تبیان، دستیار زندگی
شما قصد دارید برای زیباسازی خانه تان یک تغییر مناسب و به صرفه داشته باشید . اول به آشپزخانه فکر می کنید که ده سالیست کابینت ها و کفپوش آن عوض نشده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب با شماست!


شما قصد دارید برای زیباسازی خانه تان یک تغییر مناسب و به صرفه داشته باشید . اول به آشپزخانه فکر می کنید که ده سالیست کابینت ها و کفپوش آن عوض نشده است. با خانم خانه درباره رنگ و جنس آن ها مشورت می کنید و رنگ مورد علاقه و متناسب با خانه ی خود را انتخاب می کنید. بعد به سراغ خرید کفپوش می روید برای شما مهم است که کفپوشی را انتخاب کنید که هم مرغوب باشد و هم قیمت مناسبی داشته باشد . با دوستتان که فروشنده انواع کفپوش است مشورت می کنید تا خرید خوبی داشته باشید.پیشنهادهای دوست شما که خود کارشناس این حوزه است برای ما هم خواندنی است.

در فرهنگ ما ایرانیان که برای شستشوی کف آشپزخانه  از آب بیشتر استفاده می کنیم بهتر است کف پوشی را انتخاب کنیم که مقاومت خوبی در برابر آب داشته باشد و با شست و شو آسیب نبیند.

آشپزخانه

کف پوش هایی که برای آشپزخانه مناسب هستند و استفاده نیز میشوند عبارتند از:

سرامیک : سرامیک هم از متریال های کفپوشی است که در آشپزخانه در ایران کاربرد گسترده دارد و به جرات میتوان گفت که پرکاربرد ترین کف پوش برای آشپزخانه میباشد اما مقاومت و استحکام سنگ را ندارد و آسیب پذیری بیشتری  دارد. برای آشپزخانه های کوچک سرامیک هایی در ابعاد" 25در 25" تا" 40در40 " پیشنهاد میشود با تکنولوژی چاپ های جدید تکرار هم از سرامیک های جدید حذف شده است و در طرح های مختلف می توان طرح مورد علاقه خود را انتخاب کرد.

سرامیک ها در بازار دو نوع دارند. لعاب دار و بدون لعاب و همچنین با لعاب براق و لعاب مات. بهتر است از سرامیک هایی با لعاب براق برای آشپزخانه استفاده نکنیم چون لک را بیشتر نشان می دهند. اگر قصد باز سازی خانه خود را دارید باز هم سرامیک انتخاب بهتری برای آشپزخانه است چون نصب آن دردسری ندارد و می توان آن را روی همان کاشی های قبلی چسباند. فرق کاشی با سرامیک در لعاب آنها است لعاب سرامیک قوی تر از کاشی است و همچنین درجه پخت سرامیک بیشتر است و نسبت به کاشی مقاوم تر است. اما هر دو از آیتم های مناسب کف آشپزخانه هستند.

قیمت های کاشی و سرامیک در بازار از متری 20 هزار تومان شروع می شود و بسته به کیفیت و نوع طرح به 300 هزار تومان هم می رسد. هرچه کیفیت کاشی بالاتر باشد قیمت آن هم بالاتر است. هرچه سرامیک با کیفیت بالاتر انتخاب کنید احتمال کدر شدن، شکستگی و ترک خوردن آن نیز کمتر خواهد بود.

سنگ طبیعی : کفپوش هایی از جنس سنگ طبیعی با رنگ ها و طرح های متنوع در بازار موجود میباشد ، این نوع کف پوش با رنگ های روشن ، از جذابترین و گرم ترین انواع کفپوش برای محیط آشپزخانه است . برخی از انواع سنگ ها تک رنگ و یکدست هستند و برخی به صورت طبیعی دارای رگه ها و گستره ی طرحی میباشد ، این متریال بسیار مقاوم و مستحکم است و به راحتی با یک تی تمیز میشود . برای آشپزخانه های متوسط و کوچک، تایل های با ابعاد 30 در 30 تا 40 در 40 پیشنهاد میشود این ابعاد آشپزخانه را بزرگتر نشان میدهد البته اگر از سنگ های یکدست استفاده شود و ظریف نصب شود کف آشپزخانه را یک تکه نشان می دهد. قیمت سنگ های ایرانی در بازار از متری 20 هزار تومان شروع می شود و خارجی آن که از هند و چین وارد می شوند متری 80 تا 90 هزار تومان است.

