تبیان، دستیار زندگی
ماهی تیلاپیا در سال های اخیر به دلیل فیله بودن و نداشتن تیغ و بو، به یکی از ماهی های پرطرفدار در ایران تبدیل شده است. یکی از نکته هایی که به تازگی در مورد این ماهی مطرح شده و برخی از طرفداران آن را نگران کرده، همه چیزخوار بودن این ماهی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شایعات تیلاپیا صحت دارد؟


ماهی تیلاپیا در سال‌های اخیر به ‌دلیل فیله بودن و نداشتن تیغ و بو، به یکی از ماهی‌های پرطرفدار در ایران تبدیل شده است. یکی از نکته‌هایی که به ‌تازگی در مورد این ماهی مطرح شده و برخی از طرفداران آن را نگران کرده، همه‌‌چیزخوار بودن این ماهی است.

تیلاپیلا

ماهی تیلاپیا در سال‌های اخیر به ‌دلیل فیله بودن و نداشتن تیغ و بو، به یکی از ماهی‌های پرطرفدار در ایران تبدیل شده است. یکی از نکته‌هایی که به ‌تازگی در مورد این ماهی مطرح شده و برخی از طرفداران آن را نگران کرده، همه‌‌چیزخوار بودن این ماهی است. یعنی خیلی‌ها نگران این هستند که نکند همه‌چیزخوار بودن تیلاپیا، تاثیری منفی بر سلامت گوشت آن بگذارد و سلامت مصرف‌کننده را تهدید کند. اما همه‌چیزخوار بودن تیلاپیا، ضرری برای انسان ندارد.

در واقع، ماهی‌ها، ماکیان یا سایر حیواناتی که از گوشت آن ها استفاده می‌کنیم، رژیم‌های غذایی متفاوت و خاصی دارند. هر نوع ماده خوراکی که این حیوانات مصرف می‌کنند، در بدن آن ها تجزیه و متابولیزه می‌شود.

فرآیند متابولیزه شدن ترکیب‌های وارد شده به بدن حیوانات مختلفی مانند ماهی، باعث تبدیل این ترکیب‌ها به ترکیب‌های مفیدی مانند اسیدهای آمینه یا پروتئین در بدن حیوان می‌شود.

برخی گمان می‌کنند محیط ‌زیست به ‌‌دلیل ناسالم بودن گوشت ماهی تیلاپیا، مخالف پرورش آن در آب‌های داخلی است؛ در صورتی که دلیل مخالفت محیط‌ زیست، مسائل زیست ‌محیطی است، نه مشکلات تغذیه‌ای.

از آنجا که شعار «تعادل، تنوع و تناسب»، همواره در علم تغذیه وجود دارد، در مورد ماهی‌ها هم ما باید این تعادل و تنوع را حفظ کنیم و انواع مختلفی از آن ها را خریداری و مصرف کنیم

ماهی تیلاپیا، نوعی ماهی غیربومی است که اگر بدون حساب و کتاب و بی‌برنامه‌ریزی برای پرورش در آب‌های داخلی رها شود، می‌تواند گونه‌های بومی را نابود و زمینه از بین رفتن ماهی‌های داخلی‌ را فراهم کند. به ‌همین دلیل محیط ‌زیست اصرار دارد قبل از پرورش داخلی تیلاپیا در سطح وسیع، تمام زوایای زیست ‌محیطی آن ارزیابی شود.

معمولا مصرف 2 وعده ماهی در هفته توصیه می‌شود. اگر خانواده‌ای بخواهند به این توصیه عمل کنند و حدود 8 وعده ماهی در طول ماه بخورند، می‌توانند یکی دو وعده از این 8 وعده را تیلاپیا مصرف کنند. با این حال و از آنجا که شعار «تعادل، تنوع و تناسب»، همواره در علم تغذیه وجود دارد، در مورد ماهی‌ها هم ما باید این تعادل و تنوع را حفظ کنیم و انواع مختلفی از آن ها را خریداری و مصرف کنیم.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران - دکتر آراسب دباغ‌مقدم، متخصص بهداشت مواد غذایی

مطالب مرتبط:

آیا مصرف تیلاپیلا به سلامت قلب کمک می‌کند؟

ماهی بخورید دو سال بیشتر عمر کنید

ماهی منجمد بهتر است یا ماهی تازه؟

توصیه‌ هایی برای خرید ماهی شب عید

چرا ماهی، کدام ماهی، چقدر ماهی!؟

ماهی گران، مغذی تر است؟

نکاتـی پیرامــون جیـوه در ماهی

اگر ماهی نمی‌ خورید لااقل گردو بخورید

ماهی نخوردن، ممنوع!

چه ماهی هایی جیوه دارند؟

انواع ماهی های خوراکی ما

چرا ماهی ؟

خواص ماهی و امگا 3 موجود در آن

فرق ماهی تازه با ماهی مانده و فاسد

چرا باید ماهی بخوریم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.