تبیان، دستیار زندگی
این روزها سرما با نیروی بیش تری خودنمایی می کند و بسیاری در مبارزه باپاییز، زمین می خورند و گرفتار سرماخوردگی می شوند. همه پیش از مراجعه به پزشک، کم یا زیاد، خوددرمانی می کنند، بلکه به ناز طبیبان و منشی های محترم شان گرفتار نشوند! درستی یا نادرستی این کار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از رایحه درمانی

این روزها سرما با نیروی بیش‌تری خودنمایی می‌کند و بسیاری در مبارزه با پاییز، زمین می‌خورند و گرفتار سرماخوردگی می‌شوند. همه پیش از مراجعه به پزشک، کم یا زیاد، خوددرمانی می‌کنند، بلکه به ناز طبیبان و منشی‌های محترم‌شان گرفتار نشوند! درستی یا نادرستی این کار به کنار، اما بد نیست این خوددرمانی‌ها حساب‌شده‌تر باشد.

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
کتاب «رایحه درمانی»

کتاب «رایحه درمانی» از مجموعه کتاب‌های انتشارات فرهنگ معاصر، می‌تواند منبع خوب و حتی لذت‌بخشی برای برخی درمان‌هایمان باشد. اما دقیقا رایحه‌درمانی چیست؟! پاسخ ساده است، استفاده مطمئن از روغن‌های فرّار گیاهی برای بهره‌مندی از خواص شفابخش آن‌ها در حفظ سلامتی، برقراری آرامش، و روح تازه بخشیدن به ذهن، جسم و روان. به عبارت دیگر، بکارگیری از عصاره‌هایی که دارای منشا گیاهی هستند برای ارتقای سلامتی و تندرستی؛ چه از راه پوست هنگام مالیدن روغن به بدن و یا استحمام، و یا از راه بینی به هنگام استنشاق و بخور و...

نویسنده کتاب رایحه درمانی «لوسیندا دیکن-دیویس» است که شهین‌دخت سرلتی آن را ترجمه کرده و داخل کتاب هم پر از جدول‌ها و تصاویر گیاهان و میوه‌هاست که به صورت رنگی چاپ شده و استفاده از کتاب را لذت‌بخش کرده است.

«رایحه درمانی چیست؟»، «رایحه درمانی چگونه اثر می‌کند؟»، «روغن‌های فرار و استخراج آن‌ها»، «به کار بردن روغن‌های فرار»، «خرید و نگهداری روغن‌های فرار» و «فهرست روغن‌های فرار» تعدادی از عناوین اصلی این کتاب هستند.

این کتاب انواع مختلف روغن‌های فرار مفید و خواص آن‌ها و چگونگی برخورداری از رایحه متنوع و دلپذیر این روغن‌ها را شرح می‌دهد. امکان بازیابی اطلاعات، انتخاب روغن‌های فرار را برای استفاده در موارد مختلف، در محیط کار، در خانه و یا در تعطیلات آسان می‌سازد. بخش‌هایی نیز به موضوع استفاده از روغن فرار در دامپزشکی و فواید رایحه درمانی در دوران بارداری و بهره‌گیری برای کودکان اختصاص یافته است.

از روزگاران باستان گیاهان برای درمان بیماری‌های عفونی، هضم غذا و حفظ سلامتی مصرف می‌شده‌اند. دانش خواص شفابخش گیاهان، از دوران پیش از تاریخ تا زمان مصریان باستان و جهان عرب، توسط جنگجویان صلیبی به مغرب‌زمین آورده شد. با پیشرفت علم و پزشکی نوین، عطاری و رایحه درمانی فراموش‌شد تا آن‌که در سال‌های 1920 و 1930 بار دیگر توسط دانشمندان اروپایی مجددا کشف شد. اما رونق رایحه درمانی در بریتانیا از سال‌های 1970 آغاز گردید و در روند کلی درمان‌های جایگزین و رایج جا گرفت.

«رایحه درمانی چیست؟»، «رایحه درمانی چگونه اثر می‌کند؟»، «روغن‌های فرار و استخراج آن‌ها»، «به کار بردن روغن‌های فرار»، «خرید و نگهداری روغن‌های فرار» و «فهرست روغن‌های فرار» تعدادی از عناوین اصلی این کتاب هستند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

گل محمدی(سرخ) rose: روغن گیاهی عموما به عنوان ملکه روغن‌ها شناخته شده است و از اولین روغن‌هایی است که در قرن دهم میلادی توسط ابوعلی سینا طبیب ایرانی تقطیر شد. خواص ویژه گل سرخ قرن‌هاست که شناخته شده و به عنوان مظهر عشق و زیبایی شهرت دارد. روغن گل سرخ یکی از گران‌ترین روغن‌ها است. هزاران کیلو گل مصرف می‌شود تا مقدار کمی روغن حاصل شود ولی به سبب رایحه قوی و گل‌مانند، می‌توان از روغن آن به مقدار کم مصرف کرد.

عطر گل سرخ بیشتر در مراکش، مرکز پرورش گل محمدی، به وسیله تقطیر با بخار تهیه می‌شود. این روغن بیشتر در رایحه درمانی استفاده می‌شود و گلاب تولید جنبی آن است. نوع دیگری روغن تولید می‌شود. نوع دیگری روغن تولید می‌شود به نام ابسولوت که با تقطیر حلاّل از گلبرگ‌های تازه حاصل می‌شود. با این روش روغن در مقدار زیاد برای مصرف در صنایع عطرسازی تولید می‌شود، به این سبب ارزان است...

کتاب «رایحه‌درمانی»توسط انتشارات فرهنگ معاصر در 204 صفحه با قیمت: 9000 تومان؛ منتشر شده است.


منابع:
جاکتابی
مهر