تبیان، دستیار زندگی
«چند ماهی است مرتب پنیر بلوچیز می خورم. می خواستم بدانم با توجه به وجود نوعی کپک در این پنیر، آیا احتمال ابتلا به بیماری خاصی یا حتی سرطان با مصرف مداوم آن وجود دارد؟»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا بلوچیز سرطان‌زا است؟


«چند ماهی است مرتب پنیر بلوچیز می‌خورم. می‌خواستم بدانم با توجه به وجود نوعی کپک در این پنیر،‌ آیا احتمال ابتلا به بیماری خاصی یا حتی سرطان با مصرف مداوم آن وجود دارد؟»

بلوچیز

بلوچیز نوعی پنیر نرم است که به دلیل رگه‌های آبی که در آن وجود دارد به پنیر رگه آبی نیز معروف است.

یک کیلو پنیر بلوچیز ارزش غذائی معادل 12 ـ 10 لیتر شیر گاو را داراست و سرشار از مواد معدنی فسفر و کلسیم است. طعم قوی و بوی تند بلوچیز این پنیر را از سایر پنیرها متمایز می‌کند.

بلوچیز نوعی پنیر کپکی است که بیشتر در کشورهای اروپایی، مخصوصا فرانسه، تولید و مصرف می‌شود. اگرچه بیشتر کپک‌ها بیماری‌زا هستند و مصرف آن ها می‌تواند سلامت را به خطر بیندازد اما گونه‌ای از کپک‌ها وجود دارند که خوردن آن ها کوچک‌ترین آسیبی به بدن نمی‌رساند. پنیسلیوم‌ها در این گروه از کپک‌ها جای می‌گیرند و از آن ها در فرایند تولید بلوچیز یا پنیرهای رگه آبی استفاده می‌شود.

دلیل استفاده از این نوع کپک خاص در محصولاتی مانند پنیر، این است که دارای آنزیم‌هایی است که می‌توانند طعم و رنگ خاصی به محصول نهایی بدهند.

معمولا افزودن این کپک خاص به مواد غذایی، باعث ایجاد طعم تندی در محصول می‌شود که مورد قبول و پسند ذائقه برخی افراد است اما از آنجا که تندی پنیر رگه آبی می‌تواند گلو را بزند یا احساس سوزشی در دهان و مری ایجاد کند، توصیه می‌كنم آن را با نان یا نوشیدنی‌هایی که این طعم تند را تعدیل می‌کنند، مصرف كنید.

بلوچیز نوعی پنیر کپکی است که بیشتر در کشورهای اروپایی، مخصوصا فرانسه، تولید و مصرف می‌شود. اگرچه بیشتر کپک‌ها بیماری‌زا هستند و مصرف آنها می‌تواند سلامت را به خطر بیندازد اما گونه‌ای از کپک‌ها وجود دارند که خوردن آنها کوچک‌ترین آسیبی به بدن نمی‌رساند. پنیسلیوم‌ها در این گروه از کپک‌ها جای می‌گیرند

با این حال، شما می‌توانید در صورت تمایل و پسند ذائقه‌تان از بلوچیز به‌ جای پنیرهای دیگر صبحانه در برنامه غذایی‌تان استفاده کنید و نگران ابتلا به بیماری خاصی بر اثر مصرف آن نباشید چون کپک موجود در این نوع پنیر، بیماری‌زا یا آن‌طور که در سوال اول متن آمده است، سرطان‌زا نیست.

ارزش غذایی در حجم 1 پیمانه (135 گرم)

کالری 477

کالری از چربی 351

مقدار در هر وعده           % مقدار مصرف روزانه*

چربی کل  ٣٩ گرم                 60%

چربی اشباع ٢٥ گرم             125%

کلسترول ١٠١ میلی گرم       34%

سدیم ١٨٨٣ میلی گرم         78%

کربوهیدرات ٣ گرم                 1%

پروتئین ٢٩ گرم                     58%

* درصد ارزش غذایی روزانه بر اساس یک رژیم غذایی 2000 کالری است. مقدار مصرف روزانه شما بسته به کالری مصرفی، ممکن است بالاتر یا پایین تر باشد.

فراوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

سلامتیران - دکتر سیدامیرمحمد مرتضویان - متخصص صنایع غذایی

آشپزی نت

مطالب مرتبط:

اندر خواص موزارلا: پنیر پیتزاخورها

پنیر پروبیوتیک چه خاصیتی دارد؟

مقایسه‌ای بین پنیرهای خانگی و صنعتی

آشنایی با پنیر پیتزا یا موزارلا

ارزش غذایی و روش تولید پنیر لیقوان

پنیر و انواع آن

ارزش غذایی پنیر

دانستنی هایی درباره ی پنیر

پنیر و روش تهیه آن

تهیه پنیر طعم‌دار

پنیر، آدم را خنگ می ‌کند؟!

فقط پنیر پاستوریزه بخورید

طرز تهیه چند نوع پنیر

خاصیت آب ماست یا آب پنیر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.