تبیان، دستیار زندگی
گاهی در کنار هم و زیر سقف هستیم اما دلمان برای هم نمی لرزد ، به فکر هم نیستیم و انگار هیجان زندگی ته کشیده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلم باهات نیست


گاهی در کنار هم و زیر سقف هستیم اما دلمان برای هم نمی لرزد ، به فکر هم نیستیم و انگار هیجان زندگی ته کشیده است...


جدایی

آماری که به طور رسمی برای طلاق اعلام می شود درواقع نشان دهنده میزان ناکامی همسران در زندگی زناشویی نیست در کنار این آمارها ، آمار بزرگتری به جدایی عاطفی زن و شوهر اختصاص دارد ، یعنی زندگی هایی که به سردی گرایده است و زن و مرد زندگی خاموشی را در کنار هم به سردی و بدون هیچ گونه صمیمیت و علاقه ای می گذرانند ولی هیچ کدام از آنها تقاضای طلاق قانونی نمی کنند در این نوع از زندگی زناشویی زوجین از زندگی زناشویی خود ناراضی هستند اما به دلیل ساختارهای فرهنگی حاکم بر جامعه و معضلاتی که در صورت طلاق برای زوجین به وجود می آید علی الخصوص برای خانمها و نگرانی از سرنوشت فرزندان و همچنین تاکید اسلام بر قبح طلاق ،زوجین حاضر به طلاق نمی باشند و برای سالها زیادی به زندگی سرد و توام با فرسایش روحی و روانی و حتی جسمی خود ادامه می دهند.

شایع ترین مشکلی که که در میان این زوج های ناراضی دیده می شود عدم موفقیت در برقراری ارتباط صحیح است ، بسیاری از روانشناسان معتقدند که ریشه اکثر مشکلات زوجین نارضایتمند عدم شناخت آنها از خویشتن است و این عدم شناخت باعث می شود که زوجین نتوانند ارتباط مناسب را با یکدیگر برقرار کنند و اگر نگاه ریشه ای تری داشته باشیم این عدم شناخت منجر به انتخاب نادرست همسر خواهد شد. دومین مشکلی که سر راه این گونه خانواده ها وجود دارد نبود یک رابطه جنسی مناسب و عدم پاسخگویی به این نیاز اساسی است که به مرور باعث سردی همسران نسبت به یکدیگر می شود.

اثراتی که طلاق عاطفی (خاموش) بر روی هرکدام از همسران دارد غالباً رو حی و روانی است اینگونه زوجین به دلیل نداشتن تکیه گاه جدی در زندگی خود دچار یأس و سر خوردگی می گردند و به مرور این مشکل آنها را به سمت افسردگی و روان رنجوری سوق خواهد داد، در این میان فرزندان نیز از این آسیب ها در امان نیستند. آنها با مشکلاتی روحی و رفتاری از قبیل انزواء ، افت تحصیلی ، پرخاشگری و فرار از خانه و .... مواجهه می شوند ، همچنین روابط سرد میان مادر و پدر باعث می شود فرزندان با مشکلیعدم یادگیری توانایی های عاطفی و ابراز محبت در زندگی زناشویی آینده شان مواجه باشند. و از تاثیرات دیگر این گونه زندگی ها می توان به سست شدن بنیان خانواده و احتمال وقوع خیانت به همسر را نام برد در این گونه موارد ممکن است هر کدام از همسران به دنبال آغوشی دیگربرای تسکین آلام خود باشند.

ریشه اکثر مشکلات زوجین نارضایتمند عدم شناخت آنها از خویشتن است و این عدم شناخت باعث می شود که زوجین نتوانند ارتباط مناسب را با یکدیگر برقرار کنند

راههای پیشگیری و درمان

- مراجعه به مشاور: در صورت بروز سردی در روابط یک مشاور می تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد.

- تلاش برای اصلاح روابط : تلاش برای تغیر خود اولین گام در این مرحله است و بعد از آن تلاش برای همراه کردن همسران با یکدیگر و خانواده و عدم طرح مسائل اختلاف زا و....

- ابراز علاقه : در این مرحله گفتگو و تعامل همراه با درک محبت و ابراز عشق و علاقه به طرف متقابل می تواند جلوی بروز مشکلات بیشتر را بگیرد.

- یادگیری و به کار گیری مهارت گفتگوی سالم در حل اختلافات

- شناخت روحیات و احساسات همسر: شناخت طرف مقابل احساسات و خواسته هایش و سعی در هماهنگ کردن خود با این گونه خواسته ها می تواند این حس را به همسر فرد القاء کند که همسرش برای او اهمیت و ارزش قایل است .

- عدم پیشداوری و تصمیم گیری براساس تصورات خود : ممکن است چیزی که شما تصور میکنید و بر اساس آن تصمیم می گیرید زاییده ذهن خود شما باشد و با واقعیت متفاوت باشد شما فکر می کنید دیگر همسرتان به شما علاقه ندارد ولی این مسئله وجود دارد که شاید همسر شما نحوه ابراز علاقه را بلد نباشد،و یا اینکه مشکلی ذهن او را مشغول کرده که او را از توجه به شما بازداشته است.

- تصمیم گیری خود فرد برای زندگی و متزلزل نشدن در تصمیمات منطقی خود به خاطر رضایت خاطر دیگران

- سازگاری با شرایط: پذیرش شرایط موچود ، کم کردن توقعات و انتظارات غیر واقع از همسر و افزایش صبرو گذشت می تواند مسیر زندگی شما را به روال عادی برگرداند.

- تمرکز بر فرزندان : تلاش برای جبران کمبود های عاطفی فرزندان که خود این تلاش برای موفقیت فرزندان می تواند روحیه از بین رفته شما را ترمیم کرده امید به زندگی بهتر در آینده را در شما زنده کنند.

مرضیه ولی حصاری

کارشناس ارشد مطالعات زنان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط:

عشق کامل ،محال یا ممکن؟

کنار هم اما جدا از هم

برو دیگه تو قلبم نیستی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.