تبیان، دستیار زندگی
چند نفر از بزرگان مسیحیان كه به عنوان نماینده به مدینه رفته بودند، از رسول اكرم(ص) پرسیدند: ما را به چه چیز دعوت مى‏كنى؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

عیسى(ع) همانند آدم(ع)

چند نفر از بزرگان مسیحیان كه به عنوان نماینده به مدینه رفته بودند، از رسول اكرم(ص) پرسیدند: ما را به چه چیز دعوت مى‏كنى؟ پیامبر اكرم(ص) فرمود: به سوى خداوند یگانه و این كه از طرف او رسالت دارم و مسیح(ع) بنده‏اى از بندگان او بود و حالات بشرى داشت و مانند دیگران غذا مى‏خورد. اما مسیحیان حرف پیامبر(ص) را نپذیرفتند و معتقد بودند كه چون حضرت مسیح(ع) پدرى نداشته است، پس فرزند خداست و از حضرت رسول(ص) پرسیدند: آیا هرگز دیده‏اى فرزندى بدون پدر متولد شود؟

پاسخ قرآن را این‏گونه مى‏خوانیم:

مَثَل عیسى در نزد خدا، مانند مَثَل آدم است كه او را از خاك آفرید سپس به او گفت: باش، پس موجود شد. حق از جانب پروردگار تو است، پس از تردید كنندگان نباش.

آیات 59 و 60

مُباهَلَه

مسیحیانى كه براى بحث و گفت‏وگو و نتیجه‏گیرى به مدینه نزد پیامبر اكرم(ص) رفته بودند، استدلال و حرف‏هاى منطقى آن حضرت را نمى‏پذیرفتند و بر اعتقادات خود پافشارى مى‏كردند. به امر خداوند، پیامبر اكرم(ص) به مسیحیان پیشنهاد كرد كه اگر حرف‏هایش را نمى‏پذیرند براى مباهله آماده شوند. یعنى یكدیگر را نفرین كنند و از خدا بخواهند كه دروغگو را مجازات و رسوا كند. مسیحیان از پیامبر اكرم)ص) مهلت خواستند تا در این مورد مشورت كنند. نتیجه‌ی مشورت این بود كه گفتند: اگر محمد(ص) با سر و صدا و جمعیت زیادى براى مباهله آمد، نترسید و مباهله كنید؛ اما اگر با نزدیكان و فرزندانش آمد، بدانید كه او پیامبر خداست و مباهله با او خطرناك است. وقتى قرار مباهله گذاشته شد، پیامبر(ص) همراه با حضرت على(ع) و حضرت فاطمه(س) و حسن (ع) وحسین(ع) بر سر قرار رفتند. در روایتى آمده است كه بزرگ مسیحیان به آنان گفت: من صورت‏هایى مى‏بینم كه اگر از خداوند تقاضا كنند كوه‏ها را از جا بركند، چنین خواهد كرد. هرگز با آنان مباهله نكنید كه هلاك خواهید شد و یك نصرانى تا روز قیامت بر صفحه زمین نخواهد ماند.

سرانجام مسیحیان از مباهله خوددارى كردند و حاضر شدند با مسلمانان صلح كنند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

پس هر كس در این مورد، پس از دانشى كه به تو رسیده با تو مجادله كند، بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را فراخوانیم. آن‏گاه نفرین كنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. به راستى این داستان حق است و جز الله هیچ خدایى نیست. و به راستى فقط الله، شكست‏ناپذیر حكیم است. پس اگر رویگردان شدند، خداوند مفسدان را مى‏شناسد.

آیات 61 الى 63

ما مسلمانیم

پیامبر اكرم(ص)، ابتدا مسیحیان را با استدلال و منطق دعوت به اسلام كرد. اما مخالفت و لجاجت مسیحیان باعث شد كه آنان را به مباهله دعوت كند. این موضوع تأثیر زیادى در روحیه و اعتقاد آنان گذاشت و حاضر به مباهله نشدند و تصمیم گرفتند تا با صلح و آشتى در كنار مسلمانان زندگى كنند. خداوند رحمان به رسول اكرم(ص) فرمود:

بگو اى اهل كتاب! بیایید به سوى سخنى كه میان ما و شما مشترك است كه جز خداوند را نپرستیم و چیزى را شریك او قرار ندهیم و بعضى از ما، بعضى دیگر را به جاى الله به خدایى نگیرد پس اگر رویگردان شدند بگویید: گواه باشید كه ما مسلمانیم!

آیه‌ی 64

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی آل عمران


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.