تبیان، دستیار زندگی
همه ما چت را تجربه کرده ایم. یاهو، گوگل و حال اسکایب، وایبر، تانگو و واتساپ راه های بیش از یک چت ساده را پیش رویمان قرار داده اند. ضریب نفوذ اینترنت روز به روز در کشور ما در حال افزایش است. طبق آخرین آمار، بیش از 45 میلیون ایرانی به اینترنت دسترسی دارند؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیج مشکلات جنسی در شبکه های اجتماعی

این بار زنگ خطر«جنون جنسی» به صدا درآمده است.

فراوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
تخم مرغ، غیبت ، خنده

همه ما چت را تجربه کرده ایم. یاهو، گوگل و حال اسکایب، وایبر، تانگو و واتساپ راه های بیش از یک چت ساده را پیش رویمان قرار داده اند.  ضریب نفوذ اینترنت روز به روز در کشور ما در حال افزایش است. طبق آخرین آمار، بیش از 45 میلیون ایرانی به اینترنت دسترسی دارند؛ در حالی که 29 میلیون نفر از آنان را جوانان تشکیل می دهند.

شاید زندگی مجازیِ برخی از ما، این روزها شلوغ تر و پرشور تر از زندگی روزمره مان باشد. ساعت بر خط بودن برخی افراد به کمک تبلت ها و تلفن های همراه به 24 ساعت می رسد و شبکه های اجتماعی و برنامه های ارتباطی اینترنتی در این زندگیِ بر خط، سهم ویژه ای را دارند.

انفرادی شدن زندگی اجتماعی و جدایی از خانواده در کنار اعتیاد اینترنتی، تنها ایراد ناشی از این زندگی آن لاین نیست؛ بلکه نوع کاربری و رابطه با افراد در فضای مجازی و به عبارت دیگر، فرهنگ زیست مجازی آنان، ایرادی است که قسمتی از دومین جرایم اینترنتی کشور - که عنوان غیر اخلاقی را یدک می کشد - به این موضوع بر می گردد.

در برنامه های جدید، حریم خصوصی را، تنها افراد دیگر نقض نمی کنند؛ بلکه این خودِ کاربر است که آن را نقض می کند. افراد با ارسال عکس های خصوصی و... - که گاه هم خلاف عرف و شرع است - افراد سوء استفاده گر و غرض ورز را وارد زندگی خود می کنند و باز این آغازِ چت هایی خاموش و جنسی است.

برخی از کلیک ها و لایک های این روزهای کاربران اینترنت به صفحه پیوندها ختم می شود. پورنوگرافی آن لاین(بر خط)، جدا از جامعه جهانی در ایران نیز رشد و بازدیدهای مخصوص خود را دارد. این امر، غیر از دام ها و برخوردهای ناگهانی افراد با لینک های غیر اخلاقی است.

در برنامه های جدید، حریم خصوصی را، تنها افراد دیگر نقض نمی کنند؛ بلکه این خودِ کاربر است که آن را نقض می کند. افراد با ارسال عکس های خصوصی و... - که گاه هم خلاف عرف و شرع است - افراد سوء استفاده گر و غرض ورز را وارد زندگی خود می کنند و باز این آغازِ چت هایی خاموش و جنسی است

این روزها چت ها و برنامه های مکالمه، فارغ از یک سایت و یا مسنجر یاهو و گوگل تاک، گستره وسیعی روی تلفن های همراه اندروید دارد. چت هایی که نه تنها محدودیت های قبلی را ندارد؛ بلکه می تواند هر چه بیشتر مخاطبان خود را دچار آسیب کند.

چت ها در گذشته، آسیب های گوناگونی داشتند که جز اتلاف وقت، اعتیاد اینترنتی، کلاهبرداری ها و روابط پنهان را نیز در میان مکالمات خود داشتند؛ اما حال این آسیب ها در برنامه های جدید شکل های متنوع و گسترده تری به خود گرفته اند. اکنون شما در برنامه تانگو فقط مکالمه نمی کنید؛ بلکه عکس، مکان حضور و عکس های خود را هم پیش روی مخاطب قرار می دهید؛ حتی فراتر از این، دیگر خود را محدود به چت نوشتاری نخواهید کرد؛ بلکه تصویر و صدای شما هم، ابزاری راحت برای چت های طولانی است.

در چت های گذشته، فردی فقط با اسم و عکسی کوچک از خود، به استقبال دیگران در برنامه های چت و اتاق های گفتگو می رفت، و بعضا افرادی هم از این وضع سوء استفاده و کلاهبرداری می کردند؛ اکنون می توان با اطلاعاتی بیش از این، میزبان دیگران بود.

