تبیان، دستیار زندگی
بعد از سالها سیطره عروسک «باربی» بر زندگی زنان و دختران سرتاسر جهان، حالا شرکت های غربی مد و عروسک سازی به دنبال جایگزین کردن مدل جدیدی به جای این عروسک هستند؛ مدلی که با زندگی واقعی آدم های این روزگار سازگار باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عروسک های زنده به بازار می آیند!

بعد از سالها سیطره عروسک «باربی» بر زندگی زنان و دختران سرتاسر جهان، حالا شرکت های غربی مد و عروسک سازی به دنبال جایگزین کردن مدل جدیدی به جای این عروسک هستند؛ مدلی که با زندگی واقعی آدم های این روزگار سازگار باشد.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
عروسک جاندار، لامیلی

دخترهای زیادی با این عروسک بزرگ شدند؛ خیلی‌هایشان هزار جور زحمت کشیدند تا آنقدر لاغر شوند که به آنها باربی بگویند؛ عروسک باربی، کیف باربی، تی شرت باربی و هزار باربی دیگر زندگی فرزندان بسیاری را در سراسر کره زمین احاطه کرده بود تا شرکت‌های غربی روز به روز پولدارتر و دختران جهان روز به روز لاغرتر و قلمی تر شوند؛ حالا اما سرمایه‌داری ظاهرا بر سر عقل آمده است و تلاش می‌کند برای رهایی از خطرات باربی شدن زنان و شاید هم سود بیشتر، مدل دیگری را جایگزین آن کند؛ «لامیلی» عروسک و در واقع مدل جدیدی است که از باربی چاق‌تر است و قرار است در آینده نزدیک جایگزین باربی شود؛ گویی، دوره باربی تمام شده است.

بعد از سالها سیطره عروسک «باربی» بر زندگی زنان و دختران سرتاسر جهان، حالا شرکت های غربی مد و عروسک سازی به دنبال جایگزین کردن مدل جدیدی به جای این عروسک هستند؛ مدلی که با زندگی واقعی آدم های این روزگار سازگار باشد تا شاید دیگر زنان و دختران مجبور نباشند برای تبدیل شدن به آن، زندگی را بر خود و اطرفیانشان سخت کنند.

دار و سارا قرار بود الگویی ایرانی برای فرزندان ما باشند و جایگزین مدهایی شوند که سالها بر بازار فرهنگی کشور سلطه داشت، اما متاسفانه هنوز هم که هنوز است، ما باید منتظر آنها باشیم... دوران باربی تمام شد، اما ای کاش به جای آغاز دوران لامیلی واحتمالا ورود عروسکهای جاندار به کشور ، دوره سارا و دارا واقعا برای ما آغاز می شد

آقای لام قصد دارد در ماه نوامبر سال جاری میلادی پنج هزار عروسک لامیلی راوارد بازار کند. او می گوید تاکنون درخواست های زیادی از پدر و مادرها و کودکان دریافت کرده است.لامیلی دختری با اندامی متوسط، سالم و قوی وبا آرایش بسیار کم است و اندام او بر اساس متوسط ابعاد جسمانی یک دختر جوان 19 ساله طراحی شده است. لامیلی بر خلاف باربی بلوند نیست و موهایی قهوه ای دارد.

عروسکی به نام لامیلی که بر اساس متوسط ویژگی های اندام زنانه ساخته شده، قرار است وارد بازار و رقیبی برای عروسک های معروف باربی شود. مبتکری که این عروسک ها را طراحی کرده عقیده دارد که “متوسط زیباست”‌. نیکلای لام طراح25 ساله آمریکایی از عموم مردم در خواست 95 هزار دلار کمک مالی کرده بود تا بتواند این عروسک را وارد بازار کند؛ اما با اینکه هنوز مدتی به پایان مهلت جمع آوری کمک مانده، او بیش از مبلغ مورد نیاز را دریافت کرده است.

انگیزه و علت هر چه باشد، باید گفت حالا دیگر دوران باربی تمام شده است. «لامیلی» چاق تر و واقعی تر از باربی است؛ آنقدر که دختران و زنان جوان، مانکن ها و کارکنان سالن های مد دیگر مجبور نخواهند بود برای لاغر شدن رنج مصرف هزار نوع قرص و رژیم شیمیایی را تحمل کنند. شاید حالا سرمایه داری و شرکت های مد به این نتیجه رسیده اند که بازار امروز دنیا در دست آدم هایی است که چندین ساعت در روز کار می کنند و دیگر فرصت کافی برای گرفتن رژیم و لاغر شدن ندارند، پس باید الگوی آدم ها را عوض کنند؛ پس، «لامیلی» کلیشه و قالبی جدید برای بازار سرمایه داری است تا با تشویق کردن زنان برای نزدیک شدن به آن، سرمایه و درآمدی نو کسب کند.

عروسکهای زنده به بازار می آید!

شرکت bio-genica در استرالیا عروسکهای جاندار موسوم به Genpets را به کمک علم مهندسی ژنتیک به این ترتیب که ترکیبی از ژن های خرگوش شامپانزه و خوک با استفاده از القای خواب زمستانی در جعبه نگهداری میشود و این جعبه ضربان قلب و میزان تازگی آن را نشان میدهد در سراسر کره خاکی عرضه خواهد کرد .

