تبیان، دستیار زندگی
دین اسلام آخرین و كامل‏ترین دین‏هاست. ادیان گذشته، همه از سوى خداوند بوده‏اند و پیامبرانِ آنان مردم را به خداپرستى دعوت كرده‏اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

اسلام، آخرین دین

دین اسلام آخرین و كامل‏ترین دین‏هاست. ادیان گذشته، همه از سوى خداوند بوده‏اند و پیامبرانِ آنان مردم را به خداپرستى دعوت كرده‏اند. ما به همه‌ی آنان ایمان داریم و اسلام را به عنوان كامل‏ترینِ ادیان، آیین زندگى خود قرار داده‏ایم. خداوند مهربان خطاب به همه‌ی كسانى كه آیینى جز اسلام انتخاب كرده‏اند، مى‏فرماید:

آیا جز دین خدا مى‏جویند، حال آن كه آن‏چه در آسمان‏ها و زمین است خواه و ناخواه تسلیم او هستند و به سوى او بازگردانده مى‏شوند. بگو به خدا و به آنچه بر ما نازل شده و آن‏چه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و فرزندان یعقوب نازل شده، و به آن‏چه كه به موسى و عیسى و پیامبران از جانب پروردگارشان داده شده است ایمان آوردیم.

میان هیچ یك از آن‏ان فرقى نمى‏گذاریم و ما در برابر او تسلیم هستیم. و هر كس دینى جز اسلام اختیار كند، هرگز از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانكاران است.

آیات 83 الى 85

خداوند آمرزنده و مهربان است

یكى از مسلمانان مدینه به نام «حارث بن سُوَید» فرد بى‏گناهى به نام «مُحذر بن زیاد» را كشت و از ترس مجازات، از اسلام برگشت و به مكه فرار كرد. یازده نفر از پیروان او كه مسلمان شده بودند نیز مرتد شدند و همراه او رفتند. حارث، پس از ورود به مكه، از كار خود پشیمان شد و در جستجوى راه‏حلى بود. بالاخره فردى را به سوى خویشان خود به مدینه فرستاد تا از پیغمبر اكرم(ص) سوال كنند كه آیا براى او راهِ بازگشتى وجود دارد یا نه؟ چگونگى پذیرش توبه او را در قرآن مى‏خوانیم:

چگونه خداوند هدایت كند قومى را كه ایمان آوردند و به حقانیت رسول شهادت دادند و دلایل روشن را مشاهده كردند، سپس كافر شدند؟ خدا ستمكاران را هدایت نمى‏كند. كیفر آنان، این است كه لعنت خدا و فرشتگان و همه‌ی مردم بر آنان است. همیشه در آن مى‏مانند. از عذابشان كاسته نمى‏شود و به آنان مهلت داده نمى‏شود؛ مگر كسانى كه پس از آن توبه كنند و درستكار شوند: پس به راستى خدا آمرزنده‌ی مهربان است.

آیات 86 الى 89

هیچ یاورى نخواهند داشت

در توضیح آیه قبل خواندیم كه حارث كه مرتد شده بود، پشیمان شد و خداوند مهربان توبه او را پذیرفت. اما یازده نفرى كه همراه او بودند، در مكه ماندند و به حارث گفتند: ما برنمى‏گردیم و به مخالفت با اسلام ادامه مى‏دهیم.

خداوند در مورد كسانى كه بعد از ایمان كافر مى‏شوند و در كفر خود اصرار و پافشارى مى‏كنند، مجازات سنگینى قرار مى‏دهد و مى‏فرماید:

كسانى كه پس از ایمان آوردن كافر شدند و بر كفر خود افزودند هرگز توبه‏شان پذیرفته نخواهد شد. و آنان گمراهانند. آنان كه كافر شدند و در حال كفر مردند، اگر چه زمین را پر از طلا كنند و آن را به عنوان فدیه بپردازند، از هیچ یك از آنان هرگز پذیرفته نخواهد شد. برایشان عذابى دردناك است و هیچ یاورى نخواهند داشت.

آیات 90 و 91

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی آل عمران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.