تبیان، دستیار زندگی
این روزها همه شکایت می کنند که سن ازدواج بالا رفته است و آمار ازدواج پایین آمده است درست است که بسیاری از جوانان به خاطر مشکلات مالی و شرایط اقتصادی موفق نمی شوند ازدواج کنند اما هستند خیل عظیمی از جوانان که موقعیت ازدواج را دارند و بهانه ی جدیدی می آورن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنوز جوانی نکرده ام !!


این روزها همه شکایت می کنند که سن ازدواج بالا رفته است و آمار ازدواج پایین آمده  است درست است که بسیاری از جوانان به خاطر مشکلات مالی و شرایط اقتصادی موفق نمی شوند ازدواج کنند اما هستند خیل عظیمی از جوانانی که موقعیت ازدواج را دارند و بهانه ی جدیدی می آورند می فرمایند " که هنوز جوانی نکرده ایم".


گمراه

و این جوانی نکردن را تعبیر می کنند به اینکه هنوز جنس مخالف را خوب نمی شناسند به اندازه کافی با جنس مخالفشان معاشرت نداشته اند و .... و این ها می شود ملاک بهره گیری از جوانی ...

اگر مرد یا زن جوانی در صورت تأهل از زندگی خود سیر شده و  زود ازدواج کرده باشند می گویند بیچاره زود ازدواج کرد و جوانی نکرد پس حق دارد امتحان کند ...

جوانی کردن خدا پسندانه

پیغمبر اکرم از جوانی از صحابه‌ی خودشان خوششان آمد و برای او دعائی کردند و فرمودند: «اللّهمّ امتعه بشبابه»؛(الخرائج و الجرائح، ج ۱، ص ۵۲) یعنی پروردگارا ! او را از جوانیِ خود متمتع کن، بهره‌مند کن. معلوم میشود همه‌ی جوانان از جوانیِ خود بهره‌مند نمیشوند که پیغمبر برای این جوان چنین دعائی را کرد. تمتع از جوانی، بهره‌مندی از جوانی به چه معناست؟ خطاست اگر خیال کنیم بهره‌مندی از جوانی به معنای لذت بردن از شهوات مادی جوانی است، سرگرمی‌های جوانی است، استفاده‌ی از لهویات در دوره‌ی جوانی است؛ این نیست بهره بردن از جوانی. در یک بیان دیگری پیغمبر اکرم فرمودند: «ما من شابّ یدع لذّة الدّنیا و لهوها و اهرم شبابه فی طاعة الله الّا اعطاه الله اجر اثنین و سبعین صدّیقا»؛(مجموعة ورّام، ورام بن ابی فراس، ج ‏2، ص 51 )

یعنی جوانی که دامن خودش را پاک نگه میدارد، از شهوات مادی دوری میگزیند، در پیش خدای متعال اجر هفتاد و دو صدیق را دارد.

«در جوانی پاک بودن شیوه‌ی پیغمبری است». مثالی هم که خدای متعال به عنوان الگو در مقابل جوانان گذاشته است، یوسف پیغمبر است. تمتع از جوانی به این نیست؛ تمتع از جوانی این است که انسان - همچنان که در این حدیث هست - «اهرم شبابه فی طاعة الله»؛ جوانی را در اطاعت خدا بگذراند.

محرم  اسرار برخی جوانان امروزه شده دوستان نامحرمشان، روزها و ساعت های جوانی خود را با هم به هدر می دهند برای رابطه ای که می دانند تهش چیز دیگریست و ورق زندگیشان به ناگهان بر می گردد

اطاعت خدا هم فقط نماز خواندن نیست. البته نماز خواندن خیلی با فضیلت و مهم است و سازنده است، اما فقط این نیست. در عرصه‌ی وسیع زندگی، مصداق های زیادی برای اطاعت خدا هست؛ که یکی از مهمترین آنها ترک گناه است، آلوده نکردن دامن است. درس هم که شما میخوانید، اطاعت خداست؛ ابتکار هم که می ورزید، اطاعت خداست؛ همین کارهائی که این جوانهای عزیز اینجا گفتند - در زمینه‌ی مسائل شیمی، انرژی، علوم انسانی، پزشکی و غیره - تلاش در این راه‌ها، همه اطاعت خداست.

سفارش امام صادق علیه السلام به جوانان

امام صادق علیه السلام : «اى گروه جوانان! تقوا پیشه كنید و نزد رئیسان نروید . رهایشان كنید تا زمانى كه از ریاست بیفتند . مردان (شخصیت هاى برجسته) را به جاى خداوند ، دوستِ همراز مگیرید . محرم  اسرار برخی جوانان امروزه شده دوستان نامحرمشان، روزها و ساعت های جوانی خود را با هم به هدر می دهند برای رابطه ای که می دانند تهش چیز دیگریست و ورق زندگیشان به ناگهان بر می گردد.

امام صادق علیه السلام می فرماید ما برای شما بهترین دوست هستیم، از هر حاکمی و هر رفیق عاطفی، اگر ما واقعا تنهاییم و قصد داریم در زندگی عاطفی خود یک همراه داشته باشیم  چرا سراغ ائمه علیهم السلام نرویم؟ آنان می توانند به درگاه خداوند متعال واسطه شوند تا در طرفة العینی چنان روزگار ما نظم یابد که با بهترین شخصی که از همه نظر با ما کفویت دارد و بتوانیم برای ابد او را شریک لحظه لحظه زندگیمان قرار دهیم آشنا کنند و  کمک کنند شیرین ترین لحظات برای ما رقم بخورد ، اما افسوس که نامحرمان محرم شده اند و  جانان عالم بیگانه.

جوانا ره طاعت امروز گیر                   که فردا جوانی نیاید زپیر

قضا روزگاری زمن در ربود                    که هر روزش از پی شب قدر بود

من آن روز را قدر نشناختم                 بدانستم اکنون که در باختم

فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

سایت آیت الله خامنه ای

پاتوق بچه شیعه ها

سایت دارالحدیث

مطالب مرتبط:

نصیحت کردن جوانان به روش امام علی علیه السلام

پیشنهاد مهم و روشنگرانه رهبری به جوانان غربی !

چرا می گویید فقط جوانان مقصرند؟! 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.