تبیان، دستیار زندگی
شرکت نشر چیستا سازمان انتشاراتی در حوزه بخش خصوصی است که با هدف گسترش فرهنگ و ادبیات ایران به ویژه برای مخاطبان کودک و نوجوان پایه‌گذاری شده است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشر چیستا

شرکت نشر چیستا سازمان انتشاراتی در حوزه بخش خصوصی است که با هدف گسترش فرهنگ و ادبیات ایران به ویژه برای مخاطبان کودک و نوجوان پایه‌گذاری شده است.

با توجه به جمعیت کودک و نوجوان جامعه ایران که سازندگان آینده این جامعه هستند شرکت نشر چیستا عمده فعالیت‌های خود را بر روی کتاب‌های مرجع و دانشنامه‌ای این گروه سنی متمرکز کرده است.

مجموعه ی ده جلدی تاریخ ادبیات کودکان که تاکنون هفت جلد از آن منتشر شده است، نخستین مجموعه از کتاب‌های مرجع بود که از سوی نشر چیستا منتشر شده است. در کنار این کار بزرگ، نشر چیستا به انتشار آثار مرجع دیگری همچون آلبوم شاهنامه نیز همت گماشته است.

فارسی‌آموزهای ادبی، ریاضی‌آموز ادبی و واژه نامه‌ی چیستانی از مجموعه کتاب‌های آموزش خلاق کودک محور است که تاکنون از سوی این ناشر منتشر شده است. نشر چیستا بنا دارد تا با انتشار این مجموعه کتاب‌ها، روش آموزش خلاق کودک محور را که آموزش از راه بازی و شادی است و تخیل و خلاقیت کودکان را تقویت می‌‌کند، به عنوان الگو به آموزشگران و خانواده‌ها بشناساند.

در این سایت سه بخش اصلی وجود دارد:

کتاب های مرجع و بزرگسالان،
کتاب‌های آموزش خلاق کودک‌محور و
طب تسکینی برای خانواده

در هر بخش کتاب هایی را معرفی کرده و توضیح مختصری در مورد آن ها نوشته شده است.

کتاب های مرجع و بزرگسالان

در این بخش به معرفی کتاب تاریخ ادبیات كودكان ایران پرداخته شده است. این کتاب به آموزگاران، مربیان، کتابداران و والدین پیشنهاد مى‌کند که چگونه مى‌توانند با استفاده از کتاب‌هاى تاریخ ادبیات کودکان ایران، کودکان و نوجوانان را درگیر فعالیت‌هایى کنند که گام به گام با روند تفکر انتقادى و خلاق آشنا شوند.

گام نخست در این روند، کسب انگیزه براى کشف ناشناخته‌ها و مجهول‌هاست.

گام‌هاى بعدى پرسش‌گرى، جست‌و‌جو، کشف، نتیجه‌گیرى، سنجش و پیش‌بینى است.

گام پایانى دگرگونى در بینش است.

این درستنامه داراى دو بخش فعالیت‌هاى آزاد فرهنگى – هنرى و فعالیت‌هایى بر مبناى کتاب‌هاى درسى است. فعالیت‌هاى پیشنهادى این دستنامه حکم تخته پرشى را دارند تا مربیان و علاقه‌مندان بتوانند با افزودن ده‌ها فعالیت دیگر، پروازى بلند در راه بالا بردن دانش کودکان و نوجوانان بردارند.

اگر بر این باوریم که دانش براى حفظ کردن و به سینه سپردن نیست، بلکه براى پیشرفت کردن و بهتر زیسن است، باید در راه آموزش خلاق و مشارکتى کودکان و نوجوانان هر روز گام‌هاى تازه‌اى برداریم.

تاریخ ادبیات كودكان ایران مجموعه‌ای است كه شما در آن می‌توانید:

با تاریخ كهن سرزمین ایران آشنا شوید.

سیر فرهنگ این سرزمین را بشناسید.

به دیدار كودكان ایرانی تا كهن‌ترین روزگاران بروید.

مهم تر از همه با ادبیات كودكان ایران از روزگار باستان تا روزگار معاصر آشنا شوید.

تاریخ ادبیات كودكان ایران مجموعه‌‌ای چند جلدی است كه نگارش آن از سال 1376 آغاز شده است كه تاكنون هفت جلد آن منتشر شده است.

کتاب‌های آموزش خلاق کودک‌محور

این بخش با هدف آموزش خلاق کودک‌محور، نیاز کودک امروز و شهروند فردا شکل گرفته است.

همه کودکان در حال رشد هستند. هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند. اما چگونه؟

اگرچه مراحل رشد کودکان کما بیش در گروه‌های سنی معین یکسان است، شرایط و بستری که رشد همه‌جانبه‌ی کودکان را فراهم می‌کند، برای همه‌ی آن‌ها همسان نیست. کودکی که به حال خود رها می‌شود، رشدی متناسب با توانمندی‌های سنی خود نخواهد داشت. کودکی که با سخت‌گیری و تنبیه بدنی پرورش می‌یابد، در آینده شهروندی خلاق نخواهد بود.

طب تسکینی برای خانواده

چه احساسی ممکن است به انسان دست دهد زمانی که بفهمد به یک بیماری صعب العلاج مبتلا شده و به زودی خواهد مرد؟ در نظر بگیرید! برای هر کدام از ما ممکن است اتفاق بیفتد. من یک آدم به ظاهرسالم که برای گرداندن زندگی خود و خانواده ام به سختی کار می کنم، یک روز احساس کسالت می کنم و دکتر پس از انجام چند آزمایش و عکس می گوید سرطان دارم و متاسفانه آن قدر پیشرفته است که دیگر قابل درمان نیست. بی شک نه تنها تمام دنیای من دگرگون خواهد شد، بلکه ثبات در خانواده ای که من جزیی از آن هستم نیز بر هم خواهد ریخت. حالا تبدیل خواهم شد به فردی وابسته یا به نوعی سربار دیگران...

چند دهه ای است که در حوزه دانش پزشکی رشته تخصصی ایی شکل گرفته که نام آن طب تسکینی Palliative Medicine است. طب تسکینی که بخشی از مراقبت های تسکینی Palliative Care می باشد، هنگامی در جهان جای خود را باز کرد که دانش پزشکی در برابر توانایی های محدود خود در بهبود یا سرکوب برخی از بیماری های سخت درمان به درک واقعی نزدیک تر شد.

تا پیش از این روش درمانی برای بیماری های سخت درمان مانند سرطان، تنها درمان های تهاجمی مانند جراحی یا شیمی درمانی بود و هنگامی که این روش ها هم به نتیجه نمی رسیدند بیمار در تخت بیمارستان یا در خانه به حال خود رها می شد. اما با گسترش این نگاه که رها کردن بیماران در وضعیت سخت دور از کرامت انسانی است و باید راه‌های جایگزین برای کمک به این بیماران پیدا کرد، کم کم طب تسکینی به عنوان شیوه ای جایگزین راه خود را باز کرد.

آدرس:

http://cheesta.com/

کتاب های نشر چیستا و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به سرتاسر ایران فرستاده می شود.

نشانی : تهران - یوسف آباد - خیابان 23 خیابان شایان - پلاک 26

شماره تماس: 88718757

مطالب مرتبط:

سلسله مقاله های معرفی سازمان ها و سایت های بین المللی

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: زهرا انصاری - تنظیم: یگانه داودی