تبیان، دستیار زندگی
گروه ما با عنوان پروژه این سیاره چند کیلو است؟ از دبیرستان آئین روشن نور در این دوره از جشنواره در بخش سمینار شرکت کرده بود. اعضای گروه عبارتند از شهرزاد مدنی، زینب پور مرتضی و زهرا سجودی....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این سیاره چند کیلو است؟ مصاحبه

این سیاره چند کیلو است؟ مصاحبه

تبیان: سلام. بسیار خوش آمدید به نهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان. لطفاً مدرسه و گروهی که با آن در این جشنواره شرکت کرده اید را معرفی کنید:

به نام خدا. گروه ما با عنوان پروژه "این سیاره چند کیلو است؟" از دبیرستان آیین روشن نور در این دوره از جشنواره در بخش سمینار شرکت کرده بود. اعضای گروه عبارتند از شهرزاد مدنی، زینب پور مرتضی و زهرا سجودی.

تبیان: علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟ پیشنهاد این موضوع با دبیرتان بود یا خودتان انتخاب کرده اید که در این زمینه کار کنید؟

علاقه به فضا و هر آنچه در آن جریان دارد ما را به سمت نجوم کشاند. به پیشنهاد دبیرمان خانم یعقوبیان این موضوع را از پروژه های پیشنهادی سایت تبیان انتخاب کرده و شروع به کار کردیم. البته ما پروژه پیشنهادی را تکمیل کردیم و آن را به موارد بیشماری تعمیم دادیم.

تبیان: کمی در رابطه با پروژه خود توضیح دهید:

پروژه ما در ابتدا محاسبه جرم کره مشتری بود. بعد از اتمام کار تصمیم گرفتیم به حس کنجکاوی خود پاسخ دهیم: زمین چند کیلو است؟

مطالعه ها و محاسبه ها ادامه داشت. بعد از حصول نتیجه ما موفق شدیم یافته خود را تعمیم داده و جرم تمام سیارات را به دست آوریم. در واقع ما می توانستیم جرم کراتی که قمر دارند را محاسبه کنیم.

سوال نهایی ما این بود که جرم سیارات بدون قمر چگونه محاسبه می شود؟

خدا را شکر با مطالعات و تحقیقاتی که انجام دادیم توانستیم به جواب سوال خود برسیم.

تبیان: جالب ترین نکته ای که طی انجام پروژه خود با آن مواجه شدید چه بود؟

جالب ترین نکته این بود که ما فکر می کردیم برای اندازه گیری وزن حتماً باید ابزار و وسیله سنجش وزن داشته باشیم و فکر کردن به اندازه گیری زمین با این اندازه و بزرگی برای ما خیلی جالب و خیال انگیز بود.

این سیاره چند کیلو است؟ مصاحبه

تبیان: انجام کار پژوهشی در کنار دروس تئوری چه تاثیری بر شما داشته است؟

انجام این کار پژوهشی چون مرتبط با یکی از دروس اختصاصی ما یعنی فیزیک بود باعث شده بود تا ما بیشتر با مفهوم قوانین نیوتون که اتفاقا مربوط به فصل سه فیزیک سال دوم بود آشنا شویم و چون در کنار خواندن این درس به صورت تئوری به انجام کار پژوهشی می پرداختیم سبب شده بود تا ما بیشتر علاقمند به موضوع قوانین نیوتون در فیزیک شویم و همین باعث ایجاد انگیزه در ما برای ادامه این کار پژوهشی بود.

تبیان: از طرف خانواده چقدر مورد حمایت بودید؟

بسیار زیاد. آن ها ما را در این زمینه بسیار حمایت کردند و وسایل مورد نیاز ما را تهیه می کردند و ما را تشویق می کردند.

تبیان: به نظر شما برای ارتقإ سطح فرهنگ پژوهش محوری، چه کارهایی می توان انجام داد؟

به نظر من باید در هر مدرسه ای و در کنار دروس مختلف (مخصوصا دروس اختصاصی که نیاز به تفکر و پژوهش دارند) کارهای پژوهشی انجام بشود تا دانش آموزان بیشتر با مفهوم مطالب درسی آشنا شوند و فقط دروس را به طور حفظی نخوانند. گذاشتن مسابقات پژوهشی بیشتر در مدارس و به وجود آوردن انگیزه در دانش آموزان برای شرکت در این گونه مسابقات از جمله کار هایی است که می توان برای ارتقای سطح فرهنگ پژوهش محوری انجام داد.

تبیان: نظرتان راجع به برگزاری جشنواره های دانش آموزی از جمله تبیان چیست؟

اتفاقا فرصت خوبی است که دانش آموزان کار های پژوهشی خود را در زمینه های مختلف در این جشنواره ارایه بدهند و با پژوهش های دیگر دانش آموزان هم آشنا شوند و همین یکی از عوامل ارتقا سطح فرهنگ پژوهش محوری در کشور می تواند باشد.

تبیان: از شما دانش آموزان کوشا و فعال کشورمان بسیار سپاسگذاریم که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. برای شما عزیزان موفقیت های بسیار آرزومندیم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا یعقوبیان

تنظیم: نسرین صادقی