تبیان، دستیار زندگی
از نظر اسلام، سوگند خوردن، كار خوبى نیست و بعضى از سوگندها به كلى بى‏اعتبار است؛ مثل سوگندهایی كه به غیر از نام خدا باشد یا سوگندهایى كه براى انجام كار حرام یا ترك كار واجب و مستحب باشد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم

سوگند نخورید

از نظر اسلام، سوگند خوردن، كار خوبى نیست و بعضى از سوگندها به كلى بى‏اعتبار است؛ مثل سوگندهایی كه به غیر از نام خدا باشد یا سوگندهایى كه براى انجام كار حرام یا ترك كار واجب و مستحب باشد. براى مثال، كسى سوگند بخورد كه با خویشاوندانش ترك رابطه كند یا قسم بخورد كه قرض خود را ادا نكند. به این گونه سوگندها نباید اعتنا كرد.

ولى سوگندهایى كه به نام خدا باشد و موضوع آن نیز كارى خوب باشد، وفا به آن واجب است، و اگر انجام نشود، كفاره دارد. كفاره‌ی آن، غذا دادن به ده مسكین یا لباس پوشاندن بر ده نیازمند یا آزاد كردن یك برده است.

در زمان حضرت پیامبر اكرم(ص)، بین داماد و دختر یكى از یاران پیامبر(ص) اختلافى روى داد. او سوگند یاد كرد كه براى اصلاحِ كارِ آنان اصلاً دخالت نكند و در این راه، گامى برندارد. این گونه سوگندها ممنوع و بى‏اساس است.

در قرآن چنین مى‏خوانیم:

خدا را وسیله‌ی سوگندهاى خود قرار ندهید تا از نیكوكارى و تقوى و اصلاح در میان مردم بازایستید و خدا شنواى داناست. خدا شما را براى سوگندهاى بیهوده‏تان بازخواست نمى‏كند، ولى براى آن‏چه كه در دل دارید بازخواست مى‏كند و خداوند آمرزنده‌ی بردبار است.

آیات 224 و 225

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دوم قرآن، آیات 142 الی 252 سوره ی بقره

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.