تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهایی برای کودک و نوجوان با عناوین: «خانه درختی سحرآمیز»، «آلوین هو» و «شب تاریک».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی بچه‌ها با رسوم ملل

معرفی کتابهایی برای کودک و نوجوان با عناوین: «خانه درختی سحرآمیز»، «آلوین هو» و «شب تاریک».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
تابستان افعی دریایی وزمستان جادوگر یخ

این نردبان را بالا بیایید و حوادث و ماجراهای خانه درختی را دنبال کنید. «خانه درختی سحر آمیز» مجموعه‌ای است علمی- تخیلی، نوشته «مری پوپ آبزن» که کودکان و نوجوانان را با تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، آداب و رسوم ملل مختلف آشنا می‌کند.

نشر نخستین برای اولین بار در ایران 28 جلد از سری اول مجموعه خانه درختی سحرآمیز را «مأموریت‌های مورگن، کتابدار شاه آرتور» با برگردان «هوری عدل طباطبایی» منتشر کرده است.

سری جدید این مجموعه از شماره 29 به عنوان سفر به سرزمین جادویی آرتور شاه با مأموریت‌های هیجان‌انگیز از طرف مرلین به جک و آنی منتشر شده است. در این مجموعه جک و آنی برای پیداکردن پاتیل(ظرف) آب خاطره‌ها و تصورها؛ به دنیای سحر و جادو و خیال سفر کردند.

در دومین کتاب مأموریت مرلین(قصر تخسیر شده در شب هالوین) جک و آنی به همراه دوست‌شان تدی به قصر اسرارآمیزی سفر کردند و با یافتن الماس سرنوشت، آینده کملوت را نجات دادند.

سومین کتاب از این مجموعه (تابستان افعی دریایی) نام دارد. در این کتاب مرلین ساحر جک و آنی را همراه با خانه درختی به سرزمین‌های اسطوره‌ای و افسانه‌ای می‌فرستد و آن‌ها به ساحل دریای افسون شده‌ای می‌روند و همراه تدی و دختری به نام «کتلین» شمشیر نورانی پنهان شده را پیدا می‌کنند.

در چهارمین کتاب این مجموعه به نام (زمستان جادوگر یخ) جک آنی و کتلین با یکدیگر به سرزمینی سرد سفر می‌کنند.

«آلوین هو»

آلوین هو وشب تاریک

کتاب «آلوین هو» نوشته لنور لوک با تصویرگری لویان فام ماجرای پسر بچه‌ای به نام آلوین هو را بیان می‌کند که از اردو رفتن، پیاده روی، کوهنوردی، مدرسه دخترها، کلمات خیلی طولانی و بلند و وقایع ترسناک متنفر و فراری است.

آلوین هو علامت تعجب را خیلی دوست دارد و برایش خیلی جالب است اما از تاریکی وحشت دارد و به شدت از بیرون از خانه و فضاهای باز می‌ترسد چون از اتفاقاتی مانند ریزش کوه، رانش زمین، زلزله، سیل و رخ دادن حوادث طبیعی هراس دارد.

داستان این کتاب که سمیرا بیگلری آن را ترجمه کرده است با نگاهی مبتنی بر درک حسی و واقعیت شهودی از احساسات بچه‌ها نسبت به آنچه در اطرافشان می‌گذرد و با زبانی جذاب همراه با طنز و هیجان بیان شده است.

اشعار ساده در این کتاب، ترسیم یک ماجرای خوشایند و نشان دهنده روح تازه و محبت‌آمیز در کل داستان است.

این کتاب در قالب 18 فصل به هم پیوسته در قالب داستان به موضوعاتی که ممکن است سبب ترس و وحشت در کودکان شود اشاره می‌کند و به نوعی بچه‌ها را با آن روبه‌رو می‌کند و به آنها میآموزد که نترسند.

موضوعات برخی از فصل‌های این کتاب عبارتند از: «فرار از کت مهار کننده عجیب و غریب»، «بلایای آسمانی»، «نگهبان کولاک و باد و بوران»، «پشمالو می‌شوی»، «قدرت‌های پنهان حلقه مرد خفاشی»، «چند نکته برای بستن کوله پشتی»، «بیایید محیط زیست را آلوده نکنیم»، «برنج سرخ شده کجاست؟» و «روبه‌رو شدن با ستارگان».

انتشارات امیرکبیر (کتاب‌های شکوفه) کتاب «آلوین هو» را در قالب 132 صفحه و شمارگان دو هزار نسخه با قیمت 55 هزار ریال منتشر کرده است.

«شب تاریک»

مجموعه‌ای از ترانه‌های کودکانه با عنوان «شب تاریک» سروده‌ی فریدون سراج از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

این کتاب از مجموعه شعرهای کودکان با نظارت هنری فرشید مثقالی و تصویرگری شیوا کرم‌زاده در قالب 12 قطعه شعر کودکانه برای گروه سنی ج (کودکان 10 و 11 سال) سروده شده است.

«شب تاریک خانه»، «پدر مرا صدا زد»، «سرو و کاج»، «از پشت تابستان»، «باران و آفتاب»، «آواز جیرجیرک» و «دو ساعت وز وز» عنوان برخی از سروده‌های این کتاب است.

در یکی از شعرهای این مجموعه با عنوان «از پشت تابستان» می‌خوانیم:

«با من قدم می‌زد/ گرمای تابستان/ گفتم ببارد کاش/ یک آسمان باران/ یکدفعه ابر آمد/ بانم‌نم باران/ پاییز بیرون جست/ از پشت تابستان»

کتاب «شب تاریک» در 28 صفحه تمام رنگی با شمارگان 15 هزار نسخه و قیمت 2000 تومان از سوی انتشارات کانون روانه کتابفروشی‌ها شده است.


منابع:
ایلنا
ایبنا
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان