تبیان، دستیار زندگی

فتنه‌های رنگارنگ مخصوص زندگی امروز

گاهی اوقات خیلی آروم و بی سر و صدا یک نارضایتی، یک هنجارشکنی و یا حتی یک نقل قول کوچک، کل خانواده را تا مرز نابودی پیش می‌برد.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انسجام خانوادi
بعضی‌ها فکر می‌کنند فتنه فقط در یک بستر اجتماعی و یا سیاسی مطرح می‌شود اما واقعیت این است که گاهی یک خانواده‌ی کوچک که شامل زن و شوهر و فرزندان می‌شود و گاهی خانواده‌ی بزرگ تر و حتی یک فامیل، گرفتار فتنه می‌شود. به همین دلیل و به بهانه‌ی امروز می‌خواهیم کمی به فتنه‌های خانوادگی بپردازیم که بعضی از آنها آنقدر تکراری است که برای‌مان عادی شده است.

اول باهم سری به لغت نامه می زنیم تا ببینیم که فتنه و فتنه گرچه هست و چه نیست!

فتنه: امتحان کردن, آزمودن, گمراه کردن, ضلال, گمراهی

فتنه جو: آنکه در پی برپا کردن آشوب باشد و فتنه را خوش دارد. فتنه انگیز.

با تعارفی که از فتنه بیان شد، شاید خیلی از شما یاد افرادی در همین حوالی بیفتید که اثرات فتنه ی آنها را در زندگی تان دیده اید. حال نوبت این رسیده که کمی در مورد مصادیق فتنه در چهاردیواری خانه صحبت کنیم.

خانه جایی است که اهالی آن باید بیشترین همراهی را باهم داشته باشند. مانند انگشتان یک دست که اگر هماهنگ کار نکنند، دست نمی تواند کارهایی را که باید انجام دهد. اگر اعضای یک خانواده باهم هماهنگ نباشند و هر کدام ساز مخالف بزنند، در نهایت هر کدام از آنها آسیب جدی خواهد دید. به همین دلیل باید با هر گونه فتنه در خانواده مبارزه کرد زیرا فتنه‌ها اصولا به دنبال این هستند که هماهنگی و همراهی بین اعضا را خراب کنند.

اگر به خاطر داشته باشید سال ها قبل سریالی به نام پدر سالار هفته ای یکبار مهمان خانه های ما بود و اکثر خانواده‌ها مشتری پرو پا قرص آن بودند. اقتدار پدرانه ای که زیبا بود هرچند در آن کمی اغراق شده بود و عروسی که با نیامدن خود به خانه ی پدر شوهر برای زندگی، فتنه‌ای را شروع کرد که عروس و داماد دیگر هم آنرا ادامه دادند. اغتشاشی که در خانواده ایجاد شد، تا مرز از هم پاشیدگی یک خانواده‌ی سنتی و منسجم پیش رفت اما در نهایت بعد از بیماری پدر خانواده با تدبیر درست او،هم دل جوان ترها راضی شد و هم فتنه از بین رفت و خانواده بار دیگر دور هم جمع شدند. نمونه‌ای از چنین اتفاقاتی را در خانواده‌ی خود به خاطر دارید؟

نمونه‌ی دیگر فتنه‌های خانوادگی، عروس و دامادی است که بعد از فوت بزرگ خانواده، همسر خود را برای گرفتن ارثیه آن هم در زمانی که مناسب نیست، تشویق می‌کنند. چیزی که در اغلب فتنه‌ها وجود دارد، حرکت دومینویی افراد است. هم نوع اجتماعی آن و هم نوع خانوادگی اش، باعث گسترش و آسیب رسانی بیشتر می‌شود. اولین عروسی که ساز مخالف می‌زند می تواند حرکت عروس‌های دیگر را هم به همراه داشته باشد. فرزندی که بر خلاف خانواده رفتار می کند و هنجارهای آن را می شکند، می تواند در اصطلاح راه را برای دیگر فرزندان نیز باز کند.

اگر در بحث‌های مربوط به تربیت دینی، برای پدر جایگاه ویژه ای تعریف شده است و حتی به مادر خانواده تاکید شده که حرمت او را نگه دارد ولو اینکه با نظر او مخالف باشد، یکی از فواید آن، سال‌ها بعد در حل و فصل فتنه‌های بزرگ و کوچک است

 

گاهی گفتن یک حرف می تواند فتنه و آشوبی به پا کند که اثرات آن تا مدت ها در خانواده باقی بماند. این نوع فتنه کمی ملموس تر است. بسیاری از اختلافات عروس و مادر شوهر یا داماد با خانواده‌ی همسر خود، از همین حرف هایی است که بی موقع بیان شده است.

سعدی در گلستان می گوید:دروغ مصلحت آمیز به از راست فتنه انگیز. مثلا اگر مادر شوهری در یک جمع فامیلی در مورد عروسش حرفی زد و یا انتقادی کرد که می دانیم اگر عروس او، متوجه شود، باعث دلخوری و شروع یک اختلاف خانوادگی خواهد شد، در چنین شرایطی حتی اگر عروس او از ما بپرسد، مادر همسرم در مورد من چیزی گفت یا نه؟ اینکه بگوییم،نه و یا اینکه تمام حرف های مادر شوهر را برای رعایت صداقت به او بگوییم، دو نتیجه ی کاملا متفاوت خواهد داشت.

 

چیزی که در یک خانواده باید از سمت بزرگ تر ها یک اصل باشد، حفظ انسجام خانواده است که گاهی برای نگهداری از آن باید فرد فتنه گر کنار گذاشته شود تا این حرکت دومینویی به دیگر اعضا سرایت نکرده و گرمای خانواده  حفظ شود.اگر نارضایتی ایجاد شد، قانونی شکسته شد و فتنه‌ای در خانواده رخ داد، طبق فرهنگ ما، اقتدار بزرگ‌ترها و ریش سفیدها می‌تواند به رفع آن کمک کند.

اگر در بحث‌های مربوط به تربیت دینی، برای پدر جایگاه ویژه ای تعریف شده است و حتی به مادر خانواده تاکید شده که حرمت او را نگه دارد ولو اینکه با نظر او مخالف باشد، یکی از فواید آن، سال‌ها بعد در حل و فصل فتنه‌های بزرگ و کوچک است.حال با توجه به تغییر روش های تربیتی و فرزند سالاری که این روزها زیاد دیده می‌شود و همچنین خانواده های زن سالار که مردان کوچک ترین اقتداری ندارند و حرمت آنها حفظ نمی‌شود، در سال های بعد اگر خانواده گرفتار چنین مشکلاتی شود، اقتدار پدرانه ای برای رفع و رجوع آن وجود ندارد.

بارهای گفته ایم و بار دیگر می گوییم که: خانواده و حفظ انسجام میان اعضای آن مهم ترین چیزی است که باید مورد توجه ما باشد. اختلاف نظر، نارضایتی، فردی که با اشتباهات خود دیگران را هم درگیر کند، تغییر ارزش های جوان تر ها، شکاف نسل و...... هیچ کدام نباید آنقدر قدرتمند شوند که به روابط عاطفی میان اعضای خانواده لطمه وارد کنند. مهم این است که بتوان مشکلات و اختلافات را مدیریت کرد و فتنه‌ها را به سمت آرامش پیش برد....


 

مطالب مرتبط:

پیتزا و خاطره و فتنه

پشت پرده ی حاج آقا شهیدی!

دقیقه های زیبا مخصوص خانه ی شما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.