تبیان، دستیار زندگی
چکیده: در این روز، رژیم پهلوی با سركوب تظاهرات دانش آموزان معترض در جلوی دانشگاه تهران، 56 تن را شهید و صدها نفر را مجروح كرد . سركوب تظاهرات دانش آموزان معترض در جلوی دانشگاه تهران در حالی كه انقلاب اسلامی مردم ایران به رهب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز روز توست...


چکیده: در این روز، رژیم پهلوی با سركوب تظاهرات دانش آموزان معترض در جلوی دانشگاه تهران، 56 تن را شهید و صدها نفر را مجروح كرد .


سركوب تظاهرات دانش آموزان معترض در جلوی دانشگاه تهران

در حالی كه انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی به روزهای سرنوشت سازی نزدیك می‌شد همه اقشار مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان، سعی در ایفا نمودن نقش تاریخی خود و عمل به تكلیف الهی داشتند. در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال دیگری داشتند.

صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان  در حالی كه مدارس را تعطیل كرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حركت كردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. این جوانان  پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع كردند. ساعت یازده صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشك‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب كردند؛ اما، اجتماع كنندگان در حالیكه به سختی نفس می‌كشیدند، صدای خود را رساتر كرده و با فریاد الله‌اكبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افكندند.

در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یكی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، 56 تن شهید و صدها نفر مجروح شدند.

حضرت امام  در پیامی به همین مناسبت فرمودند: «... عزیزان من صبور باشید، كه پیروزی نهایی نزدیك است و خدا با صابران است ... ایران امروز جایگاه آزادگان است... من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام ... صدای آزادیخواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم.»

به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نامگذاری شده است.