عروسک جاندار، لامیلی

دانشمندان علم ژنتیک با بی رحمی تمام موجودی ساخته اند که کاملا درد را احساس میکند ولی نمیتواند جیغ بکشد!

شرکت جن پتس اقدام به تولید انبوه حیوانات ژنتیکی کرده است که نمونه آنها در طبیعت وجود ندارد.

این موجود زنده در حالت خواب زمستانی در بسته بندی های مخصوص در فروشگاه های این شرکت عرضه می شود.

حیوان خانگی ساخته شده در شرکت جن پتس مانند دیگر حیوانات دچار درد و رنج میشود اما به گونه ای ساخته شده که هنگام درد سر و صدای زیادی نمی کند.

عمر این حیوان یک تا سه سال است و پس از خروج از بسته بندی و برخواستن از خواب زمستانی به سرعت با انسان و کودکان انس می گیرد.

این شرکت اعلام کرده است که به زودی فروش انبوه محصول خود را در قفسه فروشگاه های زنجیره ای و نمایندگی های خود آغاز میکند و اکنون در حال ثبت و اهدای حق نمایندگی فروش است.

تاکنون مسئولین مربوطه و طراحان این عروسک پاسخگوی هیچ سوال و صحبتی در این زمینه نبوده اند و تلاشی برای کارآمدتر شدن عروسکهاننمودند.

شرکت سازنده این حیوانات اعلام کرده است که آنها مانند دیگر حیوانات ، دارای عضله ، استخوان و خون هستند و اگر قسمتی از بدن آنها بریده شود ، خونریزی میکند و در صورت عدم مراقبت جان خواهد باخت.

«لامیلی» و عروسکهای جاندار هم مانند باربی سوغات غرب است

«لامیلی» هم مانند باربی سوغات غرب است؛ تنها فرق او با باربی این است که کمی چاق تر شده است، اما حقیقت این است که این عروسک هم سوغاتی غرب است و ربطی به زندگی ما ندارد؛ لامیلی و عروسک های جاندار هم نه ایرانی است و نه مسلمان. پس، او هم مانند باربی ارتباطی با فرهنگ جامعه ما ندارد و لازم است ما هم فکری برای تربیت فرزندان خود با الگوهای ایرانی کنیم. تجربه ثابت کرده است وقتی کلاه قرمزی و پسرخاله یا سنجد و ببعی وارد بازار می شوند و رسانه های ما به جای باربی و بت من درباره آنها حرف می زنند، می توانند همبازی خوبی برای بچه هایمان باشند...اما متاسفانه ما هرگز به دنبال برنامه ای جدی برای وارد کردن این عروسک ها به زندگی فرزندان خود نبوده ایم که اگر بودیم عروسک دار و سارا این روزها آنقدر گران نبود که خانواده ها قید خرید آن را بزنند.

دار و سارا قرار بود الگویی ایرانی برای فرزندان ما باشند و جایگزین مدهایی شوند که سالها بر بازار فرهنگی کشور سلطه داشت، اما متاسفانه هنوز هم که هنوز است، ما باید منتظر آنها باشیم... دوران باربی تمام شد، اما ای کاش به جای آغاز دوران لامیلی واحتمالا ورود عروسکهای جاندار به کشور ، دوره سارا و دارا واقعا برای ما آغاز می شد.

آثار ضد تربیتی عروسک های  لامیلی و جاندار

در روش های تعلیم و تربیت، مهم ترین و کلیدی ترین عامل، بحث الگوسازی است. هر سن و هر جنس الگوی خاص خود را دارد که در این میان، سن کودکی یکی از مهم ترین این سنین است. در سنین کودکی، دختربچه ها به عروسک خیلی علاقه دارند که این علاقه، نشأت گرفته از عاطفه ویژه دختربچه ها، به دلیل قدرت همذات پنداری و خیال پردازی کودک است. از این منظر، نقش عروسک بسیار برجسته است، زیرا بالاترین نقش تربیتی را به ویژه در شکل دهی و پایه ریزی شخصیت دختران دارد. این عروسک ها  نیز، نه تنها از این امر مستثنا نیست، بلکه به دلیل زیبایی و انعطاف پذیری و ترکیب بدنی اش، تأثیر بسیار بیشتری در این امر دارد.

این عروسک ها  نمادی از روح تجدد امریکایی است که در قالب اسباب بازی دختربچه ها، به همه جای دنیا صادر شده است. این عروسک، عملا هدیه بزرگ ترها به کودکان است تا آنها را برای پذیرفتن تمدن شیطانی آماده کنند و همچنین  این امر، بدیهی است که از آن پس، دختران سعی در این مسئله دارند که خود را بیشتر به این عروسک نزدیک کرده و دقیقا دارای سلیقه ای همانند باربی (یک زن امریکایی) باشند.

این در حالی است که تاکنون مسئولین مربوطه و طراحان این عروسک پاسخگوی هیچ سوال و صحبتی در این زمینه نبوده اند و تلاشی برای کارآمدتر شدن عروسکهاننمودند.


منابع : پیک هشترود / آفتاب / شبکه خبر

جنجال عروسک باربی حرت مریم+عکس

لحظه به لحظه کودک ایرانی با باربی

جایگزین ناسب برای باربی