تبیان، دستیار زندگی
از حدود 6 ماهگی است که می توان به کودک، غلات و غذاهای کمکی غنی از پروتئین داد: گوشت، ماهی، تخم مرغ، حبوبات.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذاهای کمکی غنی از پروتئین


از حدود 6 ماهگی است که می‌توان به کودک، غلات و غذاهای کمکی غنی از پروتئین داد: گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، حبوبات.

تخم‌مرغ

سازمان بهداشت کانادا توصیه می‌کند که بعد از 6 ماهگی پروتئین را در برنامه غذایی کودکان جای دهیم چرا که مطالعات نشان داده است بدن کودکان در این سن به آهن نیاز دارد و باید آن را تامین کرد.

بسیار اهمیت دارد که یک ماده غذایی جدید را به تنهایی به کودک بدهیم و آن را با مواد غذایی دیگر مخلوط نکنیم؛ همچنین مواد غذایی مغذی و متنوع را در برنامه غذایی کودکمان قرار دهیم. چند روز طول می‌کشد که یک کودک به طعم غذای جدید علاقه پیدا کند.

هرگز او را مجبور نکنید غذای خاصی را بخورد؛ این کار بیش از اینکه کمک کننده باشد، آسیب زننده است. به شما توصیه می‌کنیم قبل از اینکه ماده غذایی جدیدی را به برنامه غذایی کودک اضافه نمایید، حداقل 3 روز صبر کنید. در این صورت اگر واکنشی حساسیت زا در کودکتان مشاهده کردید می‌توانید به راحتی علت آن را بفهمید.

یک قانون طلایی: در سال اول زندگی کودک، شیر مادر نسبت به تمام مواد غذایی دیگر در اولویت قرار دارد و غذاهای دیگر نباید اشتهای کودک را نسبت به خوردن شیر کاهش دهند. او باید تا 9 ماهگی حداقل روزانه 750 میلی لیتر و تا 2 سالگی 600 میلی لیتر شیر بنوشد. حداقل تا 7 ماهگی (قبل از مصرف غذایی جامد) اول به او شیر بدهید! کودک بعد از 7 ماهگی، قبل از نوشیدن شیر نیز، می‌تواند غذای کمکی بخورد (به شرطی که اشتهایش تحت تاثیر قرار نگیرد).

کودکتان می‌تواند گوشت بره، گوساله، بوقلمون و مرغ بخورد. قبل از 9 ماهگی

بهتر است گوشت را به صورت پوره درآورده سپس به او بدهید چرا که جویدن این

مواد غذایی برایش دشوار است. بعد از این سن می‌توانید گوشت را بسیار ریز چرخ

کرده یا به صورت قطعات کوچک استفاده کنید

هشدار! باید بدانید وقتی که در مایکروویو، غذایی مثل پوره را گرم می‌کنید، تمام قسمت‌های آن به یک اندازه گرم نمی‌شود و ممکن است قسمتی از غذا بسیار داغ و قسمت دیگر آن خنک باشد. در نتیجه باید قبل از خارج کردن غذا از مایکروویو، چند بار آن را هم بزنید و قبل از اینکه غذا را به کودک بدهید، دمای آن را با پشت یا قسمت داخلی مچ دستتان بررسی کنید.

حساسیت‌های غذایی

بر اساس گزارش سازمان بهداشت کانادا مواد غذایی زیر عامل اکثر حساسیت‌های غذایی جدی می‌باشند:

بادام زمینی، گندم، غذاهای دریایی (ماهی، میگو و...)، شیر، گردو، تخم‌مرغ، سویا و خردل.

با توجه به تحقیقات جدید، شواهد روشنی مبنی بر اینکه شروع دیرتر مصرف مواد غذایی حساسیت‌زا در کودکان، باعث مصونیت از حساسیت‌های غذایی می‌شود، وجود ندارد. در نتیجه دیگر توصیه نمی‌شود بعد از 6 ماهگی مصرف این مواد غذایی را به تاخیر بیندازید. حتی برای کودکانی که بیشتر مستعد ابتلا به این حساسیت‌ها می‌باشند (پدر، مادر، خواهر یا برادر آن‌ها به این بیماری مبتلا هستند). در این مورد بهتر است از یک پزشک متخصص، برای مقابله بهتر با حساسیت‌های احتمالی کمک بگیرید. به همین دلیل است که کارشناسان توصیه می‌کنند غذاهای جدید را به تنهایی به کودکان بدهیم و تا شروع غذای جدید بعدی 3 روز یا بیشتر منتظر بمانیم؛ در این صورت با مشاهده حساسیت عامل آن به راحتی قابل شناسایی می‌باشد.

