تبیان، دستیار زندگی
مدارس به عنوان یک سازمان آموزشی می توانند با استفاده از نظریه های موجود سازمانی تجزیه و تحلیل و توصیف شوند، ولی تحولات و تغییرات سریع محیطی و اجتماعی ضرورت استفاده از مفاهیم، سازه ها و نظریه های جدید سازمانی متناسب با شرایط جدید را بیش از پیش ضروری می ساز
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت تحلیل تئوریک مدارس

مدارس به عنوان یک سازمان آموزشی می توانند با استفاده از نظریه های موجود سازمانی تجزیه و تحلیل و توصیف شوند، ولی تحولات و تغییرات سریع محیطی و اجتماعی ضرورت استفاده از مفاهیم، سازه ها و نظریه های جدید سازمانی متناسب با شرایط جدید را بیش از پیش ضروری می سازد.

از روش‌های نوین آموزشی استفاده کنیم

تلاش برای افزایش کیفیت نظام آموزشی در ایران، در سال های پایانی دهه ی 1370 فزونی گرفت. به همین دلیل مفهوم سازی ها و سیاستگزاری های جدیدی صورت گرفت. مدرسه محوری به عنوان یک نظریه ی میان برد با مولفه های تمرکز زدایی، تفویض اختیار و مشارکت به عنوان مهم ترین راهبرد برای خروج از بحران کارایی و اثر بخشی هزینه ها در نظر گرفته شده. در این دوران دغدغه های مالی مهم ترین خاستگاه اندیشه ی رهبران نظام آموزشی تلقی می شد که بدون توجه به یک دیدگاه سیستمی و با رویکرد بوروکراتیک در صدد حل مشکلات مالی بر آمدند، ولی به دلیل عدم بررسی توانایی ها و شایستگی های سازمانی (هوش های چند گانه سازمانی) و ارتباط نظر و عمل و عدم توجه به ارتباط و پیوند نظام های فرعی، توفیق چندانی به دست نیاوردند.

هوش هیجانی

نظریه ی هوش های چند گانه سازمانی یک شاهکار در نظریه های سازمان و مدیریت آموزشی است که توانسته است نظریه ی منسجمی را برای توصیف، توضیح و تبیین سازمان های آموزشی با استفاده از سازه های هوش های چند گانه پیش نهاد و امکان بهبود مستمر آن ها را فراهم نماید.

هوش های چند گانه ی مطرح شده در این نظریه، برای مدیران مدارس حداقل سه معنی ضمنی مهمی دارد.

اولاً این که این هوش ها به یک دیگر وابسته اند و هرگاه به صورت ترکیبی با هم مورد استفاده قرار بگیرند، بیش ترین تـأثیر را خواهند داشت.

ثانیاً هر کدام از هوش های چند گانه به تنهایی امکان و ظرفیت رشد، توسعه و بهبود را دارند.

 ثالثاً چالش رهبران آموزشی ایجاد یک درک گروهی و جمعی از دامنه ای از هوش های به کار گرفته شده و شناسایی فرصت هایی برای رشد و توسعه ی هر کدام از هوش ها در آینده است. لذا این نظریه می تواند رهبران آموزشی را در ارزیابی های مستمر و پویا کمک نموده و امکان افزایش اثر بخشی، کارایی و بهبود سازمانی را فراهم نماید.


مرکز یادگیری سایت تبیان