تبیان، دستیار زندگی
در زمان جاهلیت، معامله، تجارت، مسافربرى و باركشى را هنگام حج گناه مى‏دانستند و هر كس این كارها را انجام مى‏داد، حجش را باطل مى‏دانستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم

احكام جاهلیت باطل است

در زمان جاهلیت، معامله، تجارت، مسافربرى و باركشى را هنگام حج گناه مى‏دانستند و هر كس این كارها را انجام مى‏داد، حجش را باطل مى‏دانستند.

مسلمانان مى‏خواستند بدانند آیا این احكام دوران جاهلیت، همچنان برقرار است یا از نظر اسلام، بى‏ارزش است. آیات قرآن، احكام جاهلى را باطل اعلام مى‏كند.

هشام بن حَكَم از امام صادق(ع) پرسید: چرا خداوند مردم را به انجام حج و طواف خانه‌ی خود فرمان داده است؟

امام (ع) فرمودند: خداوند انسان‏ها را آفرید و آنان را به عمل حج دستور داد كه هم اطاعت از دین و هم مصلحت دنیاى آنان است.

هنگام حج مسلمانان از شرق و غرب، گرد هم جمع مى‏شوند تا با یكدیگر آشنا شوند و هر ملتى از تجارت و فرآورده‏هاى اقتصادى ملت‏هاى دیگر استفاده كند و براى این كه مسافران و حمل و نقل كنندگان با كرایه دادن وسیله‏هاى نقلیه خود سود ببرند. و براى این كه در این ایام، با آثار و اخبار پیغمبر(ص) آشنا شوند و این آثار زنده بماند و به دست فراموشى سپرده نشود.

اگر بنا باشد هر ملتى فقط درباره‌ی محیط خود سخن بگوید، هلاك مى‏گردد و شهرها ویران مى‏شوند. و استفاده‏ها و منافع تجارتى از بین مى‏رود و اخبار و آثار پیغمبر(ص) نابود مى‏گردد.

خداوند مهربان مى‏فرماید:

بر شما گناهى نیست كه از فضل پروردگارتان برخوردار شوید. پس وقتى از عَرَفات(8) كوچ كردید، در مشعرالحرام(9) خدا را یاد كنید، و او را یاد كنید كه شما را هدایت كرد و پیش از آن، از گمراهان بودید. سپس از آن‏جا كه مردم دیگر بازمى‏گردند، شما هم بازگردید و از خدا آمرزش بخواهید كه خدا آمرزنده‌ی مهربان است.

آیات 198 و 199

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دوم قرآن، آیات 142 الی 252 سوره ی بقره

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.