ماهی

یکی از غذاهای کمکی خیلی مفید برای کودکان، ماهی است. ماهی‌ها منابعی بسیار خوب برای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای سلامتی بسیار مفید هستند.

غذای کمکی

گوشت

کودکتان می‌تواند گوشت بره، گوساله، بوقلمون و مرغ بخورد. قبل از 9 ماهگی بهتر است گوشت را به صورت پوره درآورده سپس به او بدهید چرا که جویدن این مواد غذایی برایش دشوار است. بعد از این سن می‌توانید گوشت را بسیار ریز چرخ کرده یا به صورت قطعات کوچک استفاده کنید. از مصرف گوشت‌های پرادویه، سوسیس و کالباس خودداری کنید. این مواد غذایی، بیش از حد چرب، شور و پرادویه می‌باشند و حاوی نیترات هستند که برای کودکان بسیار مضر است.

میزان توصیه شده مصرف گوشت و ماهی در کودکان

با 3 تا 5 میلی لیتر - معادل یک‌دوم تا 1 قاشق چایخوری- شروع کنید (بهتر است در وعده ناهار باشد). به تدریج به این میزان بیفزایید طوری که در پایان 1 سالگی به 60 تا 90 میلی لیتر در روز (معادل 4 تا 6 قاشق غذاخوری) برسد. این میزان قابل تغییر است و رابطه مستقیم با اشتهای کودکتان دارد.

تخم‌مرغ

می‌توان در همان زمانی که گوشت به کودکتان می‌دهید، به او زرده تخم‌مرغ هم بدهید. تخم‌مرغ، منبعی بسیار عالی از پروتئین است. زرده تخم‌مرغ سرشار از آهن نیز می‌باشد؛ بهتر است تغذیه کودک با تخم‌مرغ را با قطعات کوچک زرده آن آغاز کنید. برای اینکه زرده و سفیده تخم‌مرغ به راحتی از هم جدا شوند، آن را کاملا بپزید. زرده را به کمک یک چنگال کاملا له کنید و با شیر یا آب به صورت پوره در آورید.

میزان توصیه شده تخم‌مرغ برای کودکان

با 5 میلی لیتر (معادل 1 قاشق چایخوری) شروع کنید و به تدریج این میزان را تا 3 زرده در هفته افزایش دهید.

حبوبات

حبوبات منابعی بسیار خوب برای پروتئین هستند و جایگزینی مناسب برای گوشت‌ها می‌باشند. از همان سنی که می‌توان تغذیه با گوشت را در کودکان آغاز کرد، به کودکان حبوبات بدهید. کودک شما می‌تواند عدس، لوبیا و نخود بخورد. آن‌ها را به خوبی بپزید و به شکل پوره درآورید. عدس قرمز را راحت‌تر می‌توان پوره کرد. در هر وعده می‌توانید تقریبا 30 تا 60 میلی لیتر (معادل 2 تا 4 قاشق غذاخوری) از پوره این مواد غذایی بسیار خوشمزه را به کودکتان بدهید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: کودک سالم - اعظم كنجشكی

مطالب مرتبط:

بهترین غذاهای تکمیلی برای کودکان

تغذیه تکمیلی؛ چرا؟ چه‌وقت؟ چگونه؟

فقر آهن در کودکان را جدی بگیرید!

پیشگیری از چاقی کودکان

نکاتی درباره مصرف چربی در کودکان

تاثیر رنگ در اشتهای کودکان بدغذا

کودکم غذا نمی‌خورد؟ چه کار کنم؟

قبل از یک سالگی، نباید به کودک شیر گاو بدهید

نكات مهم رفتاری در تغذیه‌ی کودک

رفتار تغذیه ای با کودک

تغذیه تکمیلی شیرخوار در ماه دهم، یازدهم و دوازدهم

تغذیه کودک در ماه هشتم و نهم

تغذیه کودک در ماه هفتم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.