاح شود كم‌كاری دولت است چون او به تنهایی نمی‌تواند مشكلات را حل كند.

سلطانی‌صبور معتقد استباید بپذیریم كه آموزش و پرورش با چالش‌ها و مشكلات فراوانی مواجه است و اكنون حدود 4هزار میلیارد تومان بدهی دارد. در این شرایط آموزش و پرورش وظایف قانونی خودش را هم نمی‌تواند انجام دهد. وی با بیان این كه آموزش و پرورش اكنون دچار روزمرگی شده‌، گفت: متأسفانه دولت هم به آموزش و پرورش كمك نكرده چون در لایحه بودجه94 هم مانند سال‌های قبل تنها حقوق دیده شده است.

پیش از این هم تعدادی از نمایندگان در گفت‌وگو با همشهری فضای كنونی و ظرفیت اجتماعی را مناسب استیضاح وزیر آموزش و پرورش ندانستند هرچند برخی ایرادات را به مسئولان این دستگاه وارد می‌دانند.

كاهش ورودی دانشگاه فرهنگیان، واگذاری مدارس عادی دولتی به موسسان بخش خصوصی، دریافت اجباری پول در مدارس دولتی، سرانه ناچیز مدارس دولتی، مشكلات مدارس شبانه‌روزی، كمبود معلم و فضای آموزشی، وجود بخاری‌های غیرایمن نفتی و گازی در مدارس كشور، كم توجهی به شأن و منزلت فرهنگیان و پایین بودن كیفیت آموزشی از ایراداتی است كه نمایندگان مجلس و كارشناسان به وضعیت كنونی آموزش و پرورش وارد می‌كنند. مهرداد بذرپاش، عضو هیأت رئیسه مجلس در این‌باره به همشهری گفت: توقعات نمایندگان مجلس توقعات جامعه فرهنگیان است و فرهنگیان رضایت چندانی از عملكرد وزیر آموزش و پرورش ندارند و وی در این‌باره باید تجدیدنظر جدی كند. وضعیت معیشت و سطح جایگاه فرهنگیان باید ارتقا یابد و ادامه روند كنونی آموزش و پرورش را به ناكجا آباد می‌برد.

جو مناسب استیضاح

چند روز پیش نماینده مردم دشتستان در مجلس با بیان اینكه هم‌اكنون جو مجلس برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش مساعد است، پیش‌بینی كرد پس از اعلام وصول و برگزاری جلسه استیضاح، با رأی بالایی شاهد استیضاح وزیر آموزش و پرورش باشیم.حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد اظهار كرد:استیضاح وزیر در 17محور اساسی و مهم تدوین شده و نارضایتی فرهنگیان و معلمان و عمل نكردن به دغدغه‌های این قشر از مهم‌ترین محورهای این استیضاح است.

هرچند روز پیش نماینده مردم دشتستان در مجلس با بیان اینكه هم‌اكنون جو مجلس برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش مساعد است، پیش‌بینی كرد پس از اعلام وصول و برگزاری جلسه استیضاح، با رأی بالایی شاهد استیضاح وزیر آموزش و پرورش باشیم اما معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش استیضاح را جدی نمی‌داند. حجت‌الاسلام مصطفی ناصری‌زنجانی روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: این كار وقتی رسمی می‌شود كه هیأت رئیسه مجلس استیضاح را دریافت كند كه تا این لحظه چنین اتفاقی درباره وزیر آموزش و پرورش رخ نداده است.

وی در واكنش به این نكته كه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس به‌صورت جدی مطرح است، گفت: رابطه آموزش و پرورش و مجلس خوب است، نظرات مختلفی درخصوص استیضاح وجود دارد و خاصیت دمكراسی همین موضوعات است. وی افزود: نمی‌توانیم بگوییم كسی در مجلس چیزی نگوید، بلكه استیضاح حق مجلس است، احتمالاً با لطفی كه نمایندگان دارند و مشكلاتی كه آموزش و پرورش دارد این اتفاق رخ نخواهد داد. استیضاح، طلب توضیح است و ما نیز پاسخ می‌دهیم.


مرکز یادگیری سایت تبیان

همشهری آنلاین