تبیان، دستیار زندگی
نقره در ابعاد بزرگتر، فلزی با خاصیت واکنش دهی کم می باشد، ولی زمانی که به ابعاد کوچک در حد نانومتر تبدیل می شود خاصیت میکروب کشی آن بیش از 99 درصد افزایش می یابد، به حدی که می توان از آن جهت بهبود جراحات و عفونت ها استفاده کرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده شیمی

نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده ی برگزیده شیمی نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده:  تهیه نانوذرات نقره به روش شیمی سبز و کاربرد آن

نام ارایه دهندگان: مریم حسن زاده

زمینه و نوع پروژه:  شیمی – تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

نقره در ابعاد بزرگ تر، فلزی با خاصیت واکنش دهی کم می باشد، ولی زمانی که به ابعاد کوچک در حد نانومتر تبدیل می شود خاصیت میکروب کشی آن بیش از 99 درصد افزایش می یابد، به حدی که می توان از آن جهت بهبود جراحات و عفونت ها استفاده کرد. نقره در ابعاد نانو بر متابولیسم، تنفس و تولید مثل میکروارگانیسم اثر می گذارد. تاکنون بیش از 650 نوع باکتری شناخته شده را از بین برده است.

هر چند این فناوری به تازگی مورد توجه زیادی قرار گرفته و رونق بسیاری پیدا کرده، اما از آن در طب قدیم استفاده می شده بدون آن که دلیل تاثیر آن شناخته شود وحتی در جنگ برای کنترل عفونت زخم سربازان از سکه های نقره استفاده می شده است.

دانشمندان مکانیسم های متفاوتی را برای تبیین اثرگذاری نقره بر میکروب ها یافته اند. به دلیل همین تعدد مکانیسم ها است که میکروب ها نمی توانند نسبت به نقره سازگار شوند و یا مقاومت پیدا کنند.

امروزه به مدد فناوری نانو ساخت ذرات نقره در ابعاد نانو میسر گشته است ذرات نانو نقره به ما این امکان را می دهند که با کم ترین غلظت خاصیت ضد میکروبی بسیار قوی را از فلز نقره شاهد باشیم. در میان مکانیسم های متعددی که از فلز نانو نقره شناخته شده است.

ایده ی برگزیده شیمی نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

خصوصیات نانو سیلور :

1- تاثیر بسیار زیاد

2- تاثیر سریع

3- غیر سمی

4- غیر محرک برای بدن

5- غیر حساسیت زا

6- قابلیت تحمل شرایط مختلف (پایداری زیاد)

7- آب دوست بودن

8- سازگاری با محیط زیست

9- مقاوم در برابر حرارت

10- عدم ایجاد و افزایش مقاومت و سازگاری در میکروارگانیسم

از دیگر قابلیت های نانو سیلور، اضافه شدن به الیاف، پلیمر، سرامیک، سنگ، رنگ و... ، بدون تغییر دادن خواص ماده است.

پژوهشگران در این پروژه هدف را تهیه نانو ذرات نقره بر پایه ی شیمی سبز عنوان کردند. بدین منظور از عصاره ی گیاه بومادران، پوست انار و لیمو ترش استفاده کردند. برای این کار ابتدا عصاره ها در محیط آبی گرفتند و به محلول نمک نیترات نقره با غلظت مشخص اضافه کردند.

تغییر رنگ محلول از بی رنگ به زرد و سپس قهوه ای و پس از آن خاکستری، بیانگر تشکیل نانو ذرات نقره می باشد. از طرف دیگر با توجه به خواص ضد میکروبی نانو ذرات نقره، با اضافه کردن مقداری از آن به گچ ساختمان به دیواره های داخل حمام خاصیت ضد باکتری دادند.

مهارت هایی که این پژوهشگران به دست آوردند به شرح زیر می باشد:

1-   روش های ساخت محلول با غلظت مشخص

2-   روش های عصاره گیری از گیاهان

3-   روش سنتز نانو ذرات نقره

4-   این پروژه توسط دانش آموزان مدرسه سرای دانش رسالت انجام شده است.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان