تبیان، دستیار زندگی
هاوکینگ به کتاب «استیون هاوکینگ، خداوند و بهشت» واکنش نشان داده و ضمن قدردانی از نویسنده کتاب آرزو کرده است که به زودی به ایران سفر کند تا درباره موضوع علم و دین با دانشمندان ایرانی گفت وگو کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استیون هاوکینگ، خداوند و بهشت

هاوکینگ به کتاب «استیون هاوکینگ، خداوند و بهشت» واکنش نشان داده و ضمن قدردانی از نویسنده کتاب آرزو کرده است که به زودی به ایران سفر کند تا درباره موضوع علم و دین با دانشمندان ایرانی گفت‌وگو کند.

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
استیون هاوکینگ، خداوند و بهشت

کتاب «استیون هاوکینگ، خداوند و بهشت» نوشته عیسی کشوری توسط انتشارات سیب سبز به هشتمین نوبت چاپ خود رسید.

استیون هاوکینگ یکی از دانشمندان بزرگ فیزیک دنیا است که علاوه بر اکتشافاتی در کیهان‌شناسی و سیاه‌چاله‌ها، نظریاتی در مورد هستی و آفرینش ارائه کرده است که واکنش دانشمندان و اندیشمندان جهان را به همراه داشته است. «طرح بزرگ» و «تاریخچه زمان» از آثار مشهور او هستند که در فهرست کتاب‌های پرفروش جهان جا دارند.

هاوکینگ در تالیفات خود اشاره کرده که جهان، خود به خود به وجود آمده و نیازی به توسل و استمداد از خداوند ندارد. این دانشمند همچنین معتقد است بهشت و جهان دیگر افسانه است و مفهومی است که به خاطر ترس انسان از مرگ، تولید شده است. کتابی که عیسی کشوری با عنوان «استیون هاوکینگ، خداوند و بهشت» تالیف کرده، در مقام پاسخی بر مواضع و نظریات هاوکینگ است.

نویسنده در ابتدای این اثر به شرح زندگی این دانشمند می‌پردازد و اندیشه و آرای او بررسی می‌کند. مخاطب در این بخش با نمایی از زندگی شخصی و حرفه‌ای هاوکینگ مواجه می‌شود.

در ادامه این کتاب موضوعات مختلفی زیر ذره‌بین نویسنده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به قلمرو علوم تجربی، قوانین علم، عظمت خلقت، آیا جاذبه می‌تواند خالق جهان هستی باشد؟،‌ انفجار بزرگ، حیات تصادفی، نیاز انسان به خدا و‌ مهم‌ترین دلیل دین‌گریزی اشاره کرد.

همچنین نیاز انسان به خدا، فواید اجتماعی ایمان، بهشت، انکار معاد و نامیرایی انسان، بخش‌ها و موضوعاتی دیگر کتاب استیون هاوکینگ خداوند و بهشت را تشکیل می‌دهند.

مولف کتاب در پاسخ به این پرفسور که تنها دانشمندی است که مدعی است اصولا علم، خداوند را انکار می‌کند و برای توضیح جهان هستی نیازمند به خدا نیستیم، به طریق علمی پاسخ داده است.

کشوری در روش پاسخگویی خود، با استفاده از دستاوردهای فیزیک و علوم تجربی و همچنین عقاید اندیشمندان دینی و عرفانی، افکار و مواضع هاوکینگ را نقد و بررسی کرده است. کشوری در کتاب مذکور اشاره می‌کند که موضوعاتی چون خدا و بهشت، در زمره مفاهیم مادی جا نمی‌گیرند که با کمک علم فیزیک بتوان آن‌ها را انکار کرد.

هاوکینگ به کتاب «استیون هاوکینگ، خداوند و بهشت» واکنش نشان داده و ضمن قدردانی از نویسنده کتاب آرزو کرده است که به زودی به ایران سفر کند تا درباره موضوع علم و دین با دانشمندان ایرانی گفت‌وگو کند.

کتاب «استیون هاوکینگ، خداوند و بهشت» به تازگی به چاپ هشتم رسیده است.

با احتساب این اثر، تا به حال 18 کتاب از عیسی کشوری در حوزه موضوعات مختلف مانند ادبیات داستانی، فیزیک، خداشناسی و حقوق به چاپ رسیده است. کتاب «کاربرد فقه در حقوق» از این نویسنده به عنوان کتاب نمونه سال معرفی شده است.

عناوین کتاب‌هایی که کشوری به چاپ رسانده، به ترتیب عبارت است از: جرقه‌ای در دل تاریکی، قصه‌های فولکلوریک زاگرس نشینان، هدف زندگی، هاوکینگ خداوند و بهشت، حقوق به زبان ساده، کاربرد قواعد فقه در حقوق، مرور زمان در حقوق اسلام،‌ مسئولیت سازندگان کالاهای خطرناک، تجدید نظر در احکام قضایی، طلاقهای به حکم دادگاه، مضاربه در حقوق بانکی، ضرورت احیای خانه‌های انصاف (شوراهای حل اختلاف)، حقوق مدنی کاربردی، آیین دادرسی مدنی کاربردی، قاعده عسر و حرج با مطالعه تطبیقی، مبانی حقوقی تجدید نظر خواهی مقامات عمومی، لطایف القضا.


منابع:
مهر
ایبنا