تبیان، دستیار زندگی
امروزه برای موفقیت در کار تدریس، معلمان به افکار جدید و جسورانه ای نیاز دارند تا به کمک آن ها با دانش آموزان خود رفتار کنند. هم چنین معلمان به نکات اثربخشی درمورد ماهیت تدریس و یادگیری نیاز دارند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

30 نکته درباره انضباط دانش آموزان و مدیریت کلاس درس

امروزه برای موفقیت در کار تدریس، معلمان به افکار جدید و جسورانه ای نیاز دارند تا به کمک آن ها با دانش آموزان خود رفتار کنند. هم چنین معلمان به نکات اثربخشی درمورد ماهیت تدریس و یادگیری نیاز دارند. مدیریت کلاس درس و برقراری انضباط در کلاس یکی از مهارت های بسیار مهم معلم است. در این نوشتار به نکاتی اشاره می کنیم که به کار بستن آن ها به بهبود مدیریت کلاس منجر می شود.

رابطه معلم و شاگرد

در کلاس یک جای خالی را در نظر بگیرید تا هر دانش آموزی که نمی تواند یک روز در جای عادی خود تمرکز حواس داشته باشد یا کار کند ،آن جا بنشیند.

گذشت را تمرین کنید. بهترین معلمان فرصت های دوباره زیادی به دانش آموزان خود می دهند و کدورتی از کسی به دل نمی گیرند.

مهارت های حل و فصل تعارض را آموزش دهید. مانند گوش کردن فعالانه. کاربرد زبان بدنی مثبت و راه حل های مبتنی بر طوفان ذهنی. این مهارت ها باید جای خشونت را بگیرند. بچه ها باید یاد بگیرند دعواها را به صورت مسالمت آمیز هم در کلاس و هم در بیرون کلاس حل و فصل کنند.

همیشه قوانین کلاس را با ایمان قلبی کامل بیان کنید. از بروز هرگونه نشانه ای دال بر زیر سوال بردن و عدم قطعیت خودداری ورزید. اگر دانش آموزان فکر کنند جایی برای جر زدن وجود دارد، حتما این کار را خواهند کرد. قوانین خودتان را جدی بگیرید تا دانش آموزان هم این کار را انجام دهند.

هرچقدر هم تحت فشار قرار بگیرید، سعی کنید سررشته امور از دست تان خارج نشود. اگر دانش آموزان ببینند توانسته اند شما را عصبانی کنند می فهمند که می توانند شما را در بازی انضباط شکست دهند.

دائما به خودتان گوشزد کنید نامطبوع ترین دانش آموزی که در کلاس دارید احتمالا همانی است که به شما بیشترین نیاز را دارد.

تا حد امکان قوانین کمتری وضع کنید. قوانین باید ساده و بدون استثنا باشد.

وقت را با احتیاط بیش از حد یا تخفیف پیامدها هدر ندهید. آن چه را که لازم است بگویید و از آن بگذرید.

از انواع تشویق کننده های مثبت برای دادن انگیزه به دانش آموزان استفاده کنید. مانند دادن زمان آزاد برای استفاده از رایانه.

از طعنه بپرهیزید. این کار به ندرت کمک کننده و غالبا بسیار آسیب زا است.

تمام اقدامات انضباطی خود را مستند کنید. یادداشت ها و ثبت وقایع در جامعه امروزی که پر از دعواهای حقوقی است، اهمیت زیادی دارد. وجود سابقه هر اقدام، می تواند در هنگام بروز مشکل و یا شکایت دانش آموزان و اولیای آن ها و نیز موقع پیگیری همکاران تان در آموزشگاه شما را یاری دهد.

بین تعریف کردن و انتقاد کردن تعادل برقرار کنید. معلمان زیادی هستند که زمان بسیاری را صرف خرده گیری می کنند.

دانش آموزان خود را به خاطر بچه بودن تادیب و مجازات نکنید. دائما ورجه وورجه کردن و چرا پرسیدن های مکرر، رفتارهایی طبیعی هستند نه نامناسب و بد.

هیچ گاه با دانش آموزان خود داد و بیداد نکنید. شما نمی توانید در این مواجهه پیروز شوید و چه بسا در این حین عزت و حرمت خود را هم از دست بدهید.

