تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اكرم(ص) به یهود«بنى‏قینقاع» نامه‏اى نوشت و در آن نامه، آنان را به نماز و پرداخت زكات و دادن قرض به خدا، كه منظور انفاق در راه خدا است، دعوت كرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی آل عمران - آیات 181 الی 186

خداوند بى‏نیاز است

پیامبر اكرم(ص) به یهود«بنى‏قینقاع» نامه‏اى نوشت و در آن نامه، آنان را به نماز و پرداخت زكات و دادن قرض به خدا، كه منظور انفاق در راه خدا است، دعوت كرد.

فرستاده‌ی پیامبر(ص) به خانه‏اى كه مركز تدریس دین یهود بود و بیت‏المدارس نام داشت، وارد شد و نامه را به دست «فنحاص» دانشمندِ بزرگ یهود داد.

او پس از مطالعه نامه، با لحن تمسخرآمیزى گفت: «اگر سخنان شما راست باشد، معلوم مى‏شود خدا فقیر است و نیازمند و ما غنى و بى‏نیاز؛ زیرا اگر او فقیر نبود از ما قرض نمى‏خواست. به علاوه محمد معتقد است كه خدا شما را از رباخوارى نهى كرده، در حالى كه خودِ او در برابر انفاق، به شما وعده‌ی ربا و فزونى مى‏دهد.»

فنحاص، پس از مدتى، منكر حرف‏هایش شد. خداوند رحمان در قرآن مى‏فرماید:

خداوند سخن كسانى را كه گفتند خدا فقیر است و ما بى‏نیازیم را شنید. گفتارشان و هم‏چنین این كه پیامبران را به ناحق مى‏كشتند را خواهیم نوشت و مى‏گوییم بچشید عذاب آتش سوزان را. این به خاطر اعمال پیشین شماست. و خداوند به بندگان خود ستم نمى‏كند.

آیات 181 و 182

چرا آنان را كشتید

یهودیان براى این كه از قبول اسلام، سرباز زنند بهانه‏هاى عجیبى مى‏آوردند؛ عده‏اى از بزرگان یهود به حضور پیامبر(ص) رسیدند و گفتند: «ادعا مى‏كنى كه خداوند تو را به سوى ما فرستاده و كتابى هم بر تو نازل كرده است، در حالى كه خداوند در تورات از ما پیمان گرفته است به كسى كه ادعاى نبوت كند، ایمان نیاوریم، مگر این كه حیوانى را قربانى كند و آتش بیاید و آن را بسوزاند. اگر تو هم چنین كارى را انجام دهى ما به تو ایمان خواهیم آورد.»

خداوند مهربان مى‏فرماید:

كسانى كه گفتند خداوند با ما پیمان بسته كه به هیچ پیامبرى ایمان نیاوریم تا آن كه براى ما قربانى‏اى بیاورد كه آتش آن را بخورد! بگو پیامبرانى پیش از من دلایل روشن و آن‏چه را گفتید، آوردند. پس چرا آنان را كشتید اگر راست مى‏گویید.

پس اگر تو را تكذیب كردند، پیامبران پیش از تو را كه با دلایل آشكار و نوشته‏ها و كتاب روشنگر آمده بودند نیز تكذیب كردند.

آیات 183 و 184

دنیا مزرعه‌ی آخرت است

زندگى در این جهان، پایانى دارد و سرانجام روزى مرگ سراغ انسان مى‏آید. این زندگى نباید ما را به خود سرگرم كند، طورى كه جهان آخرت و توشه‏اى را كه باید همراه خود ببریم فراموش كنیم. این جهان مزرعه‌ی آخرت است و باید تا مى‏توانیم در آن بذر نیكى بكاریم تا محصولى پربار در آخرت برداشت كنیم.

خداوند مهربان این نكته را در قرآن تذكر مى‏دهد:

هر كس مرگ را مى‏چشد و شما پاداش اعمال خود را به طور كامل در روز قیامت خواهید گرفت و هر كس را از آتش دور سازند و به بهشت درآورند، رستگار شده است و زندگانى دنیا جز مایه فریب نیست.

آیه‌ی 185

آزمایش مى‏شوید

یهودیان نه تنها با بهانه‏جویى‏هاى گوناگون، موجب آزار مسلمانان مى‏شدند، بلكه به هر شكل ممكن، كارى مى‏كردند كه مسلمانان را خسته كنند تا از استقامت و پایدارى دست بردارند. یكى از آنان «كعب بن اشرف» شاعر بد زبان و كینه‏توزى بود كه همواره از پیامبر(ص) و مسلمانان در شعرهایش بدگویى مى‏كرد و مشركان را علیه آنان برمى‏انگیخت؛ حتى زنان و دختران مسلمان را موضوع شعرهایش قرار مى‏داد و خلاصه، كار را به جایى رسانید كه پیامبر(ص) ناچار شد دستور قتل او را صادر كند.

خداوند در قرآن، مسلمانان را به استقامت و پایدارى و تقوى در مقابل دشمنان سفارش مى‏كند و مى‏فرماید:

حتماً شما با مال‏هایتان و جان‏هایتان آزمایش مى‏شوید و از اهل كتاب و مشركان، آزار فراوان خواهید شنید. و اگر شكیبایى كنید و پرهیزكار باشید، نشان قدرت اراده‌ی شما در كارهاست.

آیه‌ی 186

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی آل عمران - آیات 92 الی 200 جزء چهارم

سوره ی آل عمران - آیات 176 الی 180

سوره ی آل عمران - آیات 168الی 175

سوره ی آل عمران - آیات 162الی 167

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.