تبیان، دستیار زندگی
خرمشهری با شجاعت هر چه تمام تر، تا آخرین لحظه ایستادند و از شهادت نهراسیدند. خاک خونین آن جا نام (( خونین شهر)) را بر سر زبان ها انداخت و همه ی دل ها برای خونین شهر می تپید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حماسه ی ایران

زمینه چینی برای جنگ


سقوط خرمشهر، یکی از دردناک ترین اخبار روزهای آغاز جنگ بود. جوانان خرمشهری با شجاعت هر چه تمام تر، تا آخرین لحظه ایستادند و از شهادت نهراسیدند. خاک خونین آن جا نام (( خونین شهر)) را بر سر زبان ها انداخت و همه ی دل ها برای خونین شهر می تپید.


درگیری های پراکنده ای که در مرز ایران و عراق رخ می داد، نشان آشکار توطئه ی بزرگی بود که دشمنان انقلاب در دست تهیه و اجرا داشتند.

شش ماه از تحرکات نظامی عراق در مرزهای ایران می گذشت.

هر چه زمان جلو می رفت، بر حجم حملات و تجاوزهای عراق افزوده می شد. جنگنده های ایرانی چندین بار به مقابله با متجاوزین عراقی بر خاستند و عملاً جنگ زمینی و هوایی در چند جبهه بر پا شد، ولی بلافاصله آتش جنگ خاموش گشت.

امام خمینی با هوشیاری هر چه تمام تر، وقتی حملات هوایی عراق در مرز ایران گسترش یافت، چنین گوشزد کردند:

آمریکا قصد نابودی ما را دارد.

چند روز پس از این اظهار نظر، صدام حسین در تلویزیون بغداد حاضر شد و در مفابل دیدگان همه، قراردادی را که به ((قرارداد الجزایر)) معروف بود و به موجب آن حدود مرزی ایران و عراق تعیین شده بود ، پاره کرد.

آگاهان نظامی و سیاسی، مفهوم پاره کردن قرارداد را می دانستند.

این اقدام صدام حسین در سی و یکم شهریور ماه 1359 تفسیر شد!

حماسه ی ایران

وقتی هواپیماهای عراقی به فرودگاه ها حمله کردند، نیروهای نظامی آنان نیز در تمام طول خط مرزی وارد خاک ایران شدند و در بعضی از مناطق، چندین کیلومتر در خاک ایران پیش آمدند. در چند روز بعد، در حالی که ارتش ایران نیز وارد عمل شده بود، نیروهای عراقی چندین شهر و روستای ایران را اشغال کردند.

قرارداد الجزایر

اختلافات مرزی ایران و عراق، سابقه ای طولانی دارد. چند سال پیش از وقوع انقلاب اسلامی، در ارتباط با اروند رود و منافع ناشی از عبور کشتی های نفتی و تجاری از آن جا، اختلافاتی بین دو کشور بروز کرد و هر کشور، مدعی تصاحب و یا اداره ی آن بود.

این اختلاف، مقدمات یک درگیری سنگین و جنگ طولانی بین دو کشور را به وجود آورد. چندین بار هواپیماهای جنگی ایران روی اروند رود به پرواز در آمدند و قدرت هوایی خود را به رخ عراق کشیدند. مقامات عراقی که موقعیت و منافع خود را در خطر می دیدند، سعی کردند با وساطت یک کشور ثالث، به این اختلافات خاتمه دهند.

این بود که ((الجزایر)) در این موضوع پا در میانی کرد و طرفین ایرانی و عراقی را در آن کشور گرد هم آورد و با عقد قرارداد اصلی که به ((قرارداد الجزایر)) معروف شد، به اختلافات مرزی دو کشور پایان داد.

حماسه ی ایران

پنجم مهر

جنگ به شکل وسیع و همه جانبه شروع شده است. می دانم که در پادگان به وجود من نیازمندند. خودم را سریعاً به منطقه می رسانم. پادگان خلوت و ساکت است. اغلب نیروها به جبهه اعزام شده اند.فرماندهان از کمی نیرو و ادوات جنگی شکایت می کنند. می گویند بین نیروهای ارتش هماهنگی نیست.

اواخر مهر

نمی دانم امروز چه روزی است! ظاهراً اواخر مهر است. چند هفته می گذرد. وضع به همان شکل سابق است. حملات عراق ادامه دارد و ارتش کاملاً وارد عملیات شده، اما به نظر می رسد برتری با آن هاست. ولی نیروهای انقلاب و سپاه پاسداران بی کار نیستند. کم کم حضور داوطلبات پاسدار در جبهه پر رنگ تر می شود و کمک آنان به نیروهای ارتشی و نقش موثرشان در دفع حملات عراق، محسوس تر می شود.

ستاد جنگ های نا منظم، حرکتی بود که دکتر چمران در همان هفته های اول جنگ، رهبری آن را به عهده گرفت و بسیاری از نیروهای داوطلب را گرد آورد و با انجام جنگ های چریکی، دست به حملات موثری علیه نیروهای عراقی زد.

دوم آبان

دکتر چمران که در لبنان جنگ های چریکی را تجربه کرده است، در کنار اقدامات سپاه، ابتکار عمل را در دست می گیرد و نفس تازه ای به رزمندگان می دهد. هر چه می گذرد، جنگ وارد مراحل جدیدتری می شود.

سقوط خرمشهر، یکی از دردناک ترین اخبار روزهای آغاز جنگ بود. جوانان خرمشهری با شجاعت هر چه تمام تر، تا آخرین لحظه ایستادند و از شهادت نهراسیدند. خاک خونین آن جا نام (( خونین شهر)) را بر سر زبان ها انداخت و همه ی دل ها برای خونین شهر می تپید. اما سرانجام، خرمشهر در آبان ماه سقوط کرد و همه ی ساختمان ها، باغ ها و تأسیسات این شهر به دست نیروهای عراقی ویران شد.

حماسه ی ایران

مقصود نعیمی ذاکر

نشر لک لک


منبع: حماسه ی ایران
تاریخ هشت سال دفاع مقدس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.