تبیان، دستیار زندگی
قند و شکر معمولی، فقط انرژی دارند و هیچ ریزمغذی خاصی به بدن نمی‌رسانند اما خوراکی‌های شیرینی مانند خرما،‌ نوعی میوه محسوب می‌شوند و مصرف روزانه آن ها همراه چای اشكالی ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرما؛ همراه خوب چای


قند و شکر معمولی، فقط انرژی دارند و هیچ ریزمغذی خاصی به بدن نمی‌رسانند اما خوراکی‌های شیرینی مانند خرما،‌ نوعی میوه محسوب می‌شوند و مصرف روزانه آن ها همراه چای اشكالی ندارد.


چای با خرما

خرما میوه بهشتی است که از سرطان جلوگیری و عضلات را قوی و محکم می‌کند چرا که حاوی ویتامین‌های A، B، C، E و مواد قندی و آهن است.

برخلاف تصور عموم، مصرف خرما نه تنها جوش‌های جوانی را بدتر نمی‌کند بلکه آن ها را بهبود می‌بخشد و جوشانده هسته آن برای درمان سنگ کلیه مفید است.

شکوفه خرما سرشار از خواص دارویی است و این شکوفه خاصیت ضدعفونی کنندگی بدن را در صورت جوشاندن دارد و برای بینایی و شنوایی و درد مفاصل نیز بسیار مفید است.

خرما، منبعی غنی از کربوهیدرات و انرژی است که هر یک عدد آن، حدود 20 تا 70 کالری دارد و گفته می‌شود در خاورمیانه که خرما به طور روزانه مصرف می‌شود، آمار بیماری‌های قلبی بسیار کم است.

خرمای تازه یا خشک؟

بیشتر میوه‌ها دارای درصد زیادی آب است اما 70 درصد خرما از قند تشکیل شده است. انواع مختلف خرما در بازار عرضه می‌شود اما سوالی که پیش می‌آید، این است که خرمای تازه سالم‌تر است یا خشک؟

* خرمای خشک رطوبت کمتری دارد و در نتیجه مدت طولانی‌تری تازه می‌ماند، در حالی که مدت ماندگاری خرمای تازه کمتر از 8 تا 10 ماه است. خرمای خشک، در صورتی که در یخچال نگهداری شود تا 5سال می‌ماند. بنابراین خرمای خشک نسبت به خرمای تازه ماندگاری بیشتری دارد.

برخلاف تصور عموم، مصرف خرما نه تنها جوش‌های جوانی را بدتر نمی‌کند بلکه آن ها را بهبود می‌بخشد و جوشانده هسته آن برای درمان سنگ کلیه مفید است

* هر 100گرم خرمای خشک حاوی 280 کالری است در حالی که هر 100گرم خرمای تازه حاوی 145 کالری است. بنابراین می‌توانید برای کاهش وزن خرمای تازه مصرف کنید و در صورتی که قصد افزایش وزن دارید، می‌توانید کالری اضافه را از خرمای خشک دریافت کنید. پس مصرف نوع خرما، به نیاز فرد بستگی دارد.

* هر دو نوع خرما دارای موادمغذی تقریبا یکسان است. خرما حاوی آهن، ویتامین A (مفید برای سلامت چشم)، پتاسیم (مفید برای قلب) و منیزیم است که با دیابت، فشارخون و افسردگی مقابله می‌کند. خرما سرشار از فروکتوز است که مقدار زیاد آن برای بدن مضر است. چنان که گفته شد، تفاوت زیادی بین ارزش غذایی خرمای تازه و خشک وجود ندارد.

* خرما سرشار از کربوهیدرات است که شامل ساکاروز، فروکتوز و گلوکز است. ورزشکاران برای دریافت انرژی قبل از هر مسابقه، خرما مصرف می‌کنند. خرمای خشک و تازه سرشار از انرژی است.

* خرما سرشار از فیبر است و از یبوست پیشگیری می‌کند. میزان فیبر در خرمای خشک بیشتر است.

چای را با خرما بخورید

متاسفانه خیلی از ما ایرانی‌ها، ذائقه خود را به مصرف قند و شکر همراه با انواع چای عادت داده‌ایم و از آنجا که مردم ما علاقه فراوانی به نوشیدن چای در طول روز دارند، زیاده‌روی در مصرف قند و شکر می‌تواند افزایش کالری دریافتی و ابتلا به چاقی و اضافه‌وزن را در پی داشته باشد. مصرف 10 حبه قند در طول روز، می‌تواند باعث افزایش حدود 10 کیلوگرم وزن در طول سال شود. افزایش وزن هم که عوارض فراوانی از ابتلا به بیماری‌های قلبی گرفته تا دیابت خواهد داشت.

برای بالا بردن ارزش تغذیه‌ای یک وعده چای روزانه‌ای که قرار است بنوشید، آن را با حجم متعادلی از خوراکی‌های شیرین و البته مغذی‌تری مانند خرما، عسل، کشمش، توت یا انجیر، همراه کنید. البته نباید در مصرف این خوراکی‌های مغذی هم افراط كرد چون تمام خوراکی‌های مغذی و غیرمغذی، حاوی کالری هستند و زیاده‌روی در مصرف آن ها، می‌تواند باعث ابتلا به چاقی و عوارض ناشی از آن شود.

قند و شکر معمولی، فقط انرژی دارند و هیچ ریزمغذی خاصی به بدن نمی‌رسانند اما خوراکی‌های شیرینی مانند خرما،‌ نوعی میوه محسوب می‌شوند و مصرف روزانه آن ها همراه چای اشكالی ندارد. تقریبا هر 3 خرما، برابر با یک واحد میوه است. خرما، حاوی ویتامین‌ها، املاح معدنی و برخی نمک‌های مورد نیاز بدن هم است.

این میوه گرمسیری، حاوی رنگدانه‌هایی است که به‌عنوان مواد ضد سرطان و پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی و عروقی در بدن عمل می‌کنند. پس عادت به نوشیدن چای همراه با خرما یا کشمش در کنار یک نوشیدنی گرم و مطبوع، ریزمغذی‌های فراوانی به بدنمان می‌رساند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ایسنا - مصطفی حاتمی، متخصص گیاهان دارویی

خراسان

سلامتیران - دکتر سعید حسینی، متخصص تغذیه

مطالب مرتبط:

خرما را باید شست

دانستنی‌هایی درباره‌ی خرما

شروع افطار با شیر و خرما

ویژگی‌ها و خواص غذایی شیره خرما

مروری بر خواص خرما

خرما، دارویی شیرین!

خرما، دشمن پوسیدگی دندان

خرما میوه ای كامل و مقوی

خرما؛ میوه ای مغذی و پر انرژی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.