تبیان، دستیار زندگی
ضا عصار بدون شك یك ورزشكار حرفه ای یك هنرمند است در عالم هنر ، ورزشكاران بزرگی بودند وهستندكه قبل از این كه هنرمند بنامی شوند،ورزشكار بزرگی بوده اند . ما به سراغ هنرمندان محبوب شما می رویم تا از نظر آن عزیزان در مورد ورزش هم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگویی ورزشی با علیرضا عصار

بدون شك یك ورزشكار حرفه ای یك هنرمند است

در عالم هنر ، ورزشكاران بزرگی بودند وهستندكه قبل از این كه هنرمند بنامی شوند،ورزشكار بزرگی بوده اند .

ما به سراغ هنرمندان محبوب شما می رویم تا از نظر آن عزیزان در مورد ورزش هم با خبر شویم و شما خواننده  عزیز ببینی كه هنرمند محبوبت به چه ورزشی علاقه مند است  و احیاناً خودش  در كدام رشته ورزشی  فعالیت می كند . با امید  به روزی كه تمام مردم ایران عزیز،ورزش را جزئی از زندگی خود قرار دهند تا جامعهایسالم و نیرومند داشته  باشیم .

عصارجان ابتدا از خودت بگو و این كه چطور وارد كار « موسیقی » شدی  و خواندن را از كی شروع كردی ؟

كار موسیقی و علاقه به آن از سن 5 ، 6 سالگی با ورود یك پیانو به منزل ما آغاز شد و بعد از گذشت مدتی با بهره گرفتن از اساتیدی كه همیشه خود را مدیون آنان می دانم به سمت تخصصی شدنپیشرفت تا این كه به پیشنهاد یكی از دوستان ، با اینكه اصلاً در مورد خوانندگی فكر نكرده بودم  اولین كار را ضبط و جهت پخش به تلویزیون ارائه دادم كه خوشبختانه  مورد استقبال  قرار گرفت و از همان زمان،خوانندن را جدی گرفتم و ادامه دادم .

شنیده ام در جشن تولد 14 سالگی شما،پدرتان كتاب دیوان شمس را به شما هدیه داده و این كتاب مسیر اعتقادی شما را عوض كرده ، می شود در این مورد بیشتر توضیح دهید ؟

بله ، آن كتاب در آن زمان تأثیر بسیار در روند زندگی من داشت، تا جاییكه هنوز هم بسیار از كارهای موسیقیایی من تحت تأثیر و از اشعار حضرت مولانا می باشد .

اكثر ترانه های شما عرفانی است آیا این مسئله به همان كتا ب دیوان شمس بر می گردد؟

بدون شك همانطور كه گفتم بی تأثیر نیست .

ترانه « عشق الهی » بسیار موفق بود از چگونگی شكل گیری و اجرای این ترانه كمی صحبت كنید ؟

ماجرای ترانه « عشق الهی » به این صورت بودكه سفارشی از طرف ستاد اقامه نماز صدا و سیما، جهت تولید اثری در ارتباط با نماز ارائه گردید  و قرار  بر این شد این اثر با مضمون نیایش تولید گردد كه بعد از انتخاب اشعار كه با وسواس زیاد انجام پذیرفت ، ترانه آن كهتركیب دو ترانه و مقدمه از مولانا بود،مورد قبول واقع شد و موسیقی آن نیز توسط فؤاد حجازی  آماده گردید و حاصل قطعه ای بودكه به سمع شما و هموطنان عزیزم رسید اینجا لازم می بینم از همیاری دوست عزیزم آقای تقی پور دبیر ستاد اقامه نماز صدا و سیما تشكر كنم .

از دید شما یك هنرمند متعهد چه ویژگیهایی باید داشته باشد ؟

از دید من هر هنرمندی در هر رشته ای  از هنر كه در خدمت جامعه و ملت خود باشد هنرمند متعهد است حال موسیقی باشد یا سینما – نقاشی ، تئاتر و ... فرقی نمی كند وقتی در خدمت جامعه و ملت بود حتماً متعهد هم هست .

بهترین كارتان تا به امروز از دید خودت كدام یك از كارهایت بوده است ؟

نظر به اینكه تا زمانی كه به كاری اعتقاد نداشته باشم آن را قبول نمی كنم و آن را انجام  نمی دهم بنابر این تمام كارهایم را دوست دارم شاید بعضی ها را بیشتر كه می توان به كارهائی كه روی اشعار مولانا انجام داده ام اشاره كنم مثلاً قدسیان آسمان را بسیار دوست دارم .

می شه مقداری از همین ترانه كه گفتی برامون بخونی ؟

چرا كه نه ...

ای كاروان ،‌ای كاروان

من دزد شب رو نیستم

من پهلوان عالمم من تیغ رویا روزنم

برقد سیان آسمان ، من هر شبی یاهو زنم

گر صوی از لادم زند من دم زاله هو زنم

خیلی زیباست

خواهش می كنم.

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره طی دوران فعالیت هنریت كدام خاطره است ؟

اساساً زندگی هنری  سرشار از خاطره است هم تلخ و هم شیرین  و نكته جالب آن كه شیرینی آن به اندازه ای است كه خاطرات تلخ در یاد آدم ماندگار نمی شود .

خوب عصار جان حالا كمی هم در مورد ورزش با هم صحبت كنیم ،میانه ات با ورزش چگونه است و آیا در طی روز ساعتی را به ورزش اختصاص می دهی ؟

كلاً ورزش را دوست دارم و در میان ورزش ها،فوتبال را به طور جدی البته اخبار آن را پیگیری می كنم و طی روز هم روزی دو تا سه ساعت به ورزش شنا می پردازم و احساس می كنم  در روند كاریم بدون تأثیر نیست .

در خانواده چطور ، آیا كسی ورزش می كند ؟

همانطور كه گفتم خودم به شنا بسیار علاقمند هستم وهر روز شنا می كنم، پدرم  هم بدون هیچ وقفه ای هر روز به پیاده روی می رود  كه تقاضا دارم به عنوان ورزش بپذیرید .

تاثیر ورزش برهنر را چگونه می بینید ؟

بدون شك یك ورزشكار حرفه ای، یك هنرمند است و تأثیر متقابل ورزش وهنرر ا بر روی یكدیگر،  نمی توان نادیده گرفت

دركارهایت كاری كه « تم » حماسی ، ورزشی داشته باشد داشته ای ؟ و اگر قرار باشد كاری كه « تم » ورزشی  داشته باشد اجرا كنی ترجیح می دهی در مورد كدام ورزش باشد ؟

تا كنون خیر ،‌البته از قطعه « عشق الهی » استفاده تصویری شده است ولی اگر قرار باشد قطعه ای در ارتباط با ورزش تولید شود و من آن را اجرا كنم ، ترجیح می دهم در ارتباط با مفهوم كلی ورزش باشد .

از دید تو یك ورزشكار نمونه چه خصوصیاتی باید داشته باشد و آیا در بین ورزشكاران فعلی چنین فردی را داریم ؟

هر ورزشكاری كه پرچم ایران را به احتراز درآورد و مورد سرافرازی این مرز وبوم باشد،نمونه است .

نظرت در مورد تیم فوتبال هنرمندان چیست ؟

اصلاً اطلاعی از آن ندارم .

برای آینده چه برنامه هایی دارید ؟

در حال حاضر در حال برنامه ریزی جهت آلبوم جدید خودم هستم و ضمناً در تدارك كنسرت سال 82 تهران هم هستم ، چون این دو هم زمان  انجام خواهد شد تمامی قطعات كاست جدید را در كنسرت 82 اجرا خواهم كرد .