تبیان، دستیار زندگی
یكى از خصوصیاتِ بدِ بعضى از دانشمندان یهود این بود كه حقایق را پنهان مى‏كردند. هر جا مطلبى به ضررشان بود. حتى اگر آن مطلب در تورات بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی آل عمران - آیات 187 الی 194

چه بَد است آن‏چه خریدند

یكى از خصوصیاتِ بدِ بعضى از دانشمندان یهود این بود كه حقایق را پنهان مى‏كردند. هر جا مطلبى به ضررشان بود. حتى اگر آن مطلب در تورات بود. در آن دست مى‏بردند و آن را تغییر مى‏دادند. خداوند در قرآن پرده از كارِ آنان برمى‏دارد و مى‏فرماید:

و هنگامى كه خداوند از اهل كتاب پیمان گرفت كه حتماً آن را براى مردم بیان كنید و آن را پنهان نسازید پس آن را پشت سر انداختند و به قیمت ناچیزى فروختند. چه بد است آن‏چه خریدند.

آیه‌ی 187

براى آنان عذابى دردناك است

هر گاه براى مسلمانان جنگى پیش مى‏آمد، منافقان به بهانه‏هاى گوناگون، از شركت در جهاد خوددارى مى‏كردند. اما وقتى مجاهدان از جهاد برمى‏گشتند به استقبالشان مى‏رفتند و قسم مى‏خوردند كه اگر عذر موجهى نداشتند، جهاد را ترك نمى‏كردند.

آنان نه تنها در جهاد شركت نمى‏كردند، بلكه انتظار داشتند كه مانند مجاهدان، مورد تحسین و قدردانى قرار بگیرند.

خداوند، آنان و همه‌ی كسانى را كه دوست دارند براى كارهاى انجام نداده مورد تحسین قرار بگیرند، سرزنش مى‏كند و مى‏فرماید:

گمان نكن كسانى كه از اعمال خود خوشحال مى‏شوند و دوست دارند براى كارى كه انجام نداده‏اند مورد ستایش قرار گیرند، پس هرگز گمان نكن از عذاب نجات مى‏یابند، آنان عذابى دردناك دارند، و حكومت آسمان‏ها و زمین از آنِ خداست و خدا بر همه چیز تواناست.

آیات 188 و 189

اندیشه در آفرینش آسمان‏ها و زمین

از همسر پیامبر اكرم(ص) سوال شد: شگفت‏ترین چیزى كه در عمرت از پیامبر(ص) دیدى چه بود؟ او گفت: كارهاى پیامبر(ص) همه‏اش شگفت‏انگیز بود، ولى از همه شگفت‏تر این بود كه شبى از جا برخاست، وضو گرفت و به نماز ایستاد. آن‏قدر در حال نماز اشك ریخت كه لباسش از اشك چشمانش خیس شد. تا طلوع صبح گریان بود. هنگامى كه بلال، پیامبر(ص) را به نماز صبح فراخواند، ایشان را گریان دید. عرض كرد: «چرا چنین گریانید شما كه مورد لطف خدا هستید؟» فرمود: «آیا نباید بنده‌ی شكرگزار خدا باشم؟ چرا نگریم؟ خداوند در شبى كه گذشت آیات تكان دهنده‏اى بر من نازل كرد. واى به حال كسى كه این آیات را بخواند و در آن‏ها اندیشه نكند.»

از حضرت على(ع) نقل شده كه پیامبر اكرم(ص) هر گاه براى نماز شب برمى‏خاست، نخست مسواك مى‏كرد و سپس نظرى به آسمان مى‏افكند و این آیات را زمزمه مى‏كرد:

به یقین در آفرینش آسمان‏ها و زمین و پشت سر هم آمدن شب و روز، براى خردمندان نشانه‏هایى است. آنان كه در حال ایستاده و نشسته و آن‏گاه كه بر پهلو دراز كشیده‏اند، خدا را به یاد مى‏آورند و در آفرینش آسمان‏ها و زمین مى‏اندیشند كه پروردگارا! تو این‏ها را بیهوده نیافریده‏اى، تو منزهى؛ پس، ما را از عذاب آتش در امان بدار. پروردگارا! هر كه را تو در آتش افكنى، خوارش كرده‏اى و ستمكاران یاورى ندارند.

پروردگارا! ما صداى ندا كننده‏اى را كه به ایمان ندا مى‏داد كه به پروردگارتان ایمان بیاورید، شنیدیم، پس ایمان آوردیم. اى پروردگار ما! پس، گناهان ما را ببخش و بدى‏هاى ما را پاك كن و ما را با نیكان بمیران.

پرورداگارا! و آن‏چه را به وسیله‌ی پیامبرانت به ما وعده داده‏اى به ما عطا كن و ما را روز قیامت خوار مكن به یقین تو در وعده‏ات خلاف نخواهى كرد.

آیات 190 الى 194

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی آل عمران - آیات 92 الی 200 جزء چهارم

سوره ی آل عمران - آیات 181 الی 186

سوره ی آل عمران - آیات 176 الی 180

سوره ی آل عمران - آیات 168 الی 175

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.