تبیان، دستیار زندگی
بعضى از دانشمندان یهود، وقتى موقعیت اجتماعى و منافع خود را در بین مردم در خطر دیدند، كوشش كردند نشانه‏هایى كه در تورات درباره ی آخرین پیامبر وجود داشت، تحریف كنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

دروغ نگویید

بعضى از دانشمندان یهود، وقتى موقعیت اجتماعى و منافع خود را در بین مردم در خطر دیدند، كوشش كردند نشانه‏هایى كه در تورات درباره‌ی آخرین پیامبر وجود داشت، تحریف كنند و حتى سوگند یاد كردند آن جمله‏هاى تحریف شده از ناحیه خداست.

خداوند خطاب به آنان و به همه كسانى كه براى كسب درآمدهاى ناچیز دنیایى به خدا سوگند مى‏خورند، مى‏فرماید:

كسانى كه پیمان خدا و سوگندهاى خود را به بهاى اندك مى‏فروشند، در آخرت نصیبى ندارند و خدا در روز قیامت با آنان سخن نمى‏گوید و به سوى آنان نظر نمى‏كند. و آنان را پاكیزه نمى‏سازد و عذابى دردناك دارند. و در میان آنان گروهى هستند كه به هنگام تلاوتِ كتاب، زبان خود را چنان مى‏گردانند كه گمان كنید از كتاب است، حال آن كه از كتاب نیست. و مى‏گویند آن از طرف خداست، در حالى كه از طرف خدا نیست. و بر خدا دروغ مى‏بندند و خودشان مى‏دانند.

آیات 77 و 78

فقط خدا را سجده كنید

فردى نزد پیامبر اكرم(ص) رفت و گفت ما به تو مثل دیگران سلام مى‏كنیم، در حالى كه به نظر ما چنین احترامى كافى نیست. به ما اجازه بده كه در مقابل تو سجده كنیم. پیامبر اكرم(ص) فرمود«سجده براى غیر خدا جایز نیست. پیامبرِ خود را تنها به عنوان یك بشر احترام كنید، ولى حق او را بشناسید و از او پیروى كنید.»

روزى امام على(ع) به انبار، یكى از شهرهاى عراق رسید. دهقانان با دیدن او از مركب‏هایشان پیاده شدند، به سوى او شتافتند و در مقابلش به خاك افتادند. امام برآشفت و با تندى به آنان گفت: «این چه كارى بود كه شما انجام دادید؟» گفتند: این آدابى است كه ما نسبت به امیران خود انجام مى‏دهیم. امام فرمود: «به خدا سوگند، زمامداران شما از این كار بهره‏اى نمى‏گیرند و شما خود را در دنیا به رنج و در آخرت به بدبختى گرفتار مى‏سازد! چه زیانبار است رنجى كه به دنبال آن كیفر خدا باشد و چه سودمند است آرامش و آزادگى كه به دنبال آن، ایمنى از آتش جهنم باشد.» در قرآن چنین مى‏خوانیم:

بر هیچ بشرى سزاوار نیست كه خدا به او كتاب و حُكم و پیامبرى داده باشد، آن‏گاه به مردم بگوید كه به جاى خدا بندگان من باشید. ولیكن به خاطر آن كه كتاب را یاد مى‏دهید و به سبب آن كه درس مى‏خوانید دانشمندانى خداپرست باشید. و به شما فرمان نمى‏دهد كه فرشتگان و پیامبران را پروردگار خود بگیرید. آیا پس از آن كه مسلمان شدید شما را به كفر فرمان مى‏دهد؟

آیات 79 و 80

شاهد باشید

در طول تاریخ، هر گاه پیامبرى مبعوث شد، پیروان آیینِ قبل از او، در مقابل پیامبر جدید ایستادند و با او مخالفت كردند. در حالى كه در كتب آسمانى، همواره نشانه‏هاى پیامبران بعدى آورده شده بود. و پیامبرِ هر امتى از پیروان خود پیمان مى‏گرفت كه اگر پیامبر بعدى آمد، از او پیروى كنند، تا دین و آیین الهى، یكى پس از دیگرى، تكامل پیدا كند و به دین كامل، یعنى اسلام برسد.

خداوند رحمان در قرآن مى‏فرماید:

و آن گاه كه خداوند از پیامبران پیمان گرفت كه هر گاه به شما كتاب و حكمت دادم. سپس پیامبرى برایتان آمد كه آن‏چه را كه با شماست تصدیق كرد، به او ایمان بیاورید و حتماً یارى‏اش كنید. گفت: آیا اقرار كردید و پیمان مرا پذیرفتید؟ گفتند: اقرار كردیم. گفت: پس شاهد باشید و من نیز با شما از شاهدانم. پس هر كس كه بعد از این، روى‏گرداند از فاسقان است.

آیات 81 و 82

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی آل عمران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.