سرامیک از کف پوش هایی است که در آشپزخانه های ایرانی کاربرد گسترده دارد. مقاومت و استحکام سنگ را ندارد و آسیب پذیری بیشتری را دارد. سرامیک ها در بازار دو نوع دارند. لعاب دار و بدون لعاب و همچنین با لعاب براق و لعاب مات. بهتر است از سرامیک هایی با لعاب براق برای آشپزخانه استفاده نکنیم چون لک را بیشتر نشان می دهند

کفپوش های pvc و لمینت

وینیل : این سری از کفپوش ها مقاومت در برابر آب را دارا می باشند به صورت رولی و تایلی در بازار موجود است و طرح های مختلفی را دارند. مشکل اصلی این کف پوش ها تصنعی بودن آنها است اما طرح های نزدیک به واقعیت هم دارد قیمت آن ها مناسب است و تولید سر و صدا نمیکنند .

لمینیت : از لمینیت ها هم گاهی اوقات استفاده میشود اما به هیچ وجه توصیه نمیشود چراکه مقاومت ناچیزی در مقابل آب دارد و اگر آب ریخته شده روی آن سریع پاک نشود باعث آسیب دیدن قسمت چوبی زیر لمینیت که عمدتا "HDF است" ، میشود با این حال به خاطر زیبایی، بعضی ها آن را ترجیح میدهند و بهتر است لمینتی با کیفیت مرغوب و ضمانت نامه ای معتبر خریداری شود.

قیمت این لمینیت ها در بازار از 3٠ هزار تومان آغاز می شود  که تولید ایران است و کیفیت آن با نمونه های هم ردیف خارجی خود برابری می کند.

موزاییک ها : گرچه این مصالح قدیمی شده اما هنوز استفاده میشود خصوصا برای لایه ی زیرین کفپوش های دیگر کاربرد دارد.

آجر: با اینکه از کف پوش های روز حذف شده اما کف پوش خاص و جذابیست و الان جایگزین هایی شبیه به خود را دارا میباشد که در بازار میتوان داخل دسته ی سرامیک ها آن را یافت.

بعضی دیگر ازکف پوش ها هستند که استفاده ی آن در ایران رایج نیست اما در مواردی استفاده میشود عمده علت عدم استفاده ی این کف پوش ها عدم ورود به کشور و عدم سازگاری با فرهنگ ماست اما مطمئنا به زودی دسته ای از اینها فراگیر میشود کف پوش های تمام چوب و چوب پنبه ای (کرک) ، انواع سرامیک های جدید با تکنولوژی جدید و ... از این دسته اند. کف پوش های چوبی ماهیتی گرم دارند و زیر پا بسیار راحت هستند و با یک جارو برقی و کشیدن یک تی نمدار به خوبی تمیز می شوند . اما اگر مدت زیادی خیس بمانند و یا با هر ماده شوینده ای پاک شوند از عمر استفاده ی آن کاسته می شود.

شما می توانید برای آشپزخانه ی خود هر کدام از این کفپوش ها که مناسب است و کارایی بهتری را برای شما دارد استفاده کنید تا از آشپزخانه ی خود لذت ببرید و در آن احساس آرامش کنید.

محمد امین ابوحمزه

کارشناس طراحی صنعتی

بخش محیط خانه تبیان


مطالب مرتبط :

یک پیشنهاد برای طراحی خانه ی شما

آشپزخانه ای برای آسایش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.