هرگز سعی نکنید شلوغی کلاس را با فریاد زدن آرام سازید. حتی در مواقع شلوغی، قدری پایین تر از حد سر و صدا ی موجود صحبت کنید.

به هنگام تادیب دانش آموزان، خیلی کم از تعلیق استفاده کنید. تعلیق مانند به دور کردن موقت دانش آموزان از یک موقعیت آموزشی. مثلا محروم کردن آن ها از دو جلسه کلاس یا اجازه ندادن به آن ها برای رفتن به آزمایشگاه همراه با بقیه دانش آموزان. این کار برای بعضی از دانش آموزان نوعی پاداش است.

زمانی پی می برید معلم خوبی هستید که دانش آموزان کاری را که باید انجام دهند، انجام می دهند. حتی اگر ناظر آن ها نباشید.

برای هرکاری که در کلاس انجام می دهید دلیل داشته باشید نه بهانه.

وقتی در دانش آموزی مشکل رفتاری می بینید، از معلم سال قبل در مورد واکنش های موثر در قبال این رفتار بپرسید. این کار باعث جلوگیری از آزمون و خطاهای فراوانی می شود. استفاده از فنون موفق مدیریت کلاس درس و تجربه های دیگران کتاب و اثر چاپ شده نیست که حق استفاده از آن تنها برای پدیدآورنده اش محفوظ باشد.

هرگاه دانش آموزان صف می بندند، همیشه پشت صف بایستید. بهتر است ببینید چه چیزی جلوی روی شما اتفاق می افتد. نه آن که به آن چه پشت سر شما اتفاق می افتد اعتماد کنید.

اگر مظنون هستید که دانش آموزان تقلب می کنند، ترتیب سوالات امتحانی را به طور مکرر برعکس کنید و یا برای افراد و گروه های گوناگون از شکل های متفاوت سوال بهره ببرید.

با دانش آموزان سرکش و و الدین آن ها قرارداد جداگانه امضا کنید و مقتضیات انضباطی و پیامد های آن را مشخص سازید. همه ملزم به رعایت قرارداد هستند. سندی که امضا می شود قدرت اجرایی دارد.

به طور مکرر غر نزنید و یا از دانش آموزان خواهش نکنید. اگر پس از دوبار درخواست پاسخ ندادند، اقدامات لازم را به عمل آورید.

با چشم هایتان تادیب کنید. نگاه نمی کشد، اما می تواند تاثیر دردناکی داشته باشد.

وقتی عصبانی هستید دانش آموزان را تادیب نکنید. یا اگر بیش از حد خسته هستید، ورقه ها را تصحیح نکنید. دانش آموزان شما شایسته آن هستند که از خدمات شما در بهترین حالت بهره ببرند.

برای مچ گیری از دانش آموزان برای آن ها تله نگذارید. برای بچه ها طعمه نگذارید یا آن ها را وسوسه نکنید که تقلب کنند. ترک کلاس، هنگامی که آزمون برگزار می شود فکر خوبی نیست. قرار نیست تدریس و کلاس عملیات ضربتی باشد.

ایمنی را مقدم بر هرچیزی بدانید. کلاس شما باید برای همه دانش آموزان مکانی امن باشد. تاکید کنید دعوا و قلدربازی و آزار را به هیچ وجه تحمل نخواهید کرد. اگر احساس ایمنی نکنند نمی توانند یاد بگیرند.

رویه را برای ابراز نارضایتی بچه ها در کلاس ایجاد کنید. هر از چندی جلساتی را برای تخلیه دانش آموزان بگذارید تا آنان بتوانند سرخوردگی های خود را بیان کنند و مشکلات را شناسایی کنند.

هرگز دانش آموزان را به این علت که از پدرو مادرشان خوشتان نمی آید، تنبیه نکنید. بچه ها مسئول چگونگی رفتار والدینشان نیستند.

اهانت های قومیتی و جنسیتی را به هیچ وجه تحمل نکنید. بگذارید کلاس شما الگویی باشد از زندگی، آن گونه که باید به درستی در همه جا جاری باشد .


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: نسیم گوهری