تبیان، دستیار زندگی
هر گاه بندگان مؤمن دچار اشتباه و گناهى مى‏شوند، خداوند مهربان به وسیله‏هاى گوناگون به آنان هشدار مى‏دهد تا به راه حق برگردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی آل عمران - آیات 176 الی 180

به آنان مهلت مى‏دهیم

هر گاه بندگان مومن دچار اشتباه و گناهى مى‏شوند، خداوند مهربان به وسیله‏هاى گوناگون به آنان هشدار مى‏دهد تا به راه حق برگردند. گاه برایشان ناراحتى، گرفتارى و مشكلى پیش مى‏آورد تا به خودشان بیایند و متوجه خطاى خود بشوند. به این ترتیب این‏گونه افراد، كه شایستگى هدایت را دارند، مورد لطفِ خدا قرار مى‏گیرند. اما كسانى هستند كه در كفر و گناه، آن‏قدر پیش مى‏روند كه دیگر لیاقت و امكان بازگشت به سوى حق را از دست مى‏دهند. آنان هستند كه به خود ستم كرده‏اند. خداوند به آنان مدتى را مهلت مى‏دهد و آنان را به حال خود وامى‏گذارد؛

این افراد با خوشى فراوان به گناهان خود مشغولند و نمى‏دانند كه عذاب خواركننده‌ی جهنم در انتظارشان است.

حضرت زینب(س) در برابر یزید به او چنین گفت: تو امروز شادى مى‏كنى و فكر مى‏كنى كه جهان را بر ما تنگ كرده‏اى و آسمان را به روى ما بسته‏اى و ما را مانند اسیران از این دیار به آن دیار مى‏برى، و این را نشانه‌ی قدرت خود مى‏دانى. آیا خیال كرده‏اى كه در نزد خدا قدرت و ارزشى دارى و ما به درگاه او راهى نداریم. اشتباه مى‏كنى. خداوند این فرصت و آزادى را به تو داده تا پشتت از بار گناه، سنگین شود و عذاب دردناكى در انتظار توست. به خدا سوگند، اگر حوادث زندگى، مرا مانند زن اسیر، به پاى تخت تو آورد، خیال نكنى كه در نظر من كم‏ترین شخصیت و ارزشى دارى. من تو را كوچك و پست و شایسته‌ی هر گونه تحقیر و سرزنش و توهین مى‏دانم. هر كار از دستت ساخته است انجام بده. به خدا سوگند هرگز نمى‏توانى نورِ ما را خاموش كنى و وحى جاوید و آیین حق ما را نابود كنى. تو نابود مى‏شوى و این ستاره‌ی درخشان، همچنان خواهد درخشید.

سپس حضرت زینب(س) این آیات را تلاوت فرمودند:

و كسانى كه در كفر مى‏كوشند تو را غمگین نسازند. آنان هیچ ضررى به خدا نمى‏زنند. خدا مى‏خواهد براى آنان در آخرت بهره‏اى قرار ندهد. و برایشان عذاب بزرگى است. كسانى كه ایمان را دادند و كفر خریدند، هیچ زیانى به خدا نمى‏رسانند و براى آنان عذاب دردناكى است. و كافران گمان نكنند اگر به آنان مهلت مى‏دهیم به سودشان است. ما به آنان مهلت مى‏دهیم كه بر گناهان خود بیفزایند و عذاب خواركننده‏اى دارند.

آیات 176 الى 178

به خدا و پیامبرانش ایمان بیاورید

یكى از نتیجه‏هاى مهم جنگ احد، تشخیص منافقان از مومنان بود. این یك سنت الهى است كه هر كس ادعاى ایمان كند و در صف مومنان قرار بگیرد، به حال خود رها نمى‏شود و با آزمایش‏هاى خداوند روبرو مى‏شود تا اسرار درونش، دست كم براى خودش، روشن شود. در قرآن مى‏خوانیم:

خداوند بر آن نیست كه مومنان را به همان صورت كه شما هستید رها كند، تا آن كه ناپاك را از پاك جدا سازد. و خداوند بر آن نیست كه شما را از اسرار پنهانى آگاه سازد؛ ولى خداوند از میان رسولان خود، هر كس را بخواهد انتخاب مى‏كند؛ پس به خدا و پیامبرانش ایمان بیاورید و اگر ایمان بیاورید و پرهیزكارى كنید، پاداش بزرگى خواهید داشت.

آیه‌ی 179

طوق هاى آتشین

از امام باقر(ع) روایت شده است: «هر كس زكات مال خود را نپردازد، خدا آن مال را به طوق‏هایى از آتش تبدیل مى‏كند. سپس به او گفته مى‏شود همان‏طور كه در دنیا به هیچ قیمت، این اموال را از خود دور نمى‏كردى، اكنون آن‏ها را بردار و به گردن خود بینداز.»

افرادى كه بخیل و خسیس هستند و اموال خود را جمع مى‏كنند و از بخشش به بندگان خدا خوددارى مى‏كنند، گمان مى‏كنند كه همیشه زنده هستند و اموالشان برایشان خیر است. در حالى كه ثروتِ آنان جز زیان و شر برایشان نخواهد بود. خداوند بخشنده مى‏فرماید:

و كسانى كه در نعمتى كه خدا به آنان داده است بخل مى‏ورزند، گمان نكنند كه آن برایشان خیر است بلكه براى ایشان شر است. و در روز قیامت، آن‏چه را كه به آن بخل مى‏ورزیدند، چون طوقى به گردنشان خواهند انداخت و میراث آسمان‏ها و زمین از آنِ خداست و خداوند به آن‏چه مى‏كنید، آگاه است.

آیه‌ی 180

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی آل عمران - آیات 92 الی 200 جزء چهارم

سوره ی آل عمران - آیات 168 الی 175

سوره ی آل عمران - آیات 162 الی 167

سوره ی آل عمران - آیات 156 الی 161

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.