رویکرد نامناسب به شبکه های اجتماعی امروزه جوانان زمان زیادی از شبانه روز را به گذراندن وقت در شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند و همین امر سبب سستی نظام بیشتر خانواده های ایرانی شده است. برخی کارشناسان معتقدند امروزه جوانان وسایل ارتباط جمعی ساده؛ همانند تلویزیون و یا ویدئو را جوابگوی نیازهای خود نمی دانند، به همین علت همیشه به دنبال راهی هستند که از راه های مختلف با دنیای بیرون از خود در ارتباط باشند. شبکه های اجتماعی زمینه ساز مفاسد اخلاقی و اجتماعی است و بیشتر از آنکه برای نسل امروز و به طور کلی مردم مفید باشد، خطرناک و مضر است.

یک آسیب شناس اجتماعی درباره آثار شبکه های اجتماعی بر روی جوانان می گوید:

امروزه بیشتر جوانان شبکه های اجتماعی را برای استفاده از برنامه های علمی آن انتخاب نمی کنند و بیشتر تمایل به دیدن و خواندن برنامه هایی دارند که آنها را در هر جایی نمی یابند به همین خاطر به انواع گروه های وایبری و وات سابی و ... متوسل می شوند که زمینه انحراف و سقوط اخلاقی در این برنامه ها برای قشر جوان بسیار زیاد است.

انحرافات و روابط نامشروع در شبکه های اجتماعی یکی از مسائلی که در نهی از منکر در جامعه باید به آن توجه کافی شود، منکرات رایج در جامعه است؛ منکراتی که اگر از آنها جلوگیری نشود، مانند موریانه روز به روز پایه ها و ستون های اصلیِ جامعه را نابود می کند و مسلماً راهی که این جامعه در پیش می گیرد، به ناکجا آباد ختم می شود.

امروزه بیشتر جوانان شبکه های اجتماعی را برای استفاده از برنامه های علمی آن انتخاب نمی کنند و بیشتر تمایل به دیدن و خواندن برنامه هایی دارند که آنها را در هر جایی نمی یابند به همین خاطر به انواع گروه های وایبری و وات سابی و ... متوسل می شوند که زمینه انحراف و سقوط اخلاقی در این برنامه ها برای قشر جوان بسیار زیاد است

پدیده ای به نام فساد و فحشا در تالارهای گفتگوی مجازی در جریان است؛ مسأله ای که به جرأت می توان از آن به فاجعه قرن بیست و یکم نام برد. مردان و زنانی، شب و روز در شبکه های مختلف از جمله یاهو مسنجر ،وایبر،وات ساب،اینستاگرام و..به دنبال گزینه هایی هستند تا شاید به خواسته های شیطانی خود دست پیدا کنند. برخی از افرادی كه در این گروه ها حضور دارند، تمام آرمان ها و اعتقادات اصیل خود را فراموش كرده، حرف هایی را به زبان می آورند و خواسته هایی را مطرح می كنند كه هرگز در شأن و منزلت یك انسان نیست؛ چه رسد به شأن و منزلت یك مسلمان...

نتیجه

در هر حال نمی توان منكر جذابیت های ارتباط با چت شد؛ اما این نكته را نیز نباید از یاد برد كه فضای مجازی، فضایی است كه در عین داشتن تهدیدها و محدودیت ها، می تواند فرصت ها و قابلیت های زیادی را نیز همراه داشته باشد. سیاست گذاران باید در درجه اول، نیازهای جوانان را به خوبی  شناسایی، و در درجه دوم، این فضا را به درستی مدیریت كنند و به سمت تولید محتوای مناسب و سالم در قالب های جذاب و متناسب با ذائقه جوانان بروند. تا زمانی كه به لحاظ فرهنگی، اقدامی عملی صورت نگرفته و برنامه ریزی مدونی برای اوقات فراغت جوانان وجود ندارد، نباید انتظار داشت كه جوانان از تهدیدهای مربوط به استفاده از فناوری های جدید مصون بمانند. در نتیجه در این بین، سه امر، ضروری می نماید: شناخت نیازهای جوانان، آگاه سازی آنان و تدبیر و برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت آنها.


منابع : آل یاسین / حوزه / قانون

تانگو در خیابان های تهران

انگشتر جادویی برای تحریک جنسی!

تعطیلات در رختخواب یا چت روم؟