تبیان، دستیار زندگی
من سلاله مهداد مقدم با همراهی غزل بلکه جانی و نائمه برجی، تاثیر افسردگی بر توده بدن را به کمک خانم سرتیپی بررسی کرده ایم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افسردگی با بدن ما چه می کند؟

افسردگی

تبیان: سلام. بسیار خوش آمدید به نهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان. لطفاً مدرسه و گروهی که با آن در این جشنواره شرکت کرده اید را معرفی کنید:

به نام خدا و با سلام. من سلاله مهداد مقدم با همراهی غزل بلکه جانی و نائمه برجی، تاثیر افسردگی بر توده بدن را به کمک خانم سرتیپی بررسی کرده ایم.

تبیان: کمی در رابطه با پروژه خود توضیح دهید:

توده بدنی یا همان BMI که از تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می آید یکی از شاخصه های مهم سلامت در انسان است. ما تست های روانشناسی بررسی افسردگی از افراد مختلف گرفتیم. برای تهیه این تست ها ابتدا ما سراغ اینترنت رفتیم ولی چون نمی توانستیم پاسخی برای تست های موجود در اینترنت داشته باشیم سراغ یک متخصص رفتیم. ما از دکتر روانشناس کمک گرفتیم. ایشان سوال طرح کردند و ما همان سوالات را از دانش آموزان مدرسه به صورت تستی پرسیدیم.

جواب ها را هم ایشان بررسی کردند و نتایج نهایی را به ما دادند. سپس رابطه توده بدنی افراد مورد آزمایش را با افسردگی شان بررسی کردیم.

تبیان: از طرف خانواده چقدر مورد حمایت بودید؟

انجام کار پژوهشی جدی فقط با یک ساعت زنگ پژوهش در نظر گرفته شده توسط مدرسه، مقدور نیست. بنابر این ما مجبور بودیم قسمت اعظم کار هایمان را در خانه انجام دهیم. همین همکاری زیادی از طرف خانواده را می طلبد و خانواده های ما در این مورد واقعا با ما به صبوری همکاری می کردند.

تبیان: به نظر شما برای ارتقإ سطح فرهنگ پژوهش محوری، چه کارهایی می توان انجام داد؟

کنار امکانات و موقعیت هایی که مدارس باید در اختیار دانش آموزان قرار دهند و همکاری هایی که خانواده ها باید بکنند، به نظر من رسانه ها هم می تواند نقش مهمی داشته باشد مثلاً پوشش خبری بیشتر از جشنواره ها و گفتگو با افراد فعال در این زمینه، نقش مفیدی در ایجاد ذهنیت درست در افراد جامعه دارد.

تبیان: نظرتان راجع به برگزاری جشنواره های دانش آموزی از جمله تبیان چیست؟

مثل هر کار بزرگ دیگر تبیان هم باید هر سال سعی کند تا بهتر و با برنامه ریزی دقیق تر عمل کند. زمان بندی سمینار ها، امکانات موجود در جلسات سمینار ها و کیفیت اطلاع رسانی را بهبود ببخشد.

و نکته دیگر این که اگر امکان حضور دانش آموزان و دبیران دیگر را به عنوان شنونده در سمینارها فراهم کنند به نظرم خیلی بهتر است. در قسمت سمینار ها فقط کسانی که کار برای ارائه داشتند، بودند و مثل غرفه ها دیده نمی شدند.

تبیان: با تشکر فراوان از حضور و شرکت شما در این گفتگو  برای شما عزیزان و آینده سازان کشور عزیزمان موفقیت و سر بلندی آرزومندیم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا یعقوبیان

تنظیم: نسرین صادقی