تبیان، دستیار زندگی
زمان جاهلیت در فرهنگ اسلامی، یک فحش بسیار بد است. بله در دوران جاهلیت، عرب ها کارهایی انجام می دادند که برای انسان امروز قابل هضم نیست، از خوردن مگس و مارمولک گرفته، تا نوشیدن ادرار شتر، از ازدواج با زن پدر خود تا...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنانی مثل مغز کاهو وسط سالاد


زمان جاهلیت در فرهنگ اسلامی، یک فحش بسیار بد است. بله در دوران جاهلیت، عرب ها کارهایی انجام می دادند که برای انسان امروز قابل هضم نیست، از خوردن مگس و مارمولک گرفته، تا نوشیدن ادرار شتر، از ازدواج با زن پدر خود تا...

حجاب

حتما تا به حال به مهمانی رفته اید و ساده ترین نوع تزیین که برای سالاد می باشد را دیده اید، یک مغز کاهو بر می دارند و دقیقا در وسط بقیه کاهو های خرد شده قرار می دهند، بعد با اختلاف ارتفاع زیاد، گوجه و خیار و هویج و دیگر خوراکی ها را در ظرف می چینند.

حالا این موضوع چه ارتباطی به صفحه زیبایی ما دارد، آنهم این است که باید سعی کنیم مانند مغز کاهو وسط سالاد نباشیم. خداوند متعال در قرآن کریم در سوره احزاب آیه 33 می فرماید: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى‏» و تبرج نکنید، همانند دوران جاهلیت که تبرج می کردید.

قبل از این که معنای تبرج را با هم بررسی کنیم ، به یک نکته در این آیه توجه کنید، خیلی ها تصور می کنند که برهنگی و خودنمایی، فرهنگ جهان امروزی و مدرن است در صورتی که قرآن کریم می گوید مانند زمان جاهلیت خودنمایی نکنید!

همانطور که می دانید زمان جاهلیت در فرهنگ اسلامی، یک فحش بسیار بد است. بله در دوران جاهلیت، عرب ها کارهایی انجام می دادند که برای انسان امروز قابل هضم نیست، از خوردن مگس و مارمولک گرفته، تا نوشیدن ادرار شتر، از ازدواج با زن پدر خود تا حرمسراهای چند صد نفره، از عوض کردن همسران خود با همسران قبیله ای دیگر تا قتل و جنگ و خون ریزی چند ماه و یا چند ساله برای تصاحب یک زن زیبارو، از زنده در گور کردن دختران حتی بزرگسال تا به ارث بردن زنان پدرشان مانند اسب و شتر، زمان جاهلیت در مقابل زمان عالمیت است. یعنی علم در مقابل جهل.

هرگاه پیامبر خدا می خواستند که مسلمانان را به طور جدی از کاری برحذر دارند، زمان جاهلیت را برای آنان مثال می زدند.پس فرهنگ برهنگی در منطق قرآن، فرهنگ دوران جاهلیت است نه انسان مدرن امروزی.

استعمال بیش از اندازة بوی خوش، که تصور می کنم علاوه بر مشکل شرعی، با آلودگی هوا هم سر و کار داشته باشد و در ضمن لایه اوزن هم از این اسپری های اصطلاحا دو هزار تومانی که صاحبش آن را روی خودش خالی می کند، در امان نخواهد بود!

معنای تبرج

همانطور که از نام این کلمه پیداست، تبرج از ریشه برج یعنی مکان بلند می آید و به معنی خودنمایی و جلوه گری کردن و اصطلاحا در چشم بودن و جلب توجه کردن است.

با توجه به معنای بروز و ظهور، تبرّج زن را به معنای اظهار زیبایی زن در مقابل نامحرمان عنوان می کنند و کارهایی از این جمله:

- آشکار کردن زیورهای نهان: پوشاندن تمام بدن برای زنان به غیر از گردی صورت و کف و روی دست(از مچ دست به بعد) واجب است.(بعضی ها تصور می کنند که پوشانیدن پا(از مچ پا به بعد) چون در نماز واجب نیست، پس در مقابل نامحرم جوراب هم نپوشند، اشکالی ندارد، اما قابل ذکر است که دستورات خدا قابل مقایسه و چون و چرا نیست، شاید در نماز نپوشانیدن پا مشکلی نداشته باشد، اما در مقابل نا محرم حتما باید پا پوشیده باشد. پای شما حتی در گرمای تابستان، اگر بدون جوراب و یا پوشش باشد، آشکار کردن زینت نهان است.)

- سخن گفتن با ناز و ادا و عشوه که فکر کنم زیاد شنیده اید: «الوووووو...» و یا «آقای ... به اطلاعااااااااات....» و یا خنده های بلند که ناگهان برق از کله همه می پرد.

- پوشیدن لباس هایی که جلب توجه می کند، مانند شلوار قرمز جیگری و یا سبز فسفری و یا لیمویی جیغ، که از 20 کیلومتری چشمک می زند و چشم خانم ها را هم به سوی خود خیره می کند، چه برسد به آقایان!

- استعمال بیش از اندازة بوی خوش، که تصور می کنم علاوه بر مشکل شرعی، با آلودگی هوا هم سر و کار داشته باشد و در ضمن لایه اوزن هم از این اسپری های اصطلاحا دو هزار تومانی که صاحبش آن را روی خودش خالی می کند، در امان نخواهد بود!

- لباس های اندامی و چسبان که به لباس های بدن نما مشهور است. اعتماد به نفس خانم های تپل و چاق که از این مانتو ها استفاده می کنند، قابل تقدیر و تعجب است.

- لباس هایی که کمی کم دارد، مثلا آستین، دکمه، پارچه و ...

تمامی این مواردی که گفتیم به نوعی خودنمایی آشکار به قصد دلربایی از مردان تفسیر شده است، قابل ذکر است در کلام معصومین تبرّج، نکوهیده شده و از صفات رذیله زنان دانسته شده ، البته برای همسر، مستحب و جزو بهترین و پسندیده ترین صفت های یک زن است.

البته همه می دانند که زن دوست دارد که خود نمایی کند و همه او را ببینند، اما این هم جزو امیالی است که اگر در اختیار قرار گیرد، بسیار پسندیده خواهد بود، مانند میل به غذا خوردن که اگر همیشه این میل تحت کنترل باشد، شما دارای هیکلی بسیار زیبا خواهید بود و سلامتی را هم اضافه کنید و اگر میل خوردن ، بدون افسار، شروع به هوسرانی کند، نتیجه ای جز ناراحتی و زیان برای انسان نخواهد داشت.

 زینب عشقی

بخش زیبایی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.