تبیان، دستیار زندگی
مقادیر فراوانی میوه، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی حاوی ویتامینA،E و C هستند. همچنین آنتی اکسیدان های ذکر شده، آستر مخاطی پوشاننده حلق را نیز حفظ می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط تغذیه با گرفتگی صدا


مقادیر فراوانی میوه، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی حاوی ویتامینA،E و C هستند. همچنین آنتی اکسیدان‌‌های ذکر شده، آستر مخاطی پوشاننده حلق را نیز حفظ می‌‌کنند.

گرفتگی صدا

علل زیادی برای ایجاد گرفتگی صدا وجود دارد. خوشبختانه بسیاری از آن ها جدی نبوده و در مدت زمانی کوتاه از بین می‌‌روند.

رایج ترین علل، عبارتند از: لارنژیت حاد (التهاب حاد حنجره که معمولاً به دلیل تورم و آماس ناشی از سرماخوردگی‌‌ها ایجاد می‌‌شود)، عفونت ویروسی دستگاه فوقانی تنفسی و یا تحریک حاصل از استفاده بیش از اندازه صدا مانند جیغ زدن و فریاد کشیدن در برخی مسابقات ورزشی یا کنسرت .

معمولاً گرفتگی‌‌های صدا که به شکل مزمن درآمده‌اند ناشی از استفاده بیش از حد صدا و یا بسیار بلند صحبت کردن در مدت زمان طولانی می‌‌باشد. این عادات می‌‌تواند منتهی به نودول‌‌های صوتی شود که برجستگی‌‌هایی پینه شکل هستند؛ در تورم‌‌های شدیدتر نیز ممکن است پولیپ تارهای صوتی ایجاد گردد.

نودول‌‌های صوتی در کودکان یا بزرگسالانی که صدای خود را در بازی و یا کار بالا می‌‌برند معمول است. به ندرت پولیپ‌ها یا نودول‌‌ها ممکن است منتهی به سرطان شوند. علت رایج گرفتگی صدا در بزرگسالان رفلاکس معدی مری است که در آن اسید معده از مری بالا آمده و تارهای صوتی را تحریک می‌‌کند. در این دسته از افراد معمولا صدا در هنگام صبح بسیار گرفته است و رفته رفته در طول روز بهتر می‌‌شود. استعمال دخانیات از علل دیگر گرفتگی صداست.

از آنجایی‌که دخانیات علت اصلی سرطان ریه است، چنانچه فرد سیگاری دچار گرفتگی صدا باشد بایستی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.

دلایل غیرمعمول گرفتگی صدا عبارتند از آلرژی، بیماری‌‌های تیروئیدی، نارسایی‌‌های نورولوژیکی، تروما و گاهی اوقات سیکل نرمال قاعدگی. بسیاری از افراد نیز با افزایش سن گرفتگی صدا را تجربه می‌‌کنند.

اقدامات موثر در پیشگیری و درمان گرفتگی صدا

* درمان گرفتگی صدا بستگی به علت دارد اما به طور کلی اجتناب از استعمال دخانیات و دوری از دود آن به تمامی افراد دچار گرفتگی صدا توصیه می‌‌شود.

* نوشیدن مایعات نیز مفید واقع می‌‌شود.

* چنانچه سیگار می‌‌کشید، ترک کنید.

* از عوامل کم آبی بدن اجتناب کنید، مانند الکل و کافئین. این دسته از مواد منجر به از دست دهی آب بدن می‌‌شوند و نهایتاً تارهای صوتی و حنجره را خشک می‌‌کنند. به علاوه الکل سطوح مخاطی پوشاننده حلق را نیز تحریک می‌‌کند.

* از در معرض قرارگیری با دود سیگار اجتناب کنید.

مقادیر فراوانی میوه، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی حاوی ویتامینA،E و C هستند. همچنین آنتی اکسیدان‌‌های ذکر شده، آستر مخاطی پوشاننده حلق را نیز حفظ می‌‌کنند

* مقادیر زیادی آب بنوشید. 6 تا 8 لیوان در روز توصیه می‌‌شود.

* خانه خود را مرطوب نگه دارید. به عنوان مثال با استفاده از دستگاه بخور. این راهکار به خصوص در زمستان و آب و هوای خشک حائز اهمیت است. درجه رطوبت 30 توصیه می‌‌شود.

* مراقب رژیم غذایی خود بوده و از مواد غذایی تند و الکل پرهیز کنید.

* از صدای خود به شکل بلند و یا به مدت طولانی استفاده نکنید.

* دریافت داروهای خشک کننده تارهای صوتی را محدود کرده و یا با مشورت پزشک از دریافتشان اجتناب کنید؛ از جمله داروهای سرماخوردگی و آلرژی. چنانچه دچار مشکلات مرتبط با صدا همچون گرفتگی صدا هستید از پزشک خود در مورد داروهای مناسب‌تر و ایمن‌تر راهنمایی بگیرید.

تغذیه و سبک زندگی سالم

* مقادیر فراوانی میوه، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی حاوی ویتامینA،E و C هستند. همچنین آنتی اکسیدان‌‌های ذکر شده، آستر مخاطی پوشاننده حلق را نیز حفظ می‌‌کنند.

* از مواد غذایی ادویه دار و تند اجتناب کنید. غذاهای تند و پرادویه می‌‌توانند منجر به حرکت اسید معده به سمت مری و یا حلق شده و سوزش سردل ایجاد کنند.

* خوب استراحت کنید. خستگی فیزیکی اثر منفی بر صدا دارد.

* به طور منظم ورزش کنید. ورزش استقامت و توان عضلات را افزایش می‌‌دهد و به تنفس و وضعیت فیزیکی خوب بدن کمک می‌کند؛ این دو برای تکلم مناسب ضروری هستند.

* چنانچه مبتلا به رفلاکس معدی مزمن هستید از پزشک خود در رابطه با تغییرات غذایی یا دارویی کاهش دهنده برگشت اسید معده و عود آن راهنمایی بگیرید.

* از دهان شویه‌‌های حاوی مواد شیمیایی تحریک کننده اجتناب کنید . چنانچه قرقره کردن برایتان ضروری است از محلول آب نمک استفاده کنید. استفاده از دهان شویه برای درمان بوی بد دهان که به شکل طولانی و مزمن درآمده است مفید نخواهد بود. در واقع بوی بد دهان می‌‌تواند ناشی از بیماری‌‌ها و مشکلاتی باشد که دهان شویه قادر به درمانشان نیست مانند عفونت در بینی، سینوس‌‌ها، لوزه‌‌ها، لثه یا شش‌‌ها، همچنین رفلاکس.

* تکنیک‌‌های نفس کشیدن صحیح را تمرین کنید. صدای خود را با نفس‌‌های عمیق از سوی سینه حمایت کرده و تنها به گلوی خود تکیه نکنید. غالباً خوانندگان و سخنرانان تمریناتی را فرا می گیرند که این نوع کنترل نفس را بهبود می‌‌بخشند. صحبت کردن از گلو بدون حمایت از سمت ریه‌‌ها و قفسه سینه، فشار شدیدی بر صدا و تارهای صوتی تحمیل می‌‌کند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: دنیای تغذیه - زهرا جمشیدی زیر نظر دکتر سعید حسینی، متخصص تغذیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.