تبیان، دستیار زندگی
ماندن در فضاهای بسته، تماس نزدیک افراد با دیگران در طول پاییز و زمستان، استرس های روانی و آلرژی که مجاری بینی را گرفتار کند از عواملی است که موجب افزایش احتمال ابتلای افراد به سرماخوردگی می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرماخوردگی در محیط بسته بیشتر رخ می‌دهد


ماندن در فضاهای بسته، تماس نزدیک افراد با دیگران در طول پاییز و زمستان، استرس‌های روانی و آلرژی که مجاری بینی را گرفتار کند از عواملی است که موجب افزایش احتمال ابتلای افراد به سرماخوردگی می‌شود.

سرماخوردگی

دکتر ابراهیم رزم‌پا ، متخصص گوش، گلو و بینی و فلوشیپ جراحی سر و گردن می گوید:

احتمال ابتلا به سرماخوردگی برای تمام افراد و در تمام سنین در فصول پاییز و زمستان بیشتر می‌شود.

اغلب افرادی که مدت زیادی را داخل خانه می‌گذرانند، بیشتر به سرما خوردگی مبتلا می‌شوند.

همچنین ممکن است در ابتدا فردی که مبتلا به سرماخوردگی شده است دچار عفونت، خارش یا درد گلو، گرفتگی بینی و کمی بدن درد یا سردرد خفیف شود.

بیش از 2000 نوع ویروس مختلف ممکن است موجب ابتلا به سرماخوردگی شوند. علائم سرماخوردگی بسیار متفاوت است، اما احتمال ابتلای دو تا چهار نوبت به سرماخوردگی در هر فرد بزرگسال وجود دارد.

علائم و نشانه‌های شروع سرماخوردگی اغلب یک تا سه روز پس از ابتلا به ویروس سرماخوردگی ایجاد می‌شوند و اولین علامت آن آبریزش از بینی است.

عطسه، آبریزش از چشم، سرفه، تب ملایم و خستگی خفیف از سایر علائم ابتلا به سرماخوردگی است.

مراجعه به پزشک هنگام ابتلا به سرماخوردگی برای اطمینان از اینکه عفونت وارد ریه، حنجره، نای، سینوس یا گوش نشده باشد، الزامی است

ویروس سرماخوردگی از راه دهان یا بینی وارد بدن می‌شود.

اگرچه سرماخوردگی از طریق عطسه و سرفه نیز می‌تواند منتقل شود، تماس دست فرد سالم با دست فرد سرما خورده، یا استفاده از وسایل مشترک مانند حوله و تلفن می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.

ماندن در فضاهای بسته، تماس نزدیک افراد با دیگران در طول پاییز و زمستان، استرس‌های روانی و آلرژی که مجاری بینی را گرفتار کند از عواملی است که می‌تواند احتمال ابتلا به سرماخوردگی را افزایش دهد.

صحت هیچ کدام از باورهای عموم مردم در مورد عوامل زمینه‌ساز سرماخوردگی مانند بیرون رفتن از خانه با موهای خیس و باد سرد تا کنون ثابت نشده است.

اغلب سرماخوردگی ها در طول یک هفته بهبود می‌یابند.

امکان بهبود برخی از سرماخوردگی‌ها تا دو هفته نیز وجود دارد که در صورت طولانی شدن این زمان باید به پزشک مراجعه شود.

مراجعه به پزشک هنگام ابتلا به سرماخوردگی برای اطمینان از اینکه عفونت وارد ریه، حنجره، نای، سینوس یا گوش نشده باشد، الزامی است.

سرماخوردگی خود را با آنتی‌بیوتیک درمان نکنید

موقع سرماخوردگی ترجیح بسیاری از بیماران استفاده از پنی‌سیلین و سایر آنتی‌بیوتیک‌هاست.

در حالی که به گفته دکتر جفری لیندر، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در بیشتر مواقع نیازی به این آنتی‌بیوتیک‌ها نیست.

او معتقد است که با خوردن آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی در اصل ماده‌ای شیمیایی را وارد بدن‌تان می‌‌کنید که به آن نیاز ندارید.

با خوردن آنتی بیوتیک‌ها نه تنها بدن‌تان را در معرض عوارض خفیفی همچون خارش‌های پوستی قرار می‌‌دهید، بلکه ممکن است به حساسیت‌های شدید هم دچار شوید.

نکته ناراحت کننده‌تر این است که وقتی بیش از حد آنتی‌بیوتیک مصرف می‌‌کنید، در اصل به رشد باکتری‌هایی که در مقابل این داروها مقاوم هستند کمک می‌کنید و اگر خدای نکرده بعدا بر اثر یک بیماری، به این دسته از داروها نیاز واقعی پیدا کنید، بدن‌تان کوچک‌ترین واکنشی نسبت به آنها نشان نخواهد داد.

برای درمان سرماخوردگی تا جایی که می توانید استراحت کنید، آبمیوه بخورید و مایعات گرم بنوشید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایسنا

همشهری

مطالب مرتبط:

عواملی که سرماخوردگی را کش می دهند

کودکان بیشتر سرما می‌خورند

سرماخوردگی با سینوزیت فرق دارد

7 بیماری شایع در فصل سرد سال

چه کسانی بیشتر سرما می‌خورند؟

موقع عطسه و سرفه جلوی دهان‌تان را بگیرید

تفاوت علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا

چگونه از سرماخوردگی مصون بمانیم؟

9 عادتی که ابتلا به سرماخوردگی را زیاد می‌